No reason to spoil a good coffee.
Maar ja als je gewoon er niet van houdt… Tja dan vindt je het gewoon niet lekker.
Dit is het zelfde als het genot van een goede wijn uitleggen aan een geheel onthouder.
No reason to spoil a good coffee.
Maar ja als je gewoon er niet van houdt… Tja dan vindt je het gewoon niet lekker.
Dit is het zelfde als het genot van een goede wijn uitleggen aan een geheel onthouder.
Zondag, dus weer tijd voor mijn van de vakantie overgehouden koffiezetgewoonte. Het Italiaanse espressopotje/moka pot.
Na jaaaren en jaaaren in zowat ieder vakantiehuis in Frankrijk en Italië zo’n ding tegen te zijn gekomen, (maar nooit de moeite te hebben genomen eens uit te vogelen hoe dat werkt want ook een ‘gewoon’ koffiezetapparaat aanwezig) was dat dit jaar anders.
Dus na even googelen aan de slag gegaan. En dat beviel goed dus thuis moest er ook zoiets komen. Aldus geschiedde.
Leuk om te doen en lekker, al ligt dat wel aan de soort bonen, de hoeveel en maalgraad.
Ben er dan ook nog mee aan het experimenteren.
Wat ik nu al niet helemaal snap en graag van de koffie experts hier verneem is waarom er wél een mooi creme laagje op de koffie zit als ie uit het buisje komt, maar daarna heel snel verdwenen is?
Wat ik nu doe is water dat net van de kook af is uit de waterkoker gebruiken, koffie malen en filter geheel vullen (is toevallig precies één vol bakje uit m’n handmalertje) niet aandrukken, aan de kook brengen en zodra het op het eind begint te borrelen het hele potje even in koud water zetten en na 20 seconden inschenken.
Deze stappen heb ik van een koffiewinkel op google.
Is dit de juiste manier?
Dat klopt en check in the box. ![]()
Overigens vind ik het niet de meest efficiënte manier om koffie te zetten.
Voor ik in de morgen 2 koffie heb ben ik eerst 25 minuten bezig en per kopje toch ook wel een minuut. Snel dus ook niet
Ik heb niet zoveel met quartz… Zijn zeker nauwkeuriger en efficiënter… Niet mijn ding.
Om jou te vragen mij een dergelijke horloge te tonen waar ik warm van wordt is net zo zinloos om jou uit te leggen wat een smaakvolle espresso is.
Met de juiste techniek een mooi resultaat… Maar zo niet… Komt het niet goed
Nee zo werkt het niet. Er moet een groots melodramatisch betoog bij. ![]()
Sorry ik ga een milieu bewuste tesla rijder ook niet uitleggen wat er mooi is aan een v6 of boxer motor.
Heel subtiel die machine laten zien ![]()
FTFY
Ik heb hem ook. Heerlijke koffie, maar na een hele kan sta ik wel echt te stuiteren van de cafeïne ![]()
Niet aandrukken bij een Bialetti is inderdaad erg belangrijk.
Een creme laagje krijg ik er ook niet uit. Dat is volgens mij meer weggelegd voor de espresso machines. Ik heb geen idee waarom dat niet met een Bialetti lukt, maar ik vermoed dat de druk te laag is en de manier hoe de druk door koffie verloopt?
In koud water zetten doe ik niet, maar het zou een hele goede tip zijn. Direct uit de Bialetti is namelijk gloeiend heet ![]()
Deksel dicht doen zou ik ook doen, of heb je hem nu gewoon open gedaan voor de foto?
Die moet dicht ja, anders zit je hele muur onder. Maar voor de foto of de video is het wel leuk.

Had je die net ook niet al geplaatst?
Ik heb even de boodschap aan jou eraf geknipt, anders wordt hij weer gevlagd
Branddatum van bonen is ook een hele belangrijke. In de eerste 4 weken na branddatum is de Créma het mooiste. Door het CO2 gehalte in de bonen. Hoe meer ze dat uitstoten en verouderen hoe minder Créma.
Zorg dat je altijd bonen koopt waar de branddatum vermeld is op de verpakking.
Erg mooi plaatje!
Het Mokka potje heb ik zowel op gas als inductie veel plezier aan beleefd. Experimenteren met maling en bonen, maar ook dit schonk ik in als hoe ik een doppio zou serveren.
Soms baal ik dat ik het heb weg gedaan, maar ik zou het momenteel niet gebruiken.
Vergeet de Oudhollandse Senseo niet
Senseo 2001 ![]()
Beide, dicht en af en toe even kijken.![]()
En nu voor de foto even open.