Klokjes maken op school

Is het leuk om wat sfeerbeelden en actiefotos van opleiding klokkenmaker hier neer te zetten? Of denken jullie nee bedankt! :nerd_face:

8 likes

Absoluut!

1 like

Graag.

Tuurlijk!

Altijd interesse in dit soort techniek waar ik zelf 0% verstand van heb…

Zeker :smiling_face: thanks

Kom maar op!

Komt in orde :slight_smile:
Even kijken hoe ik het best doe, heb namelijk een verslag in pages gemaakt maar die krijg ik onmogelijk hier denk ik.

Klokje uit zijn behuizing gehaald en wijzers verwijderd.

Wijzerplaat zat vast met 4 borgpinnen , deze verwijderd en de wijzerplaat losgemaakt.

Klok helemaal naakt zonder wijzerplaat.

Met een veerontspanner de spanning van beide veren gelost alvorens de klok verder te demonteren.
(ontspannen doe je door de PAL tegen Palveer in te duwen , om zo via het palrad gecontroleerd te ontspannen.)

De ontspanner.

Pal

Pal verwijderd

Wisselrad ( rechts ) en uurrad verwijderen. Op het uurrad zit ook de minuutpijp.

Klokje kan nu opengemaakt worden met 4 moertjes. Zo komen de voorste en achterste plaat uit elkaar.

Veertrommels van gang en slagwerk verwijderd.

Veertrommels geopend en as verwijderd. Alles goed gemarkeerd omdat de veer van het gangwerk anders is dan die van het slagwerk. ( gangwerk is de klok, slagwerk is het geluid )

al het radarwerk verwijderd en benoemd.

Alles eerst in de ontvetter , nadien in het ultrasoon bad met water en ammoniak.

Kromme tap en as recht gemaakt op een draaibankje, dit door manueel te draaien en licht te plooien tot de as niet meer uit center draait.

Tappen die niet meer glad zijn polijsten.

Rad draait terug perfect center tov centerpunt.

Rad zelf had ook een slag, deze ook met de hand gecorrigeerd, dit door te draaien in een draaibank ( met de hand ) tov een vast punt.

Stelplaat opstellen in verbusapparaat met de te vervangen bus perfect gecentreerd.

Op de plek waarde bus moet komen een gat “ruimen” dat 0.03mm kleiner is dan de diameter van het busje wat geplaatst moet worden. Dit zodat de bus vast klemt in de stelplaat.

Bus word er met een hamer ingeklopt. Nadien word het overeenkomende rad terug geplaatst en getest. Moest het niet stroef lopen dient het gaatje van de bus nog iets meer vergroot worden met een 5-kantruimer.

Alles weer in elkaar gestoken en werkte als een klok!
Ik heb niet alles hier geplaatst omdat het gewoon te veel is. Schiet me ook niet af voor fouten , het is slechts dag 4 van de opleiding :wink: GRTZ!

29 likes

Dag 4 al busjes plaatsen? Petje af hoor

2 likes

Mooi gedaan zo! Ik doe het je niet na, zo snel zo veel. :ok_hand:

1 like

Top gedaan! Baal ik even dat ik 2 linkerhanden heb, ben jaloers :grin:

1 like

Gaaf om dit te zien!

1 like

Interessant om eens te zien als horlogemaker zijnde! Bedankt voor het delen :slight_smile:

1 like

Netjes :ok_hand:t2: mooi om te zien.

1 like

Zeker leuk!

1 like

Bedankt voor het delen van dit leuke verslag! :+1:t3:

1 like

Respect voor zoveel vakmanschap!

1 like