Wat is dit voor ding? Ik kan dat even niet plaatsen als ik het zou vergelijken met een horloge uurwerk. ![]()
Is een soort van vliegwiel toch?
Volgens mij onderdeel van het slagwerk.
Hoe het exact heet weet ik niet, maar dit onderdeel zorgt met die vleugeltjes voor het mooi gelijkmatig aflopen van de wekker. (Of slagwerk, of muziek speler) zie je in alle mechanische klokken met slagwerk.
In een andere vorm (met gewichten) te zien in repetitie horloges en stoommachines.
Heeft hij niks over te zeggen
. Klokken die 20 jaar geleden een enorme waarde hadden, zijn nu voor een prikkie te koop.
Mensen willen ze niet meer, dus als je enkel naar geld waarde kijkt, is heel veel niet meer economisch.
Zo heb ik 10 jaar geleden de oude honda 500 four met mijn vader samen opgeknapt. Hier is destijds absurd veel geld in gaan zitten. Veel meer dan hij op papier waard is.
Maar⊠Voor mij was die ervaring onbetaalbaar.
Jeugdsentiment
Dit is zeker wat waard :). Of het genoeg is om de kosten voor jezelf te verantwoorden, kun je alleen zelf bepalen.
nog meer anekdotisch gezever
Laat mij meteen weer denken aan het oude zakhorloge van mijn opa. Een goedkoop ding, amper waarden. Maar wel een geëmailleerde plaat. Mijn zus en ik waren die als kleine kinderen aan het bekijken en stiekem in de slaapkamer van mijn ouders aan het snuffelen.
Opeens liet mijn zus hem vallen, toen ze hem uit mijn handen trok. Plaat volledig aan diggelen, klas stuk, wijzers krom.
Die hebben we in onze pupertijd laten opknappen. Weet het nog goed. 400 euro de man, plaat volledig gerestaureerd, beschadigde radarwerk opnieuw laten maken (waren geen onderdelen dus die zijn op verzoek gemaakt).
Voor ons toen heel veel geld, voor een zakhorloge die je op marktplaats voor een paar tientjes koopt.
Maar het klopte. Mijn vader destijds, dolgelukkig. DusâŠ
Maakt niet veel uit voor het centreren. De spelingen zijn zo nauw niet bij deze klokken. Ik bedoel, kijk nou eens naar het formaat van die tanden en de hele trein haha.
Maar⊠hij zou wel mooier lopen als je de runout tot een minimum beperkt. Dat wel. Ik zou het wel proberen, gewoon, omdat het zo heurt zeg maar.
@Baerttom Thanks voor het delen. Heel leuk! Heb zelf helemaal niets met klokken als verzamel object. Maar de techniek vind ik wel heel leuk en zou voor de fun wel eens eentje willen onderhouden. Dus vooral blijven posten ![]()
![]()
Ik zie trouwens dat hier amper bussen gebruikt zijn in de radartrein. Is het wijsheid om deze alsnog te verbussen om toekomstige slijt tegen te gaan?
Ik vermoed dat ik zeker een aantal busjes ga plaatsen ja, er zijn best wat gaatjes uitgesleten.
Als we het doen, dan doen we het goed. ![]()
Ik ben daar toch best wel kritisch in. Want als je wel wil investeren in een draaibank moet je het ook goed doen, anders gewoon met de hand ruimen. Maarja ik verwacht inderdaad niet dan een 10e uit het midden een heel groot probleem zou zijn.
Daarom ga je ook zo hard vooruit in het horlogemakers vak. Juist die precisie en muggenzifterij is wat dit vak geweldig maakt. Is het nodig? Nee. Maar desondanks doe je het. Want in de wereld van horlogerie is er heel veel dat âniet nodig isâ, maar toch gedaan wordt.
Een goed voorbeeld is een minuscule speling uit een chronograaf mechanisme afstellen. Ding loopt ook prima met grovere toleranties. Voor de meting is een beetje gestotter van de wijzer niet mega relevant.
Maar het is niet mooi. Er ontbreekt souplesse.
Ondanks dat is er natuurlijk ook een economische trade off. Bij sommige klokken en ook horloges, is het gewoonweg niet rendabel. De tijd tikt verder en arbeidskosten zijn duur. Bij een horloge is echter een 10de zeer relevant ![]()
Ja maar ook daar ben ik eigenwijs genoeg voor ![]()
![]()
soms krijg ik in die sheets echt wel het gevoel dat je eerst drie koprollen moet doen voordat je ergens een brug op legt⊠zolang ze me niet uitleggen waarom het moet ga ik het ook niet doen. Blijkbaar moet je ook eerst het opwindmechanisme monteren⊠ik vind het onnodig moeilijk doen.
Het spul waar ik aan werk is het niet waard ![]()
Een honderste is al relevant. Ik heb de veerton speling wel is gemeten door middel van de microscoop. Die ton lag helemaal schuin en had âmaarâ 5/100e van een mm speling
Deze klok is inmiddels terug, super mooi werk van @Baerttom Klokje loopt goed op tijd en heeft een mooie gong (niet iedereen blij mee thuis
).
Tijdelijke plek bij mij op de kast en dan weer terug naar schoonouders. Die zullen helemaal blij zijn. Bedankt Tom voor het mooie werk ![]()
Doet me plezier ! Ik mis ze al een beetje ![]()