Klokjes maken op school

Oma’s “engelse klok”. (De linker komt echt uit Engeland)

7 likes

Mooi!

2 likes

Sorry, maar hier ben ik het echt mee oneens. Vooral met een klauwplaat heb je sowieso een dikke runout. Als het zo zou zijn dat je werkstuk altijd gecentreerd zou zijn, zouden verspaners geen werkstuk uit 1 opspanning proberen te draaien. Spantangen lijken dan ook overbodig. Zelf met een spantang heb je altijd een slinger. Als je een poupitaster op je veerton zet zul je altijd een slinger zien. Een hobby draaibank heeft al snel meer dan een tiende runout op de klauwplaat als je pech hebt. Je kan dit redelijk tot binnen de honderdste brengen door het uit te lijnen.

Mooi werk hoor, maar ik weet dat dit soort dingen bij klein uurwerken heel nauw komen, en vroeg me voornamelijk af of dit bij klokken ook het geval is. Geen draaibank is namelijk zuiver. Hier een voorbeeldje waar het uitgelegd wordt en hoe je dit kan reduceren. :slightly_smiling_face:

4 likes

Leuk om ook ns te zien!

2 likes

Maar een professionele draaibank gaat meestal tot 0.01 mm nauwkeurigheid, althans die van mij wel daar heb ik hem op gekocht.

5 likes

Ja met spantangen haal je dit makkelijk, maar in een klauwplaat valt dit vaak wel tegen. Je klauwplaat zal wel zuiver draaien, maar het opgespannen werkstuk wil nog wel is gaan slingeren. Hoe dit bij (relatief) duurdere bankjes zit durf ik niet te zeggen. Ik heb ook wel is mensen de klauwtjes uit zien draaien als die op de spindel gemonteerd zit, hierdoor kun je blijkbaar ook veel eruit halen. Ik ben nu wel benieuwd wat voor bankje je hebt :open_mouth::grin:? Heb je ook wel is een werkstuk uitgemeten met een poupitaster? Is eigenlijk 1 van de eerste dingetjes die ik kocht toen ik met het draaien ben begonnen. Die dingen kosten niet zo heel veel.

Ik heb recent met zilverstaal (1.2210) pennen gemaakt voor mijn Horia wijzerzetter zodat ze de standaard pushers passen. 1.2210 heeft een aantrekkelijke hardheid en is al mooi aan de maat (h9 of h8), zelfs beter dan die van Horia zelf. Voor het maken van de 4mm kamer en M3 draad voor de pusher wil je natuurlijk dat die mooi in het midden ligt. Op mijn kleine unimat SL had ik zon 15/100ste slinger weten terug te brengen naar <1/100ste dmv die techniek in die YT video. Zonder uitlijnen zie je echt dat het gat niet mooi in het hart van de as zit, na wat uitlijnen voldoet het voor de toepassing. Eigenlijk hetzelfde wat ik hier probeerde te zeggen met de veerton, 15/100ste is namelijk niet niks. Het is natuurlijk ook afhankelijk hoe ver je van je klauwplaat meet, daarom zo kort mogelijk opspannen. Vroeg me af hoe sterk enige afwijking met klokken doorwerkt tot een groot probleem. :thinking::grin:

4 likes

Ik heb deze en die wordt eigenlijk alleen voor het grove werk gebruikt, denk aan kasten en achterdeksel opschuren.
Voor het fijne werk heb ik een Boley horlogemakers draaibank, daar heb ik van het jaar nog een as van een horloge rad ingeboord om de afgebroken tap te vervangen.
Asje van 0,5 mm met 0.2 mm ingeboord en toen de tap dunner gepolijst op de tape bank naar 0,13 mm toe.

4 likes

Mooi ding! Ik zou toch is een poupitaster kopen, dan kun je precies zeggen wat je afwijking is en kun je hem mooi naar binnen brengen. Die dingen in china zullen niet de nauwkeurigste zijn, maar wel prima om je slinger te zien, en kosten heel weinig. Die horlogemakers bankjes met klauwplaat zit minder op heb ik gemerkt. Zelf heb ik een leger aan lorch bankjes inmiddels

3 likes

Echt kudos voor de kerel die dat woord verzonnen heeft :+1:

7 likes

Ja je zegt ook poepie :joy: heerlijk

2 likes

:joy:

1 like

Moesten er nog mensen zijn die hun klokje willen laten nakijken of servicen, ik doe het met plezier!

5 likes

Bizar trouwens dat je het messing gewoon ziet opkrullen :crazy_face:

Complimenten voor de skills die je al opgedaan hebt :+1:
Vraagje vanuit mijn kant, smeer je een klok eigenlijk ook met verschillende oliën en vetten net als een horloge? Of zijn hier minder “smaken”?

1 like

Ook als het een niet lopende Junghans jokerklok met muziekdoos is? Jeugdsentiment die volgens horlogemaker het repareren niet waard is. :sweat_smile:

6 likes

Cool ding! Apart zeg met die open veertrommel.

Zeker!

1 like

Je kan me ook steeds contactere via mn nieuwe Instapage ! Klokkenfluisteraar :wink:

5 likes

Leuk, ik kijk daar graag mee. Ik ga morgen ook wat klokken halen om wat te gaan proberen. Ik heb klokken spul als bijvangst gehad bij een verzameling spullen die ik kocht en het heeft me opnieuw getriggerd om er aan te beginnen :ok_hand:

6 likes

Klokje komt mijn kant op, ik zal hier uitgebreid verslag uitbrengen :wink:

8 likes

Ondertussen is het klokje aangekomen. Heel mooi! Vuil en opgedroogde olie, een beetje roest en een kapotte veer van het slagwerk vallen me meteen op. Nu rustig alles uit elkaar en reinigen zodat ik de tapjes en radarwerk kan controleren. :nerd_face:

8 likes