Klopt deze longines wijzerplaat wel?

Kenners, ik heb een horloge gekocht. Een vintage Longines Jumbo. Ik heb hem binnen maar twijfel over de authenticiteit van de wijzerplaat (overgeschilderd of niet). Kunnen jullie wat feedback geven? Volgens de verkoper is het hetlemaal correct, maar toch…
Ik voeg een paar foto’s bij.

En als ik echt wil laten taxeren met bewijs etc waar kan ik dat in Amsterdam dan het beste laten doen.

vriendelijke groet, ELmer van den BErg

2 likes

Sorry beetje stom van mij maar eht gaat om het stalen horloge. Niet de gouden. Want die heb ik laten lopen.

Heb je een direct linkje?

Ik zou niet laten taxeren. Waarom zou je dat doen?

https://www.catawiki.com/nl/l/105644088?clickref=1110l4kmA6ML&utm_content=1101l62858&utm_medium=affiliate&utm_source=cpn&utm_term=

Deze?

Dit zijn betere foto’s

Het gaat volgens mij om de markers op de 7 en 8 die vind ik raar…

Dat is een heel ander ding toch?

Ah. Ik zit te slapen.

1 like

ja klopt, foutje van mij. Heb ondertussen betere foto’s gestuurd.

Tsjaaa… Catawiki is wel een beetje berucht natuurlijk.

Je hebt m al gekocht toch? Hoop niet dat je veel betaald hebt.

Nee, die heb ik niet gekocht. De verkoper kwam uiteindelijk niet over de brug, wekte weinig vertrouwen. HEt gaat om de stalen Longines jumbo ‘calatrava’.

Longines - Calatrava Jumbo (Ref. 4914 37) Cal. 27.0 - Heren - 1950

Maar weet jij waar ik hem kan laten taxeren of beoordelen. Catawiki geeft me daar drie dagen voor…

Waarom ga je hem laten beoordelen, stuur deze foto s door. Het zwarte streepje bij de halve marker op 6 staat niet in het midden. Alle dikke minuutstreepjes horend bij de bolletjes indices staan niet in het midden.

De foto van de index op 12 toont niet alleen verf op 1 van de pootjes van de index maar toont ook duidelijk een zwarte bedrukking op het opgelegde longines logo die er niet hoort en ook niet in het midden staat

Hoewel bij vroege longines van voor 1950 tot begin 1950 het kan voorkomen dat er geen swiss / swiss made / suiza op de plaat staat, vooral bij amerikaanse longines modellen, hoort dat bij deze wel

Dus deze foto s naar catawiki sturem met bijhorende uitleg

Plaat is herschilderd op een nogal lompe manier

5 likes

Dankjewel. Echter dit is wat catawiki mij vraagt:

Om je claim verder te kunnen onderzoeken, vragen we je vriendelijk om officiële schriftelijke documentatie te leveren van een gecertificeerd horlogemaker of een gevestigde vintage horlogereparatiewinkel. Deze schriftelijke beoordeling moet expliciet hun technische bevindingen met betrekking tot de wijzerplaat, wijzers en kroon beschrijven.

Beantwoord deze e-mail binnen 3 dagen met de gevraagde documentatie. Zodra we dit officiële bewijs hebben ontvangen, zullen we het onmiddellijk doorsturen naar ons expertteam voor een definitieve bindende beoordeling.

heb je van een particulier of van een handelaar gekocht?

Voor een handelaar geldt het EU consumenterecht en kan je terugsturen zonder opgaaf van reden tenzij catawiki in haar voorwaarden daar een uitzondering voor opgenomen heeft

Heb je van een particulier gekocht dan zal je als de bliksem naar een lokale horlogemaker of longines ad moeten gaan en daar dezelfde vraag stellen en ga er maar vanuit dat dat kost.

Beter vragen vooraf ipv achteraf

edit: heb je een link naar de advertentie, dus niet een copy paste van de titel maar een echte link?

Longines - Calatrava Jumbo (Ref. 4914 37) Cal. 27.0 - Zonder minimumprijs - 4914 37 1610 - Heren - 1950 - online veiling Catawiki

Van een particulier. Maar waar kan ik in Amsterdam een horlogemaker vinden die een officieel certificaat kan afgeven? Als ik dat zwart op wit kan aantonen binnen drie dagen dan ben ik gered.

Gassan Dam Square | horlogewinkel in AMSTERDAM | LONGINES NL https://share.google/r54ON5xFO06tUut3K

En als je dan naar gassan gaat, vraag dan of ze specifiek ook kijken naar de bolletjes index op 4, er zit een deuk daar in je wijzerplaat

Al die fouten kon je zien op de foto s van de advertentie.

Ik vind dat echt bijzonder teleurstellend altijd.
Die mensen staan daar met in levensgrote letters ‘Expert horloges’ onder hun foto. Dan hebben ze een briefje van een horlogemaker nodig voordat ze gaan ‘herbeoordelen’, terwijl elke kleuter kan zien dat er geen bal van klopt.
Die mensen doen gewoon hun werk niet.

15 likes

Katawiki - katintzakkie. Leergeld betaald en nooit meer doen!

6 likes

Naja, als hun taak is vertrouwen uitstralen… dan wel.

Beoordelen doen ze niet.

3 likes

Er staat ook geen Swiss Made op de plaat. Ik heb dezelfde fout gemaakt in het verleden. De klantenservice kan je vergeten helaas… die is er niet. Probeer de verkoper direct te benaderen en er uit te komen. Ik heb mijn account daar verwijderd. Al krijg je maar iets terug is mijn advies pak dit en neem de rest als leergeld.

1 like