Knutselaars gezocht op klein niveau. Modelbouw, elektrotechniek e.d

:joy::joy::joy:
Proost mannen , fijn weekend!

2 likes

Die was voor je prive Collectie of voor boven je bed :rofl:

1 like

Ik zie deze topic nu pas en daarom kan in nu dan ook pas mijn reactie geven op de opmerkingen die zijn gegeven. Dit stuk gereedschap is geen wijzerafnemer maar wordt gebruikt om de spiraal van de balans af te wippen, om in horlogemakers termen te spreken heet dit een spiraalwipper. Als dit gereedschap wordt gebruikt om wijzers van de as te wippen, dan is de kans heel groot dat de wijzerplaat ernstig wordt beschadigd.
Immers, je drukt met het handvat naar beneden richting wijzerplaat, waar de vork op de wijzerplaat rust, wel, je kan zelf wel bedenken wat er dan allemaal mogelijk is. Daar komt ook nog bij dat je de kans hebt dat er met een van de wippers een grotere druk wordt uitgeoefend dan op de andere en dat kan betekenen dat er ook nog eens een wijzer kan worden beschadigd. Ook kan je gemakkelijk uitschieten met de vork, bijvoorbeeld het afglijden van de tool, en dat kan betekenen dat het gereedschap hard op de wijzerplaat valt en die dan op een andere plaats beschadigd, welnu, genoeg uitgelegd?
Hartelijke groeten van vinwat

1 like

Hoi Vinwat,

Ik ben het helemaal met je eens wat betreft het risico van beschadigen van wijzerplaten met deze dingen, ik gebruik ze zelf dan ook nooit om wijzers te demonteren; een presto puller is daarvoor wat mij betreft een veel geschikter gereedschap. Je waarschuwing is daarom zeker op z’n plaats.
Overigens is het volgens mij bij deze wijzerafnemers wel altijd de bedoeling om er een stukje plastic onder te leggen:

Maar dat het geen wijzerafnemers zijn ben ik niet met je eens, volgens mij is dit een algemeen geaccepteerd gereedschap om wijzers te verwijderen. Kijk bijvoorbeeld maar eens bij Cousins, waar ze een heel assortiment van deze “hand removing levers” hebben.
https://www.cousinsuk.com/category/hand-watch-removing-levers

Ik heb dus echt niet zelf bedacht dat dit wijzerafnemers zijn. :sunglasses:

Groet, Wilko

1 like

Hallo Wilko, ik ga toch dieper in m.b.t. dit onmiskenbaar foutief beeld van bepaalde gebruiksgereedschappen, kijk, omdat een bedrijf in de UK dit gereedschap verkoopt als wijzerafnemers, wil dat nog niet zeggen dat het zo is. Ik ken niemand in het horloge vak die dit gereedschap gebruikt om wijzers mee af te nemen. Je geeft zelf al aan dat je het presto gereedschap gebruikt, wel, dat is het juiste stuk gereedschap wat de wijzer gelijkmatig omhoog trekt en dat is correct. Ook de zijvlakken van dat drukgereedschap is veel groter, juist om de wijzerplaat niet te beschadigen en om de druk op een groter oppervlak te verspreiden, dan een stukje plastic is uiteraard ook perfect, zelf gebruik ik al jaren een oud stukje negatief van een 35 mm camera, die ik heb uitgeknipt om over de as te leggen. Kijk, een horlogemaker is niet alleen iemand die iets kan repareren, meer ook een soort uitvinder van technieken om iets gerepareerd te krijgen. Alhoewel dat tegenwoordig wel geheel anders is bij de huidige ateliers, daar worden nu onderdelen geheel vervangen en er wordt niets meer gerepareerd. Maar een horlogemakers is iemand die ook nadenkt over het hoe en wat je wel en niet kan repareren, dus het uitdenken van een mogelijkheid om iets in orde te krijgen.Leuk van dat fotootje met de naam bergeon erop, dat is een merkartikel van het plastic plaatje en niet van het gebruik van dat gereedschap als wijzerafnemer. Om de vergelijking verder te trekken denk maar eens na, ken jij een horlogewinkel waar je horloges kan kopen en waarvan de verkoper jou iets kan vertellen over het uurwerk, wel, ik niet, ken jij een verkoper in een autosalon die verstand heeft van de werking van motor, wel er zijn er heel weinig. Zelfs als ik iets vraag over een bepaald stuk gereedschap aan een verkoper op de rikketik beurs krijg ik de meest onzinnige antwoorden of weten ze niet waarvoor het is bedoeld. Meestal hebben die mensen iets gehoord maar verder dan dat komen ze niet. Nog een laatste anekdote, een verkoper op de markt prijs een scheermesje aan en buigt het tussen zijn wijsvinger en duim en zegt tegen het publiek dat het super buigzaam is, vlijmscherp blijft en onbreekbaar is, ineens knapt dat mesje in 2 stukken, de verkoper schrikt ogenschijnlijk heel even en spreekt direct de volgende woorden, “en zie hier mensen zo ziet het er van binnen uit”. Je ziet dus aan dit ooit echt gebeurd geval dat niet alles is zoals je het ziet en hoort. Welnu, dat is ook het geval in dit topic, het is zeker geen wijzerafnemer maar een tool om de spiraal van de balans as af te wippen. Helaas voor al die anderen die het anders denken te weten.

4 likes

Ik ben het helemaal met je eens, ik wilde alleen aangeven dat ik niet zelf bedacht had dat zo’n ding vaak een wijzerafnemer genoemd wordt. :wink:

Ik had voor mezelf namelijk al besloten om die dingen niet te gebruiken ondanks dat ik het heel veel zie gebeuren. Ze drukken inderdaad erg lokaal op de wijzerplaat. En ik heb hoewel ik nog maar kort met deze hobby bezig ben al de nodige beschadigde wijzerplaten in m’n vingers gehad. :worried:

Ik gebruik eigenlijk nooit de presto omdat je daar heb je juist heel weinig controle mee hebt.
Je trekt inderdaad de wijzer gelijkmatig omhoog maar zo moeilijk is dat niet om met de hand levers de wijzers ook met gelijke kracht te verwijderen en dan heb je veel meer controle over wat je doet.

Ik gebruik zelf de afnemers van horotec met plastic bescherming onder de wijzer of een gripzakje over de wijzers heen.

En ik heb nog nooit een wijzerplaat beschadigd, zelfs met chronograaf wijzers die af fabriek erg vast zitten gaat het perfect.

Iedereen heeft zo zijn voorkeur daarom is het ander niet meteen slecht.
Volgens mij kan je met een presto ook best wat beschadigen bij verkeerd gebruik.

2 likes

Tja, je kan natuurlijk op veel manieren diverse gereedschappen gebruiken. Maar ik wil hier toch wel even op in gaan.
Om een moer los te draaien kan je ook best een nijptang, combinatie tang of waterpomptang gebruiken, dat zal best wel lukken. Maar om de moer los en vast te draaien heb je echter wel speciaal gereedschap nodig, dus een steeksleutel, dopsleutel of ringsleutel.
Als u dat altijd anders heeft gedaan met het verwijderen van de wijzers, is dat natuurlijk uw zaak, er is echter wel degelijk een risico aan het gebruik van gereedschap waar het niet voor bedoeld is. Dat er in het topic een voorbeeld is van een advertentie van een Engelse handelaar, die zo te zien geen enkel benul heeft van de toepassing van bepaalde gereedschappen en in dat plaatje de suggestie wekt door er een plastic wijzerplaat bescherm hoesje bij te leggen met de naam bergeon erop geeft al aan dat de goede man er totaal geen verstand van heeft, hij wil uitsluitend verkopen. Dat er dan personen zijn die door die advertentie denken dat ze het juiste gereedschap kopen worden dus volledig misleid.
Ik zal proberen uit te leggen wat er gebeurd op de manier zoals u dat gereedschap gebruikt.
Als u de vork onder de wijzer plaatst en het handvat naar beneden drukt, dan zal de vork wel omhoog gaan, echter als die vork iets verder omhoog komt, dan gaat de drukkracht van de vork van u af, een soort hefboomdruk, er ontstaat dus een torsiedruk die naar de andere kant drukt dan het handvat. Als u een vork gebruikt die verder om de as heen kan, dan krijg je het tegenover gestelde, dan ontstaat er een torsiedruk naar de kant van het handvat. Welnu, dat is in principe niet zo erg omdat de minuten as en uren bus redelijk dik zijn en dus niet zo snel zal beschadigen, maar bij seconde wijzers en chrono teller wijzers zal dat wel eens anders zijn, en als er dan een tap afbreekt van een wijzer van een teller, dan bent u op zijn Hollands gezegd in de aap gelogeerd. Door het juiste gereedschap te gebruiken wordt de wijzer verticaal omhoog getrokken zonder enige torsiedruk.
Maar, als u denkt dat u dat op uw eigen manier wil blijven doen, is dat natuurlijk uw eigen zaak. Het zijn tenslotte uw eigen horloges, althans dat neem ik aan.

Vind wel dat je een beetje hoog van de toren blaast, tegen mij kun je vanalles roepen, ik ben maar een hobbyist, maar je hebt het nu tegen een vakman die ik blindelings mijn horloges toevertrouw.

1 like

Tja, ik kan je dan hierbij ook melden dat ik een gediplomeerde horlogemaker ben en dus ook kan aanschuiven bij het relatief kleine groepje horlogemaker vakmensen, ik blaas zeker niet hoog van de toren, maar als als ik dan nu hoor dat je het over een vakman hebt, dan vraag ik mij af waar hij dat dan heeft geleerd om dit stuk gereedschap te gebruiken om wijzers af te nemen. Met name na zijn uitleg over zijn gebruik van dit horlogemaker gereedschap voor het demonteren van wijzers


Van de zijlijn geroepen, en met alle respect naar eenieder in deze draad: Dit is toch niet hoog van de toren blazen? Vinwat deelt als vakman zijn kennis, en neemt de moeite om dit vrij uitgebreid te doen. Ikzelf pleeg mijn oren te spitsen als vaklui hun verhaal doen, in het volle besef dat ze niet allemaal hetzelfde werken.

3 likes

Goed gesproken Hieronimus
 Het is jammer dat het nota bene gratis uitdragen van vakkennis met een achterliggende logica, met name in dit horlogeforum, waar het volgens mij ook voor bedoeld is, bij bepaalde personen neerkomt alsof je op iemands zijn tenen gaat staan. Welnu, ik heb in de korte tijd dat ik op dit forum mee kijk al vele onzinnige opmerkingen en ook goed bedoelde maar zeer onkundige reparatie adviezen gelezen. In ieder geval zal ik de volgende keer als ik weer zoiets onzinnigs lees denken, “wat een dwarrels” en vervolgens achterover leunen in mijn stoel en mijn koffie nuttigen.

Dat is juist waar het bij Vinwat een beetje mank gaat; hij heeft duidelijk kennis van zaken, maar als een andere horlogemaker succesvol een andere methode gebruikt gaat hij dat vervolgens een beetje als gepruts afdoen. Dat vind ik dan een beetje arrogant. Iedereen mag een mening hebben maar respecteer die van een ander.

1 like

Heren, heren

2 likes

Kijk, daar maak je een denkfout, vinwat is zeker niet mank en/of arrogant, je moet alleen wel heel goed bedenken dat het volgende voorbeeld hier voor zich spreekt, met een koevoet kan je best een spijker in een stuk hout slaat, maar ik denk dat de meeste mensen daarvoor toch wel een hamer zullen gebruiken. Overigens wordt dat ook aangeleerd op de school voor timmerlieden. De forumleden moeten juist blij zijn dat er iemand is die iets op dit forum durft en wil meedelen inzake een specifieke vakkennis, dat er dan andere mensen zijn die zich aangevallen voelen, dan is het misschien verstandig dat die leden eerst stilstaan bij de gedachte dat er regelmatig heel veel onjuiste informatie op dit forum wordt gepresenteerd. Ik heb ook zeer interessante verhandelingen gezien van sommige leden die met een foto reportage een complete service uitvoeren, kijk, dat zijn leuke topics om te lezen mijn complimenten voor die actieve en enthousiaste leden. Daar kan een forumlid nog wat van leren en gebruiken om haar of zijn kennis te vergroten. Ook sommige simpele vragen die worden gesteld door forumleden die graag een bepaalde technische vraag beantwoord wil hebben, ik zie dan ook soms de meest onzinnige reacties voorbij komen, sommige zijn best wel humoristisch, maar dat is niet wat de vraagsteller exact wil lezen, zijn vraag wordt immers niet beantwoord. En dan als laatste, respect hebben voor een ander moet er altijd zijn, van mijn kant gezien is dat ook zeker aanwezig, echter moet het ook zo zijn dat je een krom debat weer recht moet kunnen trekken. Overigens heb ik nog niet lang geleden in een topic aangegeven om gratis aan geïnteresseerde leden een clinic te geven voor leden die graag een horloge willen servicen, dus heel simpel, uurwerk demonteren, schoonmaken, oliën en weer monteren, ik heb daarop maar 3 meldingen gekregen van leden die dat graag wilde. Dan denk ik maar weer, zijn al die horlogeforumleden dan niet geïnteresseerd en/of zijn ze zo goed dat ze dat niet nodig hebben.

Ik ga niet in discussie ik geef alleen aan dat uw manier niet de enigste juiste manier is.
Maar dan zullen die horlogemakers bij Patek, Rolex en AP er ook wel geen verstand van hebben.
Ik ga verder prutsen aan de Daytona die op mijn werkbank ligt :wink:

1 like

Dat hoeft ook niet, alleen denk ik niet dat de door u aangegeven horlogemakers dat specifieke gereedschap zullen gebruiken voor die klus en dat ze er geen verstand van zouden hebben is voor uw rekening niet de mijne, ik heb dat nimmer beweerd.

Je input waardeer ik zeker, en ik deel je mening over het risico van dergelijke wijzerafnemers, maar ik denk dat je niet kunt volhouden dat het geen algemeen geaccepteerde gereedschappen zijn om wijzers te demonteren. Ik heb er net de Horotec catalogus op nageslagen en onder het kopje wijzerafnemers staat een hele lijst met dergelijke gereedschappen. Mogelijk heb jij het destijds op de opleiding anders geleerd, maar ik denk dat dergelijke lepels dan inmiddels geaccepteerde stukken gereedschap zijn die in de handen van een ervaren horlogemaker prima zonder schade te gebruiken zijn. (Dat geldt overigens niet perse voor die Chinese dingen waarvan ik een plaatje postte, die zien er wel even wat minder mooi uit dan die van Horotec)

Er is een schooltje in Schoonhoven waar die koevoetjes als wijzerafnemer wordt aangeleerd

Maar die hebben er zeker ook geen verstand van?

Ja, natuurlijk begrijp ik je, er zijn vele wegen die naar Rome gaan, kinderhoofdjes resp. hobbelwegen en asfalt wegen. Dat de een iets anders doet dan de ander is ook normaal, als we allemaal in hetzelfde merk auto rijden wordt de wereld ook saai. Maar denk erom dat bedrijven altijd een product willen verkopen en daar dan ook alles voor uit de kast halen om aan te prijzen, of het nu goed is of niet.