Knutselen met Alie

Beste mede forumleden. Ik ben van plan losse elementen te gaan bestellen via Alie om mn eigen watch in elkaar te knutselen. Niet echt hoogstaand want ik bestel klare onderdelen en hoef ze alleen nog maar samen te voegen.

Nu mijn vraag, qua prijs maakt het eigenlijk niet uit of je een replica eta 2824 of een orgineel miyota 821 besteld. Wat raden jullie aan, de replica eta of de miyota?

3 likes

Omdat ik de replica-industrie niet wil steunen zou ik voor de Miyota gaan. Die imitatie eta’s zitten ook in alle neppe Tissot’s die ik op eBay tegenkom, dus die fabrikanten werken mee aan bedrog.

9 likes

Een Myota kun je ook nog eens laten servicen. Aan een nep Chinees beginnen de meeste horlogemakers niet eens.

6 likes

Ik ben al overtuigd! Bedankt :+1:t2:

5 likes

Had ik zelf nog niet eens aan gedacht! Het idee was vandaag bij mij opgekomen en domweg aan het zoeken geweest, maar het antwoord is ook eigenlijk veel simpeler haha! Bedankt voor jou reactie!

1 like

Jammer dat Chinese uurwerken als “nep”’ aangeduid worden. Doet me denken aan de tijd dat “Made in Japan” synoniem was voor goedkope rommel. Iedereen kan varianten maken van de 2824, de patenten zijn allang verlopen

Ik heb een tweetal Chinese varianten van de 2824 die beter presteren dan de ETA in mijn Hamilton. Bij Cousins zijn deze varianten te bestellen.

Of je voor Myota of Chinese ETA variant wil gaan is een keuze die je zelf moet maken afhankelijk van je budget. In beide gevallen is het een goede keuze of je kunt voor een “nep” Sellita gaan :wink:

7 likes

Leuk! Ik speel ook met dit idee. Eerst maar eens wat naar eigen zin samenstellen, later, als ik een fatsoenlijke ruimte met werkbankje heb, wil ik er wel wat meer mee gaan doen.

1 like

We moeten wel onderscheid maken tussen bedrog waar iets gepresenteerd wordt als echt zoals fake Tissot’s en losse uurwerken die niets met fake te maken hebben.

Ongetwijfeld zijn er ook fake Tissot’s of andere “merken” op de markt met Miyota en Seiko uurwerken…

Dat was ook mijn idee! Leuk!

Ook ben ik aan het twijfelen tussen een handwinder 6497/8 of een miyota automaatje. Alleen het aanbod in kasten vind ik te beperkt of teveel replica van andere merken bij de handwinders.
Mijn idee bij een automaat is het o.a. het bewerken van de rotor. Maar ja, dan komt nog steeds de werkruimte om de hoek koekeloeren. Met twee kleine kinderen om je heen is dit niet aan te bevelen om in de woonkamer te doen :grimacing:

1 like

Het zou denk ik leuk zijn een step by step fotoverslag van je (beetje oneerbiedig) knutsels te
Plaatsen!

3 likes

Je hebt gelijk, als er geen ETA op staat is het geen fake. Maar er worden ook genoeg ETA’s nagemaakt waar wel ETA op staat en die in fake horloges met display caseback belanden om de kluit te belazeren. Die had ik even in gedachten.

4 likes

Volgens mij vergis je je. Kwalitatief kunnen het allemaal best goede uurwerken zijn. Service en onderhoud is met een Chinees gewoon stukken ingewikkelder dan met Zwitsers of Japans. Dus de keuze zou niet ingewikkeld moeten zijn.

1 like

Niet echt, de service van een generieke 2824 verschilt niet echt van de ETA versie. Daarbij spreek ik uit ervaring. Hetzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld de generieke Chinese versie van de 7750. Veel (maar niet alle) onderdelen zijn zelfs uitwisselbaar.

Het wordt een ander verhaal als we het hebben over bijvoorbeeld een st1902/ty2901 die in de HFLE 2017 zit. Onderdelen daarvoor vinden is een probleem.

Als ik het goed begrepen heb is het project van de TS gericht op een 2824 of soortgelijk uurwerk dus speelt bovenstaande probleem niet.

1 like

Dat komt goed!

Het was overigens niet oneerbiedig bedoelt trouwens, wat ik ga doen is een horloge met klare onderdelen samenvoegen om zo mijn eigen watch naar smaak te creeëren. Ik zie best veel leuke projecten langskomen waar voornamelijk de uurwerken zelf in elkaar gezet worden of zelfs zelf gemaakt! Enorm veel respect voor deze mensen, als ik het daar mee vergelijk is mijn project iets simpeler en kleiner.

3 likes

O nee het was door mij niet oneerbiedig bedoeld juist! Ik denk ook niet dat ik een uurwerk zou kunnen repareren laat staan samenstellen maar zo’n prject als jij zou ik me ook aan kunnen wagen!

1 like

Leuk om te horen! Ik denk inderdaad dat het een enorm leuke (betaalbare) manier is om een stap verder te zetten in onze fantastische hobby!

3 likes

Elementen zijn besteld, zoals jullie weten kan het enige tijd duren voordat alles vanuit China ontvangen is. Zodra alles binnen is zal ik foto’s gaan plaatsen.

5 likes

Ben wel benieuwd wat je hebt besteld en waar?

3 likes

#metoo

1 like