Knutselprojekt: m'n tweede Desmo

Mijn “brommer” is een Italiaanse Ducati, en die fabrikant heeft al decennia als handelsmerk dat de in- en uitlaatkleppen via een heel bijzonder mechaniek geopend EN gesloten worden door nokken; dit bijzondere systeem, wat voor hele hoge vermogens zorgt, heet een “desmodromische klepbediening”, afgekort met de kreet “Desmo”.
Toen ik dan ook deze wijzerplaat op Ebay ontdekte, moest ik die, als liefhebber, natuurlijk hebben:

Na een keiharde biedstrijd was de plaat de mijne voor 1,50 euro…
De plaat past op het “wehmachtskaliber” AS1130, daar had ik er al eens een paar van opgeknapt, en dit grote 13 lijns uurwerk spreekt me wel aan.

Gisteren diverse pakjes op 't postkantoor opgehaald, en die bevatten de aanvullende komponenten voor mijn “projekt Desmo”:

Een nieuwe 37mm kast uit Duitsland, een paar AS1130 sloop-uurwerken uit Argentinie, de Nivaflex onbreekbare veer had ik al in huis.
Uit de diverse sloop-uurwerkjes werd een werkend exemplaar opgebouwd, de plaat paste ook nog perfekt in de kast, de blauwe wijzers en het kroontje werden opgeduikeld uit m’n eigen voorraad zooi.
Een racy geperforeerd leren bandje rond het geheel in stijl af.

Het resultaat; de foto’s zijn van belabberde kwaliteit, er was een beetje te weinig licht vandaag:

En nou maar wachten op beter weer, zodat ik mijn brommer weer eens naar buiten kan nemen, voor een ommetje met dit bijpassende klokje om de pols…

Groet,
Paul

PS: Als iemand wat meer info heeft over het (voor mij onbekende) merk Desmo of zelf zo’n horloge heeft, laat het even weten, daar ben ik heel benieuwd naar.

Wat een mooie zeg, en NOS (kan ze voor doorgaan).
Veel mazzel dat je de kast vind en alles nog past ook.
Als men mij vraagt om ff een paar nieuwe wijzertjes of iets dergelijks te vervangen, zeg ik altijd dat er veel zoek en paswerk bij komt zien, is niet van 123 is klaar. Men heeft niet alles zo maar klaar liggen in de schuif.

Nogmaals, vind het een prachtig horloge, wel oppassen, is geen incabloc uurwerk.

Ik zou er op bieden als ik 'm op Marktplaats zou zien staan…
Mooie combinatie van plaat, indexen, wijzers en kast (lekkere afmeting ook!), prachtig Paul!

Alweer een mooie limited edition van Paul , ik vind deze nog beter gelukt als de Tramway. (tu)
klinkt het uurwerk ook als zijn grote broer de Duc Desmo ? :smiley:
misschien mogelijk een foto van deze Desmo op de klok van die andere Desmo.

Groet van een Harleyrijder,
B)-

Misschien een iets langere secondenwijzer ?

Damn very nice!

ik zou er ook zo op bieden op MP.

Netjes gedaan Paul!

:smiley: Daar heb ik ook even over getwijfeld, heb er een langere op gehad die bijna tot de buitenrand kwam, maar die leek op 't oog te lang. (kan ook zijn dat die wat te dun was)
Deze raakt de streepjes tot op de helft, en “oogt” voor mijn gevoel toch wat beter.
Volgens mij heb ik ooit eens een stukje gelezen over de korrekte lengte van wijzers, kan 't boek zo gauw niet vinden, maar als ik 't tegenkom zal ik 't hier posten.

Groet,
Paul

Mooi stukje hobbywerk, Paul. Ziet er heel goed uit.

Overigens is Ducati (volgens mij) de laatste die het desmodromisch klepsysteem gebruikt, in vroeger dagen werd het veel meer gebruikt. Ook in de vooroorlogse Mercedes en Auto Union Racewagens.

Hmm, misschien een idee om voor meerdere motortypes zoiets te maken met de daarbij behorende kenmerken ? Maar hoe laat je een horloge, olie lekken wanneer je iets aan het maken bent voor een harley rijder ? :D:D:D

Graag Paul, ik ben er ook zo een die erg let op wijzers en lengte van wijzers etc. Zeg maar alles wat op een wijzer lijkt. Mocht je het tegenkomen dan zou ik een link waarderen. Alvast bedankt.

Gerwin

Paul K Schreef:

KNIP

Volgens mij heb ik ooit eens een stukje gelezen
over de korrekte lengte van wijzers, kan 't boek
zo gauw niet vinden, maar als ik 't tegenkom zal
ik 't hier posten.

Groet,
Paul

http://forums.watchuseek.com/showthread.php?t=1232

Dat is gaaf zeg! Maar dan moet ie wel goed waterdicht zijn, anders loop je steeds te lekken… :frowning:

Graag ook een foto van de brommer :wink:

Harley klokje ? Deze Girard Perregaux uit 1940 met een AS caliber 1052 werden afgevuld met Shell motorolie.
en die lekte nog al eens, de meeste zijn tegenwoordig gewoon gesmeerd met horloge olie,
en doen het daar veel beter op.
Harleys lekken trouwens vandaag de dag ook niet meer, tenzij je er misschien één hebt uit het stenen tijdperk

Groet, André

ik wou 't een beetje on-topic houden, maar hierbij een plaatje van m’n Desmo brommer:

Groet,
Paul

1 like

Nou ja, VEEL meer vermogen… :wink:

Maar het klokkie is prachtig geworden, hoor! Zou hem zo in mijn verzamelinkje willen.

Gerard

Jammer dat je het geluid van de Duc niet kan laten horen Paul, (zonder WIFI bestandje) dit is toch wel de mooiste sound op brommer gebied,
nou ja,
op een Harley na dan misschien :smiley: :smiley:


’s-winters start ik mijn brommer dan maar af en toe binnen :smiley: :smiley:
Groet, André B)-

Zeg eens… hoeven brommers tegenwoordig niet meer zo’n geel plaatje op het voor spatbord te hebben? >8-

Nee hoor, geel plaatje op het achterspatbord is voldoende. :stuck_out_tongue:

Ik heb er nog zo een bij mijn ouders in de schuur staan:

Dat rekje voorop heb ik er afgehaald B)-


jammer dat we van jouw “hardtail” het geluid niet kunnen horen Henrik!

@ André: heel gave brommer (Kawasaki voorpartij??), ik had heel eerlijk gezegd een iets ander type Harley verwacht :smiley: :smiley:
Zou zo niet weten wie de luidste brommer heeft, de mijne met een Bos Corsa uitlaatsysteem, of die van jou met waarschijnlijk ook heel illigale pijpen?

Wordt het toch nog off-topic :wink:

Groet,
Paul