Knutselprojekt: Weer een Löwenthal chrono!

Heb je een paar maanden geleden een 15 1/2 lijns Löwenthal chrono gerepareerd, krijgen we er alweer ééntje op de werkbank! Hoezo zeldzaam kaliber!
Het gaat om een Morrow enkeldrukker chronograaf van ongeveer 1925, uiterlijk nog heel erg fraai, de kast is in zeer goede staat met mooie ouderwetse bewegende “lugs”; een heel erg fraaie geemaileerde wijzerplaat en ook het uurwerk ziet er nog erg goed uit.

Het eerste probleempje kondigd zich aan als blijkt dat het kroontje kompleet met opwindas er zo uit te trekken is!
Met het asje terug erin lijkt na opwinden dat de balans er niet veel zin in heeft, deze beweegt sloom en de amplitude is gering: tijd voor een revisie!

Het uurwerk is uit de kast, de schade kan opgenomen worden:
de balansveer zit niet tussen de pennetjes van het kompas, en de hele spiraal zit aan elkaar geplakt van de olie (blijkbaar is het hele uurwerk in olie gedompeld, want dat zit echt overal!) in ieder geval 1 schroefje is dol,een paar andere zijn kapot of ontbreken helemaal.

Even om te proberen de balans gedemonteerd en even in de “one-dip” reiniger" schoongemaakt, weer gemonteerd en zie: dat tikt al een stuk beter!

Dan het hele uurwerk uit elkaar om schoon te maken, probleempje is de centrale sekondewijzer die met superlijm op 't asje geklemd zit, maar ook dat is uiteindelijk los gekregen.

Na een ultrasoon reiniging kan het spul weer in elkaar, wel even een nieuwe opwindveer zoeken, want in de oude zit weinig leven meer:

Montage stap 1:

stap 2:

stap 3, TIKKEN!!

stap 4, alle chrono delen erop en afstellen:

Het uurwerk terug in het kastje, en een nieuwe opwindas en kroon pasmaken.
De oude kroon was niet de juiste maat, en paste totaal niet in/om het pijpje in de kast; het had zoveel speling dat het opwindasje langs de tirette gedrukt kon worden; de nieuwe kroon zit strak in dat pijpje, en lost dat probleem op:

En klaar, het tikt weer vrolijk, en ook met ingeschakelde chrono loopt het vrolijk door; het klokkie loopt zelfs heel behoorlijk op tijd!!

Als finishing touch een nieuwe centrale sekondewijzer pasgemaakt en gemonteerd:

Het is een heel leuk knutselprojekt geweest, het resultaat ziet er echt heel goed uit; er is maar één droevige noot: het horloge moet straks weer naar zijn eigenaar terug, het is niet van mij :frowning:

Ter afsluiting nog even een plaatje van twee Löwenthal chrono’s naast elkaar; een behoorlijk zeldzaam gebeuren; let op de Breguet spriraal in de Morrow, en de vlakke spiraal in de mijne:

En dan een nog zeldzamere foto: het Löwenthal kaliber wordt in diverse boeken aangezien voor een Landeron-Hahn, de verschillen met de Landeron 2 en 3 zijn eenvoudig te kontroleren, want die staan in diverse kaliberboeken; echter het kaliber Landeron 1 staat in geen enkel boek, en er zijn nauwelijks afbeeldingen van te vinden, maar hierbij toch een uniek plaatje van de Löwenthal naast een Landeron 1, de verschillen zijn duidelijk te zien:

Groet,
Paul

Prachtig werk Paul, en dat ligt niet alleen aan het horloge zelf!

Ik ben jalours!

Heb je een mailtje gestuurd,

Wederom een toppertje Paul.

Keep up the good work

Leuk verslagje Paul, mooie duidelijke foto’s

Coen

Hulde !!!

Heel mooi in beeld gebracht.

gr,
Hans Mennink

en Paul maar volhouden dat hij een handige knutselaar is.
het bewijs is gelukkig nu eindelijk gevonden dat hij in werkelijkheid al 20 jaar lang een Certified Master Watchmaker is.
vond het al zo verdacht dat hij die hopeloze probleem gevallen in een mum van tijd oplost.
zoals die Dugena van Hendrik die zijn horloge,in slechtere toestand terug kreeg van zijn Rotterdamse horlogemaker.
Paul was er snel klaar mee.
bedankt voor de proffesionele revisie van deze Morrow, en dat in 3 dagen.
Mijn horlogemaker deed 3 maanden over zo’n revisie van een Baume & Mercier chrono met Landeron caliber.

Groet, André

Haha, ik zie dat Yaffle goeie connecties heeft bij het KIVG (Koninklijk Instituut voor Geschiedvervalsing) :smiley: :smiley:

@ André: je snapt wel dat ik mijn arbeidsloon nu fors moet gaan aanpassen :smiley: :smiley:

Groet,
Paul
Certified Master Knutselaar

Pojandorie wat een knap stukje gecertificeerd knutselwerk Paul! :smiley:
Mooi horloge ook, wilde eigenaar…

Henrik,

Zo wild ben ik niet meer, sinds ik de 50 gepasseerd ben.
deze Dypsa chrono enkeldrukker uit 1930 zat trouwens ook in de koop bij de Morrow
inbegrepen, die was wel helemaal in orde.

groet André

Zoals altijd, Paul: GEWELDIG MOOI !!

Voor mij valt dit niet meer in de categorie “knutselen” maar een aantal stapjes hoger…:wink:

Mooie gedetailleerde foto’s erbij maken het geheel nog mooier.

Inderdaad jammer dat ie niet bij je kan blijven

Ja Paul, dat begrijp ik ,maar toch hopelijk niet met terug werkende kracht ?

groet André

Erg veel respect voor dit werk. Ik doe het je niet na.

Mvg Dennis.

:smiley: Ik bedoelde: wil de eigenaar… er niet van af?

Tja,Henrik,

maar wie wil der nou zo’n oud horloge nog hebben ?
denk dat het maar beter is dat ik hem zelf nog een tijdje houd.
hij past ook wel goed bij m’n ouwe motorfiets,zelfde kleur,zelfde bouwjaar.
misschien een nieuw onderwerp: motorfietsen en horloges ?

na auto’s en horloges, hoewel ik van dat onderwerp wel een beetje hoofdpijn
kreeg.

deze Universal chrono is uit plm. 1910 , hij was van Claude Cérésol- de vliegende Zwitser op z’n V-twin
groet André

Prachtig gedaan Paul, ook zeeeeeeeeeer mooi horloge.
Zou ik ook nog willen in mijn collectie.
Men komt toch dikwijls voor verrassingen te staan en men heeft er geen gedacht van hoeveel werk er dikwijls aan is. Ik ben eentje aan het afregelen en zit men een te groot verschil in waarden tussen de twee horizontalen, is te wijten aan één astap van de balans die een beetje sleetsporen heeft. Allemaal extra werk waar men bij het begin niet aan denkt.

Freddy

Hoofdpijn van het draadje horloges en auto’s ??

Vergelijk het met een flinke kater: De avond ervoor heb je het jezelf aangedaan :wink:

Ondanks dat was het een leuk draadje ondanks dat gesmijt met Porsche getallen. Motoren zaten er voor de oplettende lezer ook al in, maar een apart draadje is ook leuk, zolang het leuk blijft.

Bij voorbaat: Sorry !! Ik kon het niet laten :D:D

Hallo Lucien,

Lucien schreef

Wat denken we van nog geen 1300 cc met ongeveer 200pk en een top ruim boven de 300 km/h Ook toen heb ik geen porsche gezien…

Blijkbaar hadden Jaap en Geert T geen enkel probleem met jouw statement,
anders had dat draadje wellicht de 100 reacties gehaald

ik heb geen motorfiets voorbij zien komen,had te druk met antwoorden geven op alle vragen en opmerkingen van de H.H. experts.

groet André