Koopadvies: Lepsi Watch Scope (watch analyser)

Beste forumgenoten,

Advies gevraagd voor het volgende; ik ben op zoek naar een nieuwe analyser voor mijn horloges. Voor mij persoonlijk is het belangrijk dat deze overal te gebruiken is, ik de resultaten makkelijk kan archiveren en analyseren en dat deze makkelijk mee te nemen is.

Ik focus op de afwijking per 24 uur en de amplitude om zo een zekerder beeld van het horloge te krijgen tijdens aankoop, de staat en onderhoudsbehoefte van de collectie te beheren en om te zorgen dat ik tijdens de verkoop ook weer een product verkoop waar ik vertrouwen in heb.

Na wat googlen ben ik uitgekomen bij de Lepsi Watch Scope. Voldoet in mijn ogen dan ook aan de hiervoor genoemde criteria. Een enkele review is te vinden op internet maar ik ben benieuwd of een van jullie ervaring!

Groet, Martijn

220 euro voor een microfoon en een app?!?

Kan je beter een echte timegrapher kopen voor 150 denk ik dan :thinking: als hij 30 euro was had ik hem wel gekocht.

2 likes

“Voor mij persoonlijk is het belangrijk dat deze overal te gebruiken is”

Dus ja ik denk dat een microfoon en een app meer op zijn plaats is dan een microfoon en een plastic kast met elektronica.

1 like

De metingen zeggen dan alleen niet zoveel want elk uurwerk moet onder een specifieke hoek gemeten worden.

Klopt, nu kun je de watch Scope natuurlijk in elke hoek houden. Maar daarom mijn vraag of iemand er ervaring mee heeft;)

De Timegrapher heeft een hardware referentieklok (vraag me niet welk type of frequentie :wink:) onboard. Een app zal het met interne klok van de SOC in de telefoon moeten doen & kan dus per telefoon verschillen (drift). De eerste oplossing moet de meer nauwkeurige resultaten geven.

De Lepsi maakt via de telefoon gebruik van de atoom klok (dmv de Lepsi app neem ik aan). Ze adverteren zelf met een nauwkeurigheid tot 0.1 s/dag. Heb je een idee van de nauwkeurigheid van een Timegrapher?

Jij hebt duidelijk je keuze al gemaakt.
Ik begrijp niet zo goed waarom je altijd en overal je horloge zou moeten kunnen uitmeten, eens in de maand is in mijn ogen al veel.
Los daarvan zou ik gewoon gaan voor de timegrapher, zie je meer op is beter én goedkoper.

De Timegrapher is beter, die synchronisatie met een atoomklok lost het referentieklok probleem niet op.

Maar als je zo graag iets hips van Fratello wil. Doen.

1 like

Als ik toch alles van Fratello wilde werd dit toch een dure hobby!

Als nog iemand duidelijk argumenten heeft, you are welcome :pray:
Ondertussen ga ik me toch wat beter verdiepen in de verschillen en overeenkomsten tussen de Timegrapher en de Lepsi. Zijn er trouwens nog andere betaalbare opties?

Ik heb me laten vertellen dat zo’n losse mic en app nogal wat foute cijfers produceren. Ten eerste moet het muisstil zijn en het is al gezegd, je horloge geeft niet onder elke hoek dezelfde resultaten. Maar goed, je lijkt al besloten te hebben als ik de reacties zo lees… je bent alleen nog op zoek naar dat extra zetje voorwaarts. Die heb ik helaas niet voor je. :wink:

Ik gebruik zelf een iOS app WatchTracker om een beetje een beeld te krijgen van de afwijking p/dag. Is leuk en het werkt best wel oké. Geen extra techniek, gewoon elke dag ‘de afwijking’ opslaan. Hoppa.

Zeker heb ik nog niet beslist. Voor mij kwam deze goed naar voor, maar van een timegrapher zijn moeilijker gegevens te vinden.
Die app ken ik inderdaad maar geeft natuurlijk geen uitkomst als je in het buitenland met een horloge in je hand staat. Verder inderdaad een slim en makkelijk systeem.

1 like

Ik zou dit niet doen, vanwege de app/connectiviteit; Het is een 3.5mm jack, een beetje iPhone heeft die al niet meer, je hebt dus nu al een 3.5 --> lightning connector nodig. Wat als er weer een andere connector gebruikt gaat worden? Gaat deze nog steeds compatible zijn?
Hetzelfde voor de app; Het werkt nu, met de huidige besturingssystemen, maar wie zegt dat dit de komende 10+ jaar bijgehouden gaat worden?

2 likes

Oké. Succes! :+1:

1 like

Duidelijk, inderdaad een belangrijk punt. Zeker iets om over na te denken.

Aangezien je zoals het lijkt best bereid bent om ervoor te betalen, kun je denk ik beter een echte timegrapher kopen zoals van Weishi. Ook genoeg hier op HF over te vinden.

1 like

Hallo,

Zelf heb ik deze:


Waarschijnlijk exact hetzelfde idee, maar andere verpakking.
Over het algemeen werkt dit prima, maar verwacht geen wonderen. Ik ben nu ook aan het experimenteren gegaan met een versterkte microfoon en een programma op de computer. Een ooit zal ik toch maar gewoon een Weishi moeten kopen denk ik :slight_smile:

1 like

@HorlogeHalle attendeerde me op dit topic!!
Ik kocht de Lepsi (op dit moment 150 Zwitserse franken incl. iPhone adapter, excl. btw) en het lijkt goed te werken.
Snel, duidelijk en alles op te slaan in de Lepsicloud.
Meten kan ik vanaf 10 apparaten!!
Zal de resultaten zo mogelijk met een traditionele timegrapher vergelijken!!

imageimage

2 likes

Wanneer een eikenhouten plank een microfoon van hooguit één eurootje goed moet maken dan blijf ik er meestal ver vandaan.

Was dit maar mijn idee. Wat een vette marge zeg!

2 likes

Als je van zelf knutselen houdt:
een RaspberryPi van 35€ met een oude usb webcam(vanwege de ingebouwde mic) werkt prima.
Software en de uitleg is hier te vinden : https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=167741

P.s. deze loopt inmiddels binnen 1 s/d :grinning:

1 like