Koopcontract

Hoi Allen, ik ben voornemens een horloge aan te schaffen via Uhrforum. De verkoper wil een koopcontract opmaken en dergelijke, heeft iemand hier daar ervaring mee. Is dat gangbaar bij onze oosterburen? Dingen om op te letten als koper? Bedankt alvast voor de tips!

1 like

Ik ben er niet mee bekend en heb er eigenlijk ook niet eerder van gehoord?!
Wat wil hij erin laten zetten dan?

Kan handig zijn voor zijn administratie / verzekering. An sich bij aankoop van iets met een zeker bedrag is er niks mis met een koopovereenkomst.

1 like

Ja, maar met dure/misschien gestolen horloges kan het ook een vorm van witwasserij zijn.

Ik heb het nog niet meegemaakt.

1 like

Is het een handelaar? Met Deutsche KvK-nummer? Laat hem dan gewoon een factuur sturen :joy:

Particulier? Dan vind ik het nogal bijzonder.

Wel eerst goed lezen en evt een deskundige ernaar laten kijken. Ik koop toch al zo’n 30 jaar a maar heb dit nog niet meegemaakt.

1 like

Niet meegemaakt of gehoord. Op zich niet gek: alle keren dat iemand iets koopt, is sprake van een overeenkomst. Mondeling of schriftelijk. Deze kerel kiest ervoor om de boel op schrift te stellen, waar niets mis mee hoeft te zijn.

Wat wil meneer erin zetten? Afhankelijk daarvan zou ik me misschien wel zorgen gaan maken.

2 likes

Een koopcontract voor gebruikte artikelen?
Bewijs van ontvangst waarop het bedrag staat kan de verkoper aan de koper geven, anders niet.

Meer een algemene tip, ik zou vragen of hij het contract op kan stellen in een taal die je goed begrijpt. Klinkt misschien wat voor de hand maar kan veel gezeur voorkomen.

2 likes

Weglopen, wat een onzin.

8 likes

Wou ik ook doen bij mijn eerste verkoop.
Kan toch geen kwaad, namen koper en verkoper, merk, type serienummer, datum en prijs.

1 like

Zou em vertellen dat ie dat contract ergens kan steken waar de zon niet schijnt.

Klinkt als een vreemde zaak.
Wellicht is er iets mis met het horloge en onderteken jij straks iets waardoor je geen poot meer hebt om op te staan.

1 like

Alleen als hij ook garantie en retourrecht geeft.

2 likes

Verkoper verklaart dat hij heeft verkocht aan koper, die daar mee verklaart te hebben gekocht een Seiko horloge.
Verkoper garandeert dat het verkocht in goede, werkende staat verkeert. Koper aanvaart het gekochte in de staat waar het zich bevindt. en vrijwaart de verkoper van (onzichtbare) gebreken.

Koper en verkoper komen een prijs overeen van € 500.

Na ontvangst van genoemd bedrag door verkoper verleent verkoper finale kwijting aan koper.

Of zo iets :slight_smile:

5 likes

Een verkoper kan in dat contract zetten wat hij wil, maar dat betekent niet dat e.e.a. rechtsgeldig is. Denk aan de ‘human centipede’ parodie van Southpark.

1 like

Hoewel niet gebruikelijk is een koopcontract an sich een goed idee. Ook voor jezelf, als je een horloge (of auto, of welk ander voorwerp dan ook) tweedehands particulier koopt zonder contract heb je geen enkel bewijs van eigendom.

Als er gewoon klare taal in staat en geen rare clausule is het geen enkel issue. Toen ik mijn boot tweedehands verkocht heb ik ook een koopcontract opgesteld om gezeur achteraf te voorkomen, alles doorgesproken met de koper zodat alles duidelijk was en mocht hij ooit komen zeuren dan hebben we een geheugensteuntje.

1 like

Meerdere keren een horloge aangeschaft bij een grijze dealer ( Nederland ) zat, altijd een koopcontract bij .

1 like

Ik heb het via Uhrforum ook meegemaakt bij een particulier. Dat was ook omdat ik daar nog geen credentials had.

Niks mis mee.
Er staat ook in dat verkoper de echtheid garandeert.

Geen zorgen over maken dus.

2 likes

Zoek een leuke locatie voor de gezamenlijke ondertekening :ok_hand:

2 likes

Je kan onderling toch overeenkomen wat er instaat, je hoeft niet alle zonden van de wereld op jou te nemen (tenzij je dit wil)