Koopcontract

Zolang alles particulier is en er geen btw nummers bij komen kijken is het geen probleem. Regelmatig gebeurd met het kopen van auto’s. Contant is inderdaad normaal in Duitsland, maar geloof dat ook in DL hier een beperking/ verbod op gaat komen. Net als in België overigens.
Gewoon contract van te voren op laten sturen, doorlezen en lekker tekenen en dan genieten van je horloge.

1 like

Toen ik verkopende partij was van mijn Explorer II vroeg de koper ook om kort iets op papier te zetten. Heb dan ook 2 identieke papiertjes geschreven met de gegevens van het horloge, afgesproken en betaalde prijs, namen e.d. Heb dat in het verleden ook al gedaan bij bv. verkoop van een wagen onder particulieren. Ik snap dat het een gevoel van zekerheid geeft als de (ver)koop en prijs op papier staan als je koopt van iemand die je niet kent.

1 like

Ohja en mocht je het horloge voor een service wegbrengen, hij gestolen blijkt. Heb jij tenminste adresgegevens van de verkoper. Scheelt een hele hoop ellende.

1 like

Dit is een bekende grap in ons vak.
Een contract over een afspraak om een hamburger te gaan eten …
Hoe moeilijk wil je het maken ?

2 likes

Tja, hij kan er natuurlijk ook een heel andere naam en adres opzetten. Weet jij veel.

Lijkt me een beetje een schijnveiligheid allemaal.

Okay, en je koopt het horloge, geen contract geen papieren. Je komt thuis, horloge in de doos, lekker slapen. Vervolgens wordt er s’nachts ingebroken en je horloge wordt gestolen. Het is toch een stuk makkkelijker je verzekering van je voormalig bezit te overtuigen met een koopcontract als zonder.

Ik begrijp niet zo goed waarom sommigen hier zo negatief over zijn.

Toch 9 van de 10 Nederlandse klanten vragen hier om een aankoopbewijs, waarschijnlijk voor de diefstalverzekering, en te kunnen aantonen dat het horloge is aangekocht en niet van diefstal afkomstig is,dus eigenlijk is een aankoop bon toch wel bij de Nederlanders gewenst, en daar is eigenlijk toch niks mis mee

Geloof me, de problemen kunnen al ver onder de 10k beginnen.

Op zich lijkt me daar niks mis mee, mits het inhoudelijk en juridisch klopt.
De suggestie om een concept op te laten stellen en deze 2 / 3 dagen van tevoren op te laten sturen lijkt mij verstandig.
En dan laat je dan ons hier allemaal even lezen.
Genoeg juristen ;).

:joy: Dit is een van de sterkste juridische bronvermeldingen die ik ooit gezien heb.

4 likes

Ik heb ooit in België een horloge gekocht bij een grijze dealer. Geld via de rekening overgemaakt en horloge opgehaald.
Bij het ophalen werd ook een koopcontract opgesteld en zelfs mijn paspoort gekopieerd. (Het contract was niet meer dan een half A4-tje) Het bleek dat zij dit nodig hadden voor de administratie. Kan het niet zoiets zijn?

Vroeger werd het vaker gedaan omdat bijna alles telefonisch gebeurde. Moest er iets mis zijn was van niets bewijs. Wat als jeeen horloge koopt en de ‘verkoper’ doet plots aangifte van diefstal? Vroeger had je zo goed als geen schriftelijk bewijs, nu heb je je berichten van mail/WhatsApp die als bewijs kunnen dienen.

Ik zou me geen zorgen maken met een standaard verkoopovereenkomst, moet niet teveel blabla in staan. Geeft koper en verkoper een zekerheid.

Concept contract is binnen. Standaard verhaal, ziet er prima uit, het standaard privatverkauf riedeltje en een statement dat het horloge niet gestolen en vrij van rechten van derden is.

3 likes

Dat dus Nooit!

Ik zou iig een aantal zaken doorstrepen op de kopie.

Haha, in verband met mijn werk ligt een kopie van mijn paspoort ondertussen op bijna 100 adressen in Nederland en bijna 25 in België. Een kopie meer of minder maakt me niet zoveel meer uit. (Wel privacy proof natuurlijk)

Het is verplicht voor de loonadministratie op het werk om een kopie van je ID te hebben.
Een winkel kan jou nooit verplichten, evenmin als een hotel.

Misschien in NL niet, maar er zijn wel landen waar je een officieel ID moet overleggen bij een hotel/verblijf.

Zal best, maar een kopie ervan maken hoeft niet.

In sommige landen zijn hotels dat verplicht voor de verblijfsduur. Ach, ik heb ook wel eens mijn paspoort moeten inleveren bij aankomst in een land, dus een kopietje mogen ze van mij wel maken :man_shrugging: