Ik heb last van koopkoorts. Als het ene horloge binnen is lonkt het andere alweer.
Het afgelopen jaar heb ik best wat aankopen gedaan. Dure aankopen ook. Te duur eigenlijk voor mij.
Ik loop nu achter de feiten aan en “moet” een flink aantal andere verkopen om weer enigszins gelijk te komen.
Ik probeer dan ook om van de koopknoppen af te blijven.
Maar man wat is dat moeilijk. Ondanks dat ik eigenlijk terug wil naar 5-10 horloges heb ik nog zoveel wensen. Maar ik moet me inhouden.
Toch wil ik met de liefhebberij bezig blijven. Alleen vind ik dat lastig hoe ik dat kan doen zonder (veel) geld uit te geven.
Ik ben niet zo’n bandenwisselaar. Dus daar vind ik m’n bevrediging niet in. En ik struin ook ‘t internet niet af naar podcasts, blogs, vlogs of artikelen.
Wat doen jullie om de tijd te doden tussen 2 aankopen of een drooglegging voor een bepaalde tijd?
Weer iets verkopen en kan je weer wat nieuws kopen. Zo loopt het aantal niet uit de hand en hoef je minder nieuw geld er in te stoppen. De leukste/mooiste hou je en zo bouw je steeds een mooiere verzameling op.
Zo doe ik het ook , bij een nieuwe aankoop weet ik al snel of het een blijvertje is.
Ben ook geen verzamelaar vier stuks is de max , dan moet er eerst weer wat uit .
Herkenbaar probleem en wees gewaarschuwd; de sleutel tot je
gaat waarschijnlijk niet leuk zijn.
Ik heb het opgelost door eerst al m’n horloges om te gespen en daarna mijn vingers aan m’n balzak te lijmen. 4 uur OK en 168 hechtingen later was de koopdrift wel enigszins bedaard. Gelukkig had ik ondertussen wel iets moois om naar te kijken.
In ieder geval niet naar dit forum gaan! Ook FB en Instagram moet ik niet op want dat is ook alleen maar horloge gerelateerd.
Mijn remedie is veel de natuur in gaan en lekker wandelen. Er zijn dagen dat ik soms van zonsopkomst tot zonsondergang buiten ben. Wat ik daar doe, genieten van het moment en proberen alle zorgen los te laten. Ook maak ik veel foto’s van mijn horloges. Maar ja, dan wil ik die in de avond met jullie delen en… ja daar gaan we weer hahaha.
Oh ja, wil ik echt geen zin meer hebben in social media, dan hou ik me bezig met mijn oude quartz horloges die al jaren lang liggen te verstoffen:
Cursus volgen, workshop doen via YouTube. Leuke Russen kopen voor weinig geld en ze open maken en gaan oefenen. schoonmaken. Smeren. Wijzers wisselen. Horloges persoonlijk ophalen bij HF leden.Is veel leuker dan anoniem via internet.
Ik wacht altijd een aantal weken of zelfs maanden voordat ik een nieuw horloge aanschaf. In die tijd kijk ik YouTube video’s, lees ik blogs en lees ik reviews op forums. Als dat niet echt je ding is kan ik mij voorstellen dat het moeilijk is om jezelf te vermaken met de hobby. Ik vind dat persoonlijk het leukste aan de hobby omdat het de periodes zijn waarin ik het meeste leer over horloges. Ik ontdek nieuwe merken, nieuwe modellen en ook vooral mijn eigen smaak. Ook kan een video of een blog voor mij doorslaggevend zijn om een merk uit te proberen waar ik voorheen nooit naar heb omgekeken. Als ik eenmaal een keus heb gemaakt en een nieuw horloge heb aangeschaft ben ik daar vaak wel een aantal maanden zoet mee voordat het weer begint te kriebelen.
Hoe houd ik de collectie klein? Ik heb gewoon een horlogedoos gekocht voor 5, en een watchstand waar de 6de op kan liggen. Het liefst houd ik het bij 6 en moet er dus eerst één de doos verlaten voordat ik een nieuwe aanschaf.
Wat ook een nieuwe trend is die schijnt te werken: je gaat een voor jou behoorlijk bedrag apart zetten. Een bedrag waar je iets van kan kopen waar je erg gelukkig van zou worden als je het hebt (denk je).
En dan ga je rondkijken met dat bedrag in je achterhoofd: ik zou dat kunnen kopen, en die, en deze. Je krijgt dan hetzelfde geluksgevoel als bij het hebben… maar dan x2, x3, x4.
Ik hoorde laatst van deze methode, maar gebruik 'm zelf al jaren en het werkt bij mij echt perfect.