Is dat niet gewoon hetzelfde als “niet meer uitgeven dan verstandig/wenselijk is”?
Volgens mij heeft het probleem niet echt iets te maken met horloges
Is dat niet gewoon hetzelfde als “niet meer uitgeven dan verstandig/wenselijk is”?
Volgens mij heeft het probleem niet echt iets te maken met horloges
Dat eerste niet helemaal, het gaat er wel echt om dat je het bewust doet en geniet van het “niet kopen maar het had wel gekund”.
Dat laatste klopt natuurlijk. Een koopverslaving is niet zomaar. Het is een symptoom van iets dat niks met horloges te maken heeft. Wat het wel is kan je als het nodig is uitdiepen met een goeie coach of psycholoog, maar dan moet je wel openstaan voor verrassende uitkomsten.
Heel zinnig antwoord. Hier kan ik veel mee. Thx
Denk je echt?
Hahahah zo erg is het (nog) niet hoor
Ja dat heb ik het afgelopen jaar zeker gedaan. Ik ben gestopt om te kopen voor het kopen. Dat werkt goed inderdaad. Maar dan koop je minder. En die tijd moet ik weer vullen.
Ik zit in een vicieuze cirkel……:
U noemt het ‘koopkoorts’ Kopen is een keuze. Als je die niet meer zelf kan beïnvloeden lonkt er ofwel een verslaving ofwel FOMO.
Wat absoluut helpt is gewoon een kopje thee maken… een nachtje slapen en kijken of de drang er de volgende nog is.
Overigens klinkt dit heel belerend. Maar dat is dan ook de bedoeling.
Dat helpt niet bij mij. Ik drink geen thee. Daar zijn al hele volksstammen gek van geworden (zie het eiland links van NL )
Ik vind dat het goed is dat je een probleem in de gaten krijgt en je het ook tegen jezelf en tegenover andere kan/durft/wil verwoorden.
Hou dit zelf in de gaten, zet harde limieten voor je eigen. Kan je je daar niet aan houden, dan moet je verder hulp vragen.
Sorry als dat confronterend is.
Succes
Ik wilde ‘koffie’ schrijven maar daar ben ik zelf verslaafd aan.
Gewoon omarmen.
1 in, 1 uit. Anders wordt het een puinhoop.
Zo serieus is het niet hoor. Het is geen
koop”verslaving” maar koorts
Als je dure aankopen doet die, zoals je zelf aangeeft te duur voor je zijn, zou ik me toch zorgen gaan maken.
Zeker voor zo’n niet essentieel product als een horloge.
Maar je wacht wel op je Sinn…
Het is niet zo erg als het lijkt hoor. Ik lig niet aan de geeuwhonger
Ik merk dat social media ook in dit bericht diverse reacties oproept.
Mensen, ik heb geen koopverslaving.
Ik hoef ook niet naar de voedselbank.
Ik kan gewoon m’n hypotheek betalen.
Don’t worry
Ik noem het koorts. Meer niet.
Maar ik wilde gewoon weten hoe jullie hier tegenaan kijken. That’s all.
Pfieuw
Collectief HF begin zich al zorgen te maken!
Niet nodig. Het gaat goed met me. Ik overleef t wel.
Herkenbaar. En als je geld uitgeeft dat je beter een andere bestemming kunt geven of wat niet comfortabel voelt dan heb je wel een beginnend probleem. Ik hanteer in ieder geval 1 in 1 out. En bij een duurdere aanschaf 2 of 3 out. De collectie krijgt zo een upgrade en de kosten blijven binnen de perken. Oh en ik leg mezelf soms ’ droog’. Bijvoorbeeld 3 maanden alleen essentiële aankopen doen. Dat gaat vanaf januari weer gebeuren.