Hallo ik ben Erik, nieuw op het forum en kwam hier terecht omdat ik overweeg om een IWC 7 days time reserve in UK te kopen (New Old stock, nooit gedragen) en heb jullie ervaren advies nodig. De prijs is echter uiterst scherp. Zijn er dingen waar ik op moet/kan letten om te voorkomen dat ik een kat in de zak koop?
Een link plaatsen lukt niet
Denk aan zaken als:
- Aanwezigheid van doos, boekjes en onderhuidshistorie
- Duidelijke foto’s van het horloge en eventueel (indien mogelijk) foto’s dat het SN van de warranty card overeenkomt met die op de case
- Vraag naar reden van verkoop en eventuele historie van het horloge
- Vaak is heel goedkoop ook verdacht
- Wat is het kanaal om het geld over te maken, Paypal b.v. is vaak betrouwbaarder dan een bankoverschrijving i.v.m. mogelijkheid tot indienen klacht bij de instantie
M.b.t. echtheid van het horloge kan ik niet echt tips geven aangezien ik geen ervaring heb met IWC klokken.
Groet,
Max
Volgens mij is de nieuwe 5007 een heel stuk nauwkeuriger en schokbestendiger. Ook is het opwindmechanisme een stuk minder gevoelig voor slijtage
Welkom Erik!
Weet goed naar wie je je geld overmaakt! (“buy the seller, not the watch”).
Ik zou erop letten dat ie echt is…
Bedankt alvast voor alle reacties. Zijn er nog BTW- en belastingtechnische zaken waar ik op moet letten als ik een horloge in de UK koop?
Nee, zolang je het maar voor de Brexit doet
Nee, en zorg dat je in Ponden betaal en niet in Euro
Erik is een vriend van mij en heeft mij gevraagd de link even te delen: http://m.watchcentre.com/product/IWC%2018k%20Rose%20Gold%207%20Day%20Power%20Reserve%20Portuguese%20NOS%20B&P%20IW500113/11715
Persoonlijk vind ik het bijzonder dat de klok echt aanzienlijk goedkoper is (50% tov de Nederlandse RRP), echter de winkelier zit op Bond str en de advertentie en adverteerder op chrono24 lijkt legitiem. Zou het kunnen dat de btw is teruggevorderd en niet meer is ingevoerd? Met wat ‘standaard dealer korting’ en de BTW eraf kom je snel richting dit soort percentages. Of wellicht omdat het gewoon een ouder model is diverman?
Hierbij ook nog de chrono link: https://www.chrono24.com/nl/iwc/18k-rose-gold-7-day-power-res-portuguese-nos-bp-iw500113--id4410961.htm?SETLANG=en_NL&SETCURR=EUR
Mijn tip is te vragen of je de garantiekaart afgestempeld krijgt op de datum van levering of dat deze al is ingevuld. Ik ben niet echt een IWC kenner, maar kan zijn dat dit een NOS model van voor 2010 is. Misschien dat andere HF leden je dit kunnen zeggen. Dan heb je dus een ongedragen horloge van een veel ouder jaar, wat dus ook al jaren daar ligt en wellicht een kleine beurt nodig heeft mbt olie e.d. Niet erg, meer om te weten eventueel in je onderhandeling…
Dat kan in ieder geval het verschil tussen retail en vraagprijs verklaren. Ik doe zelf zaken met Engelsen en bemerk de trend dat bedrijven wat meer om liquide middelen verlegen zitten, dus gaan de winkeldochters/oudere voorraad er wellicht sneller en tegen lage prijzen uit. Doe er je voordeel mee. Succes en bij een eventuele aanschaf zien we hier graag een NA (nieuwe aanwinst) topic tegemoet!
PS: en inderdaad daar afrekenen in ponden
Ik ging het horloge gewoon halen in Londen, voor nog geen honderd euro vlieg je op en neer dan kan je hem zien en in je handen houden, dat maakt ook niet uit op zo een bedrag.
groetjes Lenno
Hoi Erik,
Misschien een stomme vraag…; heb je het horloge al eens rustig gepast?
Ik vind 'm geweldig mooi. Als semi-Dress watch is 'ie (bewust) wel vrij groot en dik. Zeker in geelgoud of rosegoud een blikvanger van formaat …
Over de prijs; dit is zoals gezegd met het oudere uurwerk waarvan IWC vond dat het te snel sleet.
Ik heb het horloge zeker gepast. Is inderdaad ietwat dik, maar kan net en staat erg goed. Ik vind het mooi dat het een origineel IWC uurwerk heeft en daarbij de 7 dagen gangreserve + datum, waardoor ik het uurwerk heel compleet (en bijzonder) vind. Denk dat de adder het oudere model is. Had al euro’s gepind om eventueel contant af te rekenen, maar die kan ik dus beter inruilen voor ponden… En dan misschien kijken of er nog wat te onderhandelen valt… Iemand tips? Wat is gangbaar?
Ik neem aan dat je doelt op het pellatomn systeem dat bij de 5007 in keramiek uitgevoerd is. De oude heeft daarnaast een enkele veerton tov van een dubbele in de nieuwe. Ook de bevestiging van de rotor is heel fragiel bij de oude.
Mooi! Design is top en een klassieker
Ervan uitgaande dat 'ie echt is lijkt mij de prijs prima. Proberen kan natuurlijk altijd.
Als je al euro’s hebt vraag ik mij af of je nu nog moet omwisselen. Dan is wellicht je grootste voordeel al weer weg. Dat zou ik even goed checken.
Als jij daar op locatie met het geld op zak staat, heb je denk ik best een aardige positie voor een scherpe “meeneemprijs”. Als de verkoop overtuigd is dat jij serieus wilt kopen en je laat hem desnoods “als grap” zien dat je de cash hebt, kan je hem na je inleidend gesprekje aangeven dat je geïnteresseerd bent maar niet voor die prijs. Genoeg moois te koop zeker in Duitsland. Vraag hem naar zijn uiterste prijs waarvoor hij weg mag en dan is het “take it or leave it” en neem je hem direct mee. Engelsen spelen hard het spel maar meestal best fair, en ook hij wil een deal maken.
Succes!
Klopt.
Dit artikel gaat er iets dieper op in;