Kopen, verkopen, hoort verlies bij de hobby?

Het verzamelen van meerdere horloges is een kostbare passie.
Het valt me op dat deze passie in alle inkomensklassen voorkomt. Het is maar net waar je je geld aan wilt besteden en wat je er voor over hebt.

Ik zou best vaker een ruil willen doen naar een ander horloge. Dit omdat er telkens een mooier horloge langskomt dan de huidige die ik bezit. Ik moet overigens zeggen dat ik helemaal geen collectie wil. Eigenlijk wil ik gewoon mijn ene ware, mijn Grail.

Dus kopen, verkopen en weer kopen en dan telkens de waardevermindering voor lief nemen?
Hoe zit dat bij jullie, verkopen jullie een horloge met verlies en neem je dat voor lief?
Of verkopen jullie het voor meer of gelijkwaardig als de aanschafprijs?

Ik begrijp dat het hoge segment waarde-verhogend werkt, maar niet bij het midden-segment.
Ik ben benieuwd, hoe betaamt een horlogeliefhebber te handelen?

2 likes

Ik probeer te verkopen zonder verlies
 nou ja, zo min mogelijk en neem mijn verlies


Zo gaat het gewoon
 winst zeer sporadisch, mag je niet meetellen :joy:

3 likes

:popcorn:

12 likes

Ik vraag me af of jij deze hobby op de juiste manier beleeft. Draag wat je mooi vind en als je geld wilt laten renderen
 zoek een andere hobby. Besides, je aanname dat horloges uit t hoge segment meer waard worden is nogal een bold one, die voor slechts heel weinig klokjes opgaat.
Om toch maar soort van je vraag te beantwoorden zou ik stellen:
Hoe hoger het segment waarin je ruilt, hoe hoger het (absolute) verlies.

2 likes

Wanneer ik een spaardoel heb (zoals nu een BB58), dan ben ik heel toegewijd, dan verkoop ik zelfs darlings en spaar wat ik sparen kan. Nadeel is dat je soms iets opnieuw koopt omdat het een laagdrempelige aankoop was (zoals de Khaki Field in mijn geval), dus of dat efficient is weet ik niet :slight_smile:
Maar als ik geen spaardoel heb, dan flipper ik wel eens wat uit nieuwschierigheid, dan neem ik vaak mijn verliezen voor lief omdat ik dat zie als onderdeel van het pleziere proces en deze hobby. Met uitzondering van Sarb’s 033/35/017 heb ik nooit winst of quitte gespeeld.

2 likes

Als ik al wat verkoop of inruil gaat dat altijd met verlies maar kan me daar niet druk om maken. Hobby’s mogen geld kosten. :+1:

5 likes

Verlies zet ik weg tegen plezier dat ik heb gehad.
Winst “zet ik weg” in mijn horlogebudget.

17 likes

Back in de days kocht ik schaamteloos goedkope Rolexen in via vage MP-advertenties en verkocht ik volle bak aan onnozele HF’ers via het toen nog vrije blauwe gedeelte.

Tegenwoordig is het blauwe gedeelte afgesloten voor schrapers en moet ik bloeden & bukken voor mijn aan- en verkoop bij de grijze welvarende jongens.

Voorheen was mijn nickname ook ‘Handelaar’. Uit armoede veranderd naar ‘Lasteraar’.

53 likes

Ik snap die lui nooit die een horloge overnemen, een lange tijd dragen, wie weet krassen her en der erbij. En dan proberen te verkopen zo hoog mogelijk met het idee, “dat heb ik er ook zelf voor betaald destijds”.

Indien het geen rolex is werkt dat niet zo :joy:

Edit. Tuurlijk zal je wat verlies maken, maar daar tegenover heb je er wel plezier aan beleeft hopelijk. Niks is gratis.

6 likes

Een hobby kost nu eenmaal geld. Ik ben gewoon geen handelaar dus zal hoogstwaarschijnlijk altijd verlies blijven maken op deze hobby. Dat mag ook, want als ik er winst op zou maken, zou het geen hobby meer zijn en ik vraag me ook af of ik er een goed gevoel bij over zou houden.

3 likes

De aankoopprijs doet ook veel.
Heb mijn avenger nieuw (grijs) gekocht voor een prijs waar je hier op HF Ă©Ă©n soms ziet passeren van 5j oud. Dus bij een verkoop is het waardeverlies gering. Idem voor mijn seamaster.
Als je een model/type zoekt, geef het tijd en vaak kom je een pareltje tegen voor een super prijs. Zeker niet rushen en de hoofdprijs betalen.

2 likes

Bij mij is het afhankelijk welk horloge het is. Meestal zien diegene die ik nieuw kocht, gedragen met gebruikssporen en worden verkocht met verlies, zelden voor gelijke prijs maar dan zijn het zeldzamer modellen.
Bij vintage heb ik soms eens verlies, meestan gelijke prijs of een beetje winst maar dat komt door voordien mij voldoende te informeren en door bewust te zoeken naar goede deals en niet overhaast te kopen.

2 likes

Mijn passie ligt in het dragen en niet in het verzamelen. Soms kost het wat en soms kan het iets opleveren. Dat geneuzel over geld altijd.

4 likes

Nope, geen handelaar hier. Eeeuwig zoeken, afwegen, bankrekening in de gaten houden, vrouwlief overtuigen en dan kopen om te houden.

Wel bandjes, die gaan er als een dolle doorheen, ontiegelijk veel Ali bandjes op alle klokken om te kijken welke staat om ten einde een goed (OEM) bandje erom heen te kopen.

3 likes

In eerste instantie iets kopen omdat je het mooi vind en voor de juiste prijs, het kan (overkomt mij ook wel eens) dat het het niet is wat je ervan verwacht of dat je een upgrade wil dan kun je nog wel eens wisselen. Ook door de jaren veranderd je smaak maar ik heb mijn “dierbare” horloges van lang geleden nog steeds ook al draag is ze weinig of niet :grinning:

3 likes

Je begrijpt me verkeerd.
Ik draag wat ik mooi vind en zoals ik al schrijf hoef ik geen verzameling en ik wil er al helemaal geen geld aan verdienen, dat schreef ook niet. En het is een aanname, maar dat heb ik dus verkeerd begrepen.
Wat ik me afvraag is hoe andere dit financieel kunnen doen.
Niks mis mee wanneer je je iets afvraagt dit in een forum te kunnen vragen lijkt me.

5 likes

Als je je zinnen gezet hebt op een horloge kun je gaan voor een gebruikt exemplaar of gaan voor de beste deal op een nieuwe. Vervolgens met volle teugen genieten en als je hem zat bent je verlies slikken. Het hoort erbij maar ik probeer het wel te beperken.

Geniet ervan!

2 likes

Ik ben Jur niet, maar geregeld! :wink:

1 like

Een hobby mag wat kosten.

2 likes

Tja sommige mensen hebben meer geld te besteden dan anderen :man_shrugging:t3:

1 like