Als ik niet op dit soort forums zou zitten en weer meer omhanden zou hebben dan was mijn flipper gedrag vast niet zo sterk geweest. Er komt ook zoveel moois voorbij wat ik graag zelf eens wil proberen/bezitten.
De meeste horloges verkoop ik met wat verlies maar zoals sommigen hier al aangaven is dat de prijs die je betaald voor het plezier van deze hobby.
Wat ik zelf merk is dat mijn smaak in enkele jaren alle kanten op is gegaan. Ik heb een tijdje een voorkeur gehad naar dressers maar zit nu weer volop in de duikers.
Momenteel wil ik wat horloges toevoegen uit het hogere segment waardoor er weer wat verkopen hebben plaatsgevonden. Voor nu is mijn oog gevallen op een Seiko Sla023, in mijn ogen het ultieme duikershorloge en dus (momenteel) mijn grail. Ik ben al aardig op weg om die te kunnen bemachtigen.
De reis naar een nieuwe aankoop kan soms mooier zijn dan het bezit. Het onderzoeken, de filmpjes kijken, de verhalen lezen is gewoon heerlijk tijdverdrijf. Als de aanwinst dan ineens binnen is kan het plezier helaas van korte duur zijn. Om die reden probeer ik tegenwoordig ook niet te snel toe te happen al valt dat vaak niet mee. Te snelle beslissingen leiden bij mij dan ook naar meer verlies op de aankoopprijs. Ook bij ruilen die ik gedaan heb wil ik alleen deals waar ik cash bijleg, ik heb niet de behoefte om te down graden.
Een hobby kost geld toch? Lidmaatschap sportschool, nieuwe hardloopschoenen en ga zo door.
Dus wanneer je links en rechts wat geld afschrijft door koop en verkoop horloge hoort dat (voor iedereen in andere mate) bij de hobby. Het plezier, opwinding en trots krijg je ervoor terug.
Je gaat er vanuit dat iedereen koopt en verkoopt. Er zijn ook leden die alleen maar kopen en nooit verkopen.
Horloges waar ik geen click mee heb, verkoop ik door. Meestal met verlies, omdat het niet nieuw meer is, zoals bij andere producten. Je kan iemand blij mee maken en je hebt weer geld voor je volgende aankoop.
Sommige leden zien het handelen in horloges ook als een hobby. De thrills van zoeken naar en vinden van een uniek horloge en die tegen een goede prijs kunnen doorverkopen. Deel van deze groep heeft uiteindelijk van hobby hun beroep gemaakt.
Zoals je je antwoord begint zo zit ik er ook in, ik flipper de laatste tijd echt van het ene naar het andere horloge qua smaak. Dat is de rede waarom ik voor het eerst nadenk aan verkopen en weer kopen. Maar dat is sinds kort. Hiervoor wilde ik behouden wat ik heb en meer ook niet.
En omdat dat gepaard gaat met verlies was ik benieuwd of dat ook zo vanzelfsprekend is als het lijkt.
En aan de vele reacties hier te zien is dat wat het is, het hoort erbij.
Mijn grail heb ik nog niet gevonden. Zou die überhaupt bestaan als je smaak telkens veranderd? Vaak zijn de dingen in leven die onbereikbaar zijn degene waar je het meest naar hunkert. En als je ze eenmaal toch hebt ga je weer op zoek naar een nieuw onbereikbaar doel.
De Bell & Ross BR V2 black steel lag boven mijn budget, die ving ik nog steeds erg mooi en is niet eens helemaal ongrijpbaar. Zo ook de Sinn 385b(diapal).
Alles is te koop maar je moet op een punt komen dat dat je het kan en wilt gaan uitbesteden.
Ik vind de zoektocht dan ook altijd leuker als het doel op zich.
Maar het dragen van een horloge waar ik zo naar verlangde geeft dan wel echt een heel erg tevreden en fijn gevoel.
Ach ja,
Als ik al mijn horlogeverlies in een pot zou kunnen stoppen .
Tuurlijk zou ik daar dus eigenlijk hele rationele en verstandige dingen mee kunnen doen…
Echter…, ik slaap er geen nacht minder om, eet gewoon nog een belegde boterham en zet de verwarming van 20 naar 22 ipv een trui aan te trekken…
Gelukkig weet ik waar het fout gaat:
Ik wil altijd snel verkopen om vervolgens ook snel weer iets anders te kunnen kopen.
Haast bij verkoop en inkoop is financieel nooit gunstig.
Ze hebben die Euro’s niet voor niets rond gemaakt… DIE MOETEN ROLLEN…
Wow … €8,- per stuk… Dan moet je het wel heel graag willen…!!
20 jaar geleden moest het toch echt met twee Bacardi Breezers geregeld zijn, anders hadden ze pech.
Mooi om te lezen hoe zelfinzicht met de jaren komt David. Ik heb alleen een lange traditie van nemen van verlies. Zowel op mijn voormalige vintage collectie (Omega Breilting Rolex 1680 Rootbeer nipple dial etc) als op de diverse nieuwe Rolexen en Omegas die ik heb gehad. Doe het nu wel rustiger aan in lager segment. Percentueel nog steeds verlies maar absoluut in Euro is de impact minder.
Ooit mijn 69 Speedy transitional met stepped dial en DON bezel verkocht aan een leuk joch dat net zijn middenstand diploma voor juwelier had behaald en voornemens was de zaak van zijn ouders over te nemen. Leuk ventje met een olijk brilletje die beloofde om het horloge in zijn prive collectie te houden. Dan gun ik iemand wat dus vooruit voor euro 2200 mag je m meenemen…
Benieuwd of Jasper dat nog weet en zich aan de belofte heeft gehouden
Dat zijn de prijzen in Zwolle tegenwoordig, niet eens in de binnenstad van Amsterdam
Gelukkig heb ik mijn vriendin ondertussen alweer 2 jaar geleden weten te verleiden met de goedkoopste fles huiswijn in een restaurant van nog geen twee tientjes. Dat is nog eens ROI!
Je schaft een horloge zeker alleen aan voor het draaggenot, dat staat buiten kijf.
Maar de rede waarom naar winst en verlies vroeg was omdat ik heel erg benieuwd was hoe men omgaat met deze, toch wel bijhorende, bijkomstigheid. Ik had er geen weet van en het forum kon me daar inzicht in geven.