Kopen, verkopen, hoort verlies bij de hobby?

Met een bijkomstigheid dat een aanschaf minder waard wordt? Dat is met bijna alles zo.

Aha. Hier zat ik op te wachten. Viel me al op dat het allemaal iets teveel on-topic bleef voor HF begrippen om gezellig te blijven :joy:

1 like

Tsja, ik probeer on topic te blijven maar wordt wel moe van al die aannames dat ik hier alleen aan geld zit te denken. Ik probeer mijn vraag juist zorgvuldig neer te zetten en zo ook mijn antwoorden en toch wordt het verdraaid.

Voor mij is het eigenlijk een leuke bijkomstigheid dat de hobby nog een waarde behoudt.

Als ik kijk naar andere hobby’s, diverse sporten, motorrijden, muziek etc. dan zie je nog veel minder terug van het geld dat je erin steekt. Natuurlijk zijn er verzamelaars die wel hopen dat ze geld verdienen met hun objecten, zoals speelgoedpoppetjes.

Zoals veel mensen met een hobby ben ik bereid er geld in te steken. Misschien zit er ergens in mijn achterhoofd wel het bewustzijn dat de horloges nooit helemaal waardeloos zullen worden, maar daar denk ik bij de aanschaf niet zo zeer over na.

1 like

Ik dacht er ook niet over na. Het is ook niet relevant als je een mooi horloge koopt en het bij diegene houdt.

Maar, zoals ik eerder zei, nu ik voor het eerst een bestaand horloge wil gaan inruilen voor een andere, begon ik er pas over na te denken wat dat doet met een eerdere aanschaf. En omdat sommigen hier met enig regelmaat van horloges wisselen ging ik me afvragen hoe ze het dan doen.

Snap ik. Dat moment komt bij misschien straks nog. Heb tot nu toe alleen nog maar gekocht, maar overweeg er binnenkort een te verkopen. Vanwege een nieuw doelwit zou ik die amper meer dragen, denk ik nu althans.

Dan zal ik in het verkooptopic toch ook even na moeten denken wat de restwaarde is :sweat_smile:

1 like

Ik verkoop eigenlijk nooit iets. Ik koop ook alleen horloges die ik echt graag wil hebben en die ik al lange tijd op het oog heb. Doe er ook veel research naar voor ik tot aanschaf over ga.

Sluit trouwens ook niet uit dat ik ooit wel iets van de hand zal doen. Hoeveel ik er dan nog voor kan krijgen zie ik dan wel. Het is niet iets waar ik me mee bezig hou. Ik besteed mijn aandacht liever aan de zoektocht naar een nieuwe aanwinst voor mijn collectie.

1 like

Altijd zo vervelend dit geneuzel. Hobby kost geld, soms geluk, soms verlies.

Als je een auto koopt, koop je die toch ook omdat je die mooi vindt en verkoop je die later met verlies? Alles kost geld.

1 like

Ik geef niet gemakkelijk veel geld uit, maar heb het voor graal-aankopen wel gedaan. Ik raak gelukkig niet snel uitgekeken op aankopen, want ik vind het wel vervelend om bij verkoop veel verlies te maken. Ik ben ook geen goede verkoper. Dus ik verkoop helemaal niet. Mijn bescheiden graalcollectie is rond. Daar komt dus niets bij. Ik besteed mijn geld nu aan onderhoud, en aankopen van max. 250 euro voor vintage horloges of nieuwe die veel bang voor de buck bieden zoals Vostoks. Gelukkig nemen horloges vrij weinig ruimte in beslag. Ik heb ook antieke wandklokken verzameld. Daar had ik op een gegeven moment geen ruimte meer voor.

2 likes

Ik vond dat “flipperen” altijd maar apart.

Maar nu kom ik ook op een punt dat ik erover denk om enkele horloges weg te doen om ruimte te maken en wat budget “vrij te laten vallen”. Ikzelf wil wat omhoog qua “kwaliteit” :roll_eyes:

Dat verkopen schiet trouwens niet echt op omdat het om goedkopere modellen gaat. Maar toch 2 of 3 bij elkaar hebben stiekem toch best wat waarde.

Ik waardeer elk horloge wel, dus mogelijk komt er ook gewoon een extra watchroll :see_no_evil::joy:

1 like

Ik snap je vraag wel. We zijn liefhebbers, maar we kunnen toch niet elke maand 1.000 euro verlies pakken. Dan wordt het een wat dure hobby.

Ik probeer goed te kopen en passend te verkopen. En soms betaal ik wat meer voor een horloge dat ik echt graag wil. En die hoop ik dan ook niet meer te willen verkopen.

1 like

Passie mag geld kosten, mag verlies geleden worden.
Zolang je er maar van geniet , dat is een must.

Koop die dan ASAP, maak een game plan en hou je daaraan.
Al die losse flodders maken de weg erna toe zeer waarschijnlijk alleen maar langer en verder weg.

1 like

In ieder geval is zijn graal de mooiste Seiko duiker de sla het type maakt verder niet uit alle uitvoeringen zijn top.

6 likes

Deze heb ik nieuw BTW vrij kunnen kopen en zal ik niet snel verkopen. In ieder geval niet met verlies.

4 likes

Verlies streep ik af tegen plezier/voldoening en ervaring. Daarnaast heb ik een meer voldaan gevoel als ik iemand blij maak met een goede deal dan wanneer ik een paar euro verdien.
En ik heb het vaker gezegd, een beetje klungelen met horloges is en blijft een relatief goedkope hobby. Een horloge heeft altijd waarde.
Gokken, zuipen, snuiven, shoppen is minder waardevast.

2 likes

geduld en wachten op een buitenkansje.

1 like

Kop en spijker

Je krijgt er altijd nog wat voor en vergeleken met pak 'm beet een auto of electronica is de afschrijving goed te doen. Als je er wat aan over wil houden moet je vastgoed als hobby nemen. Horloges zijn een liefhebberij voor mij en geen way to make a quick buck.

1 like

Met zo’n beetje alle hobby’s heb je spul waar je geld op verliest bij doorverkoop.

En soms zitten er pareltjes iconen of merken tussen die waardevast of zelfs een investering blijken te zijn.

Overbodig om te vermelden uiteraard. Maar ik doe het toch want iedereen laat zich gek lullen over waardevastheid of investeringen
:wink:

De eerste categorie is verreweg het grootst en meest voorkomend in zo’n beetje alle hobby’s. :+1:

1 like

Een nadeel van horloges is wel dat je er zo gemakkelijk meerdere van kunt hebben. Ooit had ik 5 auto’s, dat was wel de max voor de oprit en een paar openbare parkeerplekken. Ik ben nu terug naar 3. Van veel andere dingen is 1 echt wel genoeg. Maar horloges, voor je het weet heb je er 10, 15, 20

2 likes