Kopen, verkopen, hoort verlies bij de hobby?

Hahhaha jij bent ou…

Oh wacht het is voor mij ook 20 jaar geleden.

2 likes

Hobbies en passies kosten meestal geld. Als ik het vergelijk met andere hobbies van me, is dit wel een dure. Maar enfin, ik geniet langer van een horloge dan van veel andere dingen.

Verkoop is bij mij altijd met verlies. Nogal logisch, want ik draag ze en ben niet super voorzichtig. Gebruikerskrasjes en haarlijnen zijn onvermijdelijk. Als ik überhaupt al wat verkoop. Want het segment waar ik me op richt heeft nou niet echt een hoge resale value

2 likes

Voor mij ook niet, helemaal niet zelfs, maar dat was is ook niet waarna ik benieuwd was.

Leuk om te lezen hoe iedereen hier verschilt het onderhouden van zijn hobby!

Persoonlijk hou ik alleen van vintage (denk het hoge segment 5-20k) maar voor mij is het een hobby om de juiste pieces in de juiste conditie voor de juiste prijs te kunnen kopen zodat als je ze verkoopt of inruilt je er niks op inlevert!

1 like

Hobbies kosten geld en leveren plezier op.
Goede ruil vind ik het

1 like

Oh help, ik ga mezelf tegenspreken van eerdere uitspraken.

Het zijn namelijk geen losse flodders, het zijn prachtige horloges die ik met veel plezier draag.

Mijn intentie was één topper te kopen naast de twee die ik al had, een oudere Tissot en een gekregen Fashion watch van mijn vrouw. Maar die grail, ik weet niet eens welke dat is.
Ik kijk per moment naar wat ik wil en wat ik te besteden heb. En dan is het sport om te zoeken naar de beste deal. En als het eenmaal is uitgegeven, dan denk ik helmaal niet meer aan wat het gekost heeft, dan geniet ik alleen maar van het horloge.

Naast die ene topper heb ik er nu twee. Als ik een ander horloge heel graag wil zal ik één van die twee moeten opgeven om dat mogelijk te maken.
Als dat voor de grail is dan is het dat waard en zal ik dat doen.
Maar zoals eerder hier beschreven veranderd mijn smaak constant dus wie weet waar het eindigt.

2 likes

Gewoon alleen kopen en dragen: geen verlies.

Ik neig voorlopig ook enkel naar kopen en vooral met héél veel plezier dragen en bewonderen :slightly_smiling_face:
Nu wie weet, in de toekomst dat er toch één het nest mag verlaten, maar dan zou ik toch eerder voorkeur geven aan een ruil, of zacht prijsje voor een mede HF-lid, het beetje verlies neem ik dan wel voor lief.

1 like

Verlies maak je alleen als je je horloges daadwerkelijk verkoopt.

Als je ze moet verkopen om geld vrij te maken dan heb je teveel geld in je hobby gestoken :wink:

1 like

Verlies maken is niet leuk natuurlijk, maar de winst maakt dat toch weer goed, en zo blijft dat mooi in evenwicht, En dat laatste hemt dat je van je leven aandoe, heeft geen zakken. Genieten van je horloges heeft veel meer waarde, dan winst of verlies.

1 like

Elke hobby kost altijd geld, maar daar geniet je dan ook van. Maar voor horloges kun je 2 kanten op, het verzamelen voor regelmatig te dragen, of in een vitrine te stallen voor sier. Zo heb ik horloges voor de sier verzameld, allemaal van het begin1900 tm 1950 die heb ik allemaal hersteld in museum staat. Het zijn er ongeveer nog 100. Dragen doe ik sommige wel, en om dat te financieren koop ik veel horloges in de USA die ik dan herstel en hier laat veilen. Nu is mijn passie voor horloges een beetje verdwenen, en is het horlogemakers gereedschap geworden. Ja af en toe veranderen moet wel anders is het rap saai, Daarnaast heb ik nu veel met horlogemakers of leerlingen van een horlogemakersschool contact en dat is ook leuk.

4 likes

Ik heb niks met het idee dat je iets koopt en in je gedachte al bezig zijn met de verkoop van exact hetzelfde horloge.

Leuk dat stukje over je weg binnen het HF. :sweat_smile:

1 like

Verlies hoort erbij, het is hobby. Maar moet wel voor mij binnen de perken blijven. Doordat mijn smaak nogal eens wisselt hou ik er soms wel rekening met de verkoopprijs. Als ik interesse heb in een nieuw horloge, denk ik wel eens. Stel dat ik hem weer wil verkopen, wat zou ik er dan nog voor krijgen. Zekers met horloges boven de 1 1/2 K.

2 likes

Ik snapte dat flipperen nooit, maar merk nu dat het toewerken naar de juiste set horloges er toe leidt dat er zo nu en dan ook iets moet gaan.

Er zal ergens wel een soort van eindstation moeten zijn, welke tevredenheid met de collectie heet. Toch? Hopelijk dan :roll_eyes:

Het leuke met deze hobby is dat er altijd waarde in het horloge blijft, ik zie dat eerder als een voordeel dan een nadeel.

1 like

Wanneer iets erg tegenvalt zal ik het ook als verlies voeler, anders heb je gewoon betaald voor het plezier.
Dat is uiteindelijk met alles zo, al gaat het om een grasmaaier.

1 like

Winst maken kan alleen met het piramidespel genaamd Rolex.
Met de andere merken is het schrapen en krabbelen.

3 likes

Ik denk dat ik sommige van mijn horloges met lekkere winst kan verkopen. Zal niet gaan om bedragen zoals Rolex. :sweat_smile:

1 like

Mijn insteek is: Een hobby mag geld kosten.
Of het nou gaat om fietsen, horloges of (in mijn geval) een cabrio.
Je weet gewoon dat de waarde na aanschaf in veel gevallen direct daalt. Extra ‘probleem’ daarbij is dat wanneer je je nieuwe aankoop in bezit hebt, je al snel weer aan het kijken bent naar een opvolger.
Iets met ‘het bezitten van de zaak, is het einde van het vermaak’.
Ik heb me er bij neergelegd

4 likes

Je kan ook nog opschakelen naar Patek en AP. :stuck_out_tongue_winking_eye:
Overigens is de allemansvriend van ieder startende horloge enthousiast, de SKX007, net zo goed een horloge wat in waarde omhoog is geschoten na discontinued te zijn.

2 likes