Korte side by side Rolex 116610 en Seiko Sla017

Op het “wat draagt men vandaag”-topic vroeg @Puringa me om wat foto’s van de Rolex Sub en de Seiko Sla017 naast elkaar te posten, zodat hij de verschillen kon zien. Ik heb een (zeer kort) verslagje erbij gezet. Misschien wel interessant als topic(je) an sich. Als er wat meer tijd is, zal ik eens een gedetailleerde “side by side” doen.


Met betrekking tot formaat zijn de verschillen klein. De seiko lijkt wat kleiner te dragen door de andere kastvorm. Verschillen zijn er zat. Overeenkomsten ook. Wat ik wel kan zeggen over deze twee: allebei zijn ze geweldig. De Seiko is gelijkwaardig aan de sub qua “feel”. De bezel draait net zo lekker. De kast is zeker zo mooi gepolijst. De band van de sub is masief, dus beter en heeft glidelock. De Seiko is exclusiever en is lekker “low on the radar”. Ook de lume van de seiko is beter. De ceramische bezel van de sub vind ik mooier, maar de Seiko is vintage-geinspireerd, dus daar hoort geen ceramische bezel bij. Beide lopen super op tijd, de sub =2 sec, de Seiko +5 per dag. Allebei zijn ze geweldig! Ik zal nog wel eens een uitgebreider verslag van beide naast elkaar doen.

64 likes

Mooi verslag! En goede foto’s ook :ok_hand:

1 like

Ben benieuwd :+1:

1 like

Maar welke is nou de rolex?

3 likes

Mooi!

Mocht je moeten kiezen, welke zou het dan worden?

1 like

Bedankt dat je zo snel al foto’s hebt gemaakt! Beide horloges zijn toppers die je met trots kunt dragen! :smile:

2 likes

Dat is wel een lastige… Eind juni kocht ik de Sla017. Rolex vond ik altijd zozo, beetje “protserig”. Totdat ik leverancier trof die een 116610 sub omhad. Ik vroeg hem of ik het horloge eens mocht zien van dichtbij en deed hem om mijn pols, het ding was wel smoezelig, wacht, heb er nog een foto van:

Maar goed, ik was verkocht! De diepzwarte wijzerplaat met de crispy witte tekst. De mooie kleur staal en de oysterband die ik altijd al mooi vond. Het horloge voelde ook super solide aan. Je ziet en voelt gewoon dat het bovengemiddeld degelijk is. Dat geldt overigens ook voor de Seiko.

Ik besloot om bij @Crownguard te vaan kijken. Na wat passen en verschillende subs bekeken te hebben, koos ik voor de 116610. (Bijna een 14060M nieuw gekocht, spijt dat ik die heb laten schieten). Mijn idee was toen om de Seiko te verkopen. De verschillende horloges lijken wel veel op elkaar. Dat leek me zonde. Toch heb ik de Sla017 nog niet verkocht. Waarom niet? Tja…

De Seiko is ook geweldig: die sunburst dial. Het domed saffier glas waardoor de indices zo mooi vervormen. De zaratzupolishing die echt heel mooi is:

Het feit dat hij gelimiteerd en genummerd is(gelaserd in caseback)? Dat er een niet opgemaakt Grand Seiko inzit? De supermooie shiny gepolijste rehaut? Dat hij gigantisch veel waar voor zijn geld is en waarschijnlijk over een aantal jaar meer opbrengt dan hij kostte? Dat er, naast de stalen band ook nog een supergave siliconenband bij zit? Hoedanook: ik heb beide nog. Kiezen? Als je me het mes op de keel zet, ga ik voor De Submariner. Ik denk dat ik Zwitsers verkies boven Japans. Ietsje meer, niet veel, historie. De massieve band. Maar lastige keuze hoor. Qua “bang die the buck” is de Seiko gewoon winnaar. Maar daar gaat het hier natuurlijk niet om.

Edit: als je van bandenwisselen houdt, zijn de lugholes van de Sla017 ook ideaal.

11 likes

Prachtig. Enige dat ik mis bij de SLA017: opgelegd Seiko logo.

Eens. Hoewel Rolex dat ook niet heeft.

3 likes

Als je zou vertellen dat ze beiden even veel kosten, dan zou ik je geloven.

1 like

Ik zou meteen korting bedingen bij die leverancier ! :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Hoe draagt de stalen band? Ik heb het nog niet geprobeerd, mede omdat er nog wat schakels uit moeten en ik niet de instrumenten heb om links te verwijderen.

Draagt helemaal top.

Wat een schitterende horloges zeg. Mooi om het verschil te zien. Eigenlijk kan je ze niet echt vergelijken… ondanks dat het beide duikers zijn. De Rolex is wat argresiever en geeft mede door de cycloop en de crownguards een compleet andere uitstraling. De Seiko lijkt zo op het oog net wat verfijnder, misschien ook door het bolle saffier, de indices en fijnere bezel.

Bedankt voor de vergelijking, heb het met veel plezier gelezen :+1:

1 like

Voor die 14060m nieuw mocht je aardig in de buidel tasten. Prachtig horloge maar nu nog NOS kopen…

Ben het wel met je eens. Vooral de minder grove bezel maakt een groot verschil.

1 like

Ik weet dat ik de vergelijking niet kan maken, maar toen ik jouw topic zag moest ik meteen denken aan deze vergelijking. Zelfde laken in pak qua crownguard, bezel, gebold saffier etc;

3 likes

Leuk vergelijk van 2 prachtige horloges. Ben benieuwd naar het vervolg! :ok_hand::+1:

1 like

Hele leuke vergelijking van twee klassiekers, bij iemand die nu eindelijk the best of both worlds durft te dragen. Het kan dus wel.

1 like

Leuk gedaan deze side-by-side! En benieuwd naar de reviews!

1 like