Korting of niet

Misschien een rare vraag, of mss juist niet voor de Nederlanders onder de leden :wink:
maar is het gebruikelijk om bij aankoop van een horloge bij een juwelier (vanaf 1.000 euro bvb) een korting af te dingen, of betaalt men gewoon de aangeduide prijs?

men gebruikt de zoekfunctieā€¦ :wink:
Heel veel over geschreven, korting is mogelijk.
Groet ger

Uit mijn ervaring weet ik ,dat er altijd wel een korting te bedingen valt.

Gr.JanJ.

uit mijn ervaring weet ik dat er niet altijd korting te bedingen valtā€¦iedereen roept het maar dit is niet altijd zo.
meestal wel maar er zijn modellen waar je niet gewoon korting op krijgt of je moet ze via internet kopen .

voorbeeldenā€¦bepaalde rolex modellen , nomos tangomat , panerai ā€¦ en zo zijn er wel meerā€¦

Mijn beste,

Mijn ervaring met het vragen en krijgen van korting is dat ā€˜dezeā€™ niet altijd synchroon lopen met elkaar. Ik heb het hier dan wel over nieuwe horloges in de prijsklasse tot circa ā‚¬ 1500,- De hogere prijsklasse kan ik mij niet altijd permitteren, dus hier heb ik weinig of geen relevante ervaring mee.
Het is soms een spel waarbij de verkoper altijd zal blijven denken ā€œik had nog wel meer kunnen vragenā€ en de koper altijd het gevoel zal blijven hebben dat hij of zij ā€˜nog wel minder had kunnen gevenā€™.

Doch is mijn ervaring dat je bij het vragen om korting wel met een leuk verhaal moet komen, er moet een wederzijdse band van ā€˜respectā€™ ontstaan, de verkoper moet je het horloge als het ware gunnen. Beide partijen moeten er plezier aan beleven. En dat bereik je niet altijd door als koper het onderste uit de kan te willen hebben. :wink:

Orlologio Signaturis Temporis

Bij aankoop van mijn Seamaster Planet Ocean een goede korting gekregen. Van 2850 voor 2400 Euro.

Ja, dan wordt het natuurlijk interessant!! :slight_smile:
't Is natuurlijk wel de moeite waard om er naar te vragen. Als je speelruimte krijgt, moet je die uiteraard ook benutten. Maar onthou ook dat niet iedereen die een horloge koopt, het ā€˜in zichā€™ heeft om te onderhandelen over een prijs.

En niet iedere verkoper is ervoor in. Ik zie het vaak al iemands gezicht, dat er niets te halen valt. Sommige verkopers zijn leuk en spontaan, dan lukt het wel.

Ik ben bij twee verschillende juweliers geweest voor een SMP " bond model". Beide vroegen ā‚¬1690,-
en beide gaven geen korting. De reden was dat het een zeer gewild model was en men het toch wel
zou verkopen. Niet aan mij dusā€¦ maar zoals je op het forum kan lezen zijn er wel die korting gevenā€¦

Ja het is echt zeer verschillend en waar je het horloge koopt.
Ik heb op mijn B-1 een korting van ruim 20% weten te regelen in Amsterdam.
Prijs was 2800 euro heb hem meegekregen voor 2200 euro Dat is volgens mij ongeveer 22% korting.
Maar niet iedereen durft ook door te onderhandelen ik kreeg eerst maar 15% maar toen ik zei van er zullen mog
wel meer adressen zijn die de B-1 verkopen met een leuke korting kon het wel voor 2200 euro.
Dus het is gewoon een beetje een kat en muis spelletje denk ik.

Floppy71

In een eerdere post zei je 2200ā€¦

Was een reactie op basel

Er staat toch ook 2200? of niet?

Sorry cmjewellery was iets te snel met mijn reactie! Ik kreeg mijn B-1 uiteindelijk voor 2200 euro i.pv. 2800

Floppy71

Geeft niet, mijn fout
Heb nog steeds niet door hoe ik nu mijn bericht tussen andere berichten krijg en niet onderaan, waardoor er zoā€™n verwarring kan ontstaan.

Ik ken het probleem soms mis ik ook wel is een post die dan ineens ergens middenin staat!
Even goede vriendenā€¦

Floppy71

Ik werk zelf bij een juwelier.
Wij geven normaal geen korting aan klanten, zeker niet op Omega.
Maar in sommige gevallen kan je niet anders, zeker niet als Siebel de markt een beetje aan het verzieken is.
Het ligt er inderdaad ook aan hoe een klant het vraagt.
Als je binnenkomt walsen en een horloge om wilt zien en dan gelijk om korting vraagt, ja, dan hoef je niet veel te verwachten. Het gaat een beetje om de band die je met een klant opbouwt.
Ook de manier van betalen maakt uit; met een creditcardbetaling kan je het meestal helemaal vergeten.

Dat klopt wat je daar zegt, ik ben ook een aantal maanden bezig geweest met uitzoeken op internet e.d.
En bij een aantal zaken in en om Amsterdam en dan bouw je vanzelf een redelijke band op met een verkoper en dan kan je denk ik ook een betere prijs krijgen dan als je als een ā€œboerā€ binnenkomt.

En die Fā€¦K creditcard bedrijven zoals VISA/Mastercard die vragen veel te veel commissie.
Ik kan me goed voorstellen dat iemand die 20% korting heeft gekregen niet moet gaan betalen met een cc.
Dat kost nog is een keer 5% ofzo. Ik heb dat ook elke keer te horen gekregen dat ik wel een leuke korting kon krijgen maar ik mocht niet betalen met een cc. En dat begrijp ik ook voor 100%

Floppy71

Als de verkoper net zoals jou enthousiast is, dan kan je wel goed praten, over de prijs zal je het in de meeste gevallen eens worden.
Een keer meegemaakt bij Brunotti in Rotterdam dat de verkoper bijna alle rekken opentrok om een Omega te vergelijken met een Breitling, dat was leerzaam en leuk over hoe hij het vertelde.
Als je contant betaald is het voor de meeste juweliers een minder groot probleem om korting te geven dan met een CreditCard heb ik ook eens ondervonden.

Ik heb ooit is een heel mooi verhaal te horen gekregen van een juwelier in Almere-Stad die verkocht ook
Omega. En die beweerde mij dat hij ooit is voor een klant een Breitling open had gemaakt voor service
En dat er een goedkoop ā€œCertinaā€ uurwerk in zat. Ik ben toen alleen maar lachend de winkel uit gelopen!

Floppy71