Kras in Hardlex glas. En nu?

Hallo,
Ik heb een kras in mijn horloge glas (niet heel diep), het glas is hardlex mineraal glas. Heeft iemand een tip om deze kras eruit te krijgen?

1 like

Nieuw glas er in? :sweat_smile:

3 likes

Ligt er een beetje aan hoe diep deze is. Maar mijn ervaring met Hardlex is dat het niet is weg te poetsen met polywatch. Er zijn tutorials te vinden hoe je zelf aan de slag kan met verschillende schuurpapier.

Mijn advies, ga er even mee naar een horlogemaker.

Nieuw glas! En als je dan toch bezig bent saffierglas laten plaatsen, dat krast niet zo snel!

6 likes

Dit werkte een paar jaar terug op een oud quartz horloge dat ik nog had.

1 like

Deze tip iddđŸ‘đŸ»

2 likes

Krijg je er onmogelijk uit. Ook regulier mineraalglas is in feite niet te polijsten, hoewel daar wel kits voor bestaan. Read this - ze werken niet. :man_shrugging:

Nieuw glas ben ik bang! Neem even contact op met Seiko NL, met de exacte referentienummers. Heel misschien valt het mee via hen. Saffier is min of meer de eind-oplossing, maar dit glas exact in de juiste dimensies - after-market ook nog, ik moet het nog zien. Duur wordt het dan sowieso.

Even voor een indruk, qua Mohs waarden: Mineraalglas = 5, Hardlex = 7, saffier = 9. Maar ik heb ooit ook een saffierglas weten te krassen hoor!

2 likes

Hardlex kun je polijsten met diamond plates en cerium oxide.

Zie mijn post hierover op HF

1 like

Ja heren, kan het nu wel of niet? :interrobang:

2 likes

Misschien een kwestie van juiste materiaal gebruiken?

Hardlex heeft een hardheid van 7/8 op de MOHS schaal, diamand 10. Ergo het gaat. En ik heb er honderden gedaan in m’n werkzame leven dus mijn ervaring is JA het gaat.

En nee Polywatch werkt niet op hardlex (wel op kunstof crystals) en schuurpapier (niet het gewone spul, maar Silicium Carbide schuurpapier) werkt een beetje want SiC is ongeveer even hard als hardlex. Maar niet doen want je bent uren bezig en bijna zeker schuur je het niet vlak. Met een diamondd plate ben in je 5 a 10 minuten klaar.

4 likes

Veel succes er mee. Ik heb een Polywatch-kit specifiek voor mineraalglas, en op mineraalglas werkt het niet. 0,0.

Tip. Vraag het aan @Eddie die houdt zijn Pulsar al jaren in top top shape.

5 likes

Ik begrijp dit niet. Ik heb toch geschreven dat je diamond plates nodig hebt, geen Polywatch in wat voor soort dan ook. Waarom dan de sneer “veel succes er mee”?

5 likes

Wat een onzin om dit te gaan polijsten bij een diepe kras moet je weet ik hoeveel glas weg gaan polijsten. Voor een paar tientjes nieuw glaasje en klaar.

2 likes

En na het schuren hoe gaat het polijsten dan? Doe je dat machinaal?

Ik heb zelf een aantal hardlex/mineraal glaasjes gehad die geschuurd waren maar het polijsten daarna leek toch wat moeilijk dan waarschijnlijk gedacht en waren niet goed glazend maar nog (half) dof.

2 likes

Korte antwoord in deze post van mij.

Nadat je op grit 4000/5000 zit met je diamond plate is het glaasje nog heel licht ‘melkachtig’. Er is een verschil tussen met SiC schuurpapier schuren (nog krasserig) en diamond plate (egaal). Probeer het maar eens, die diamond plates kosten je de kop niet (2-4 euro). Om het laatste restje helder te krijgen gebruik ik cerium oxide. Inderdaad machinaal. Bij een enkel stuk een dremel met kleine vilt schif (omloopsnelheid laag houden ivm warmteontwikkeling) en bij grotere aantallen een mal en een Fein oscilatieschuurmachine met diamant en viltschijven. Het glas zit met nano tape vast in de mal, de oscilatie machine valt loodrecht op het glas en druk met z’n eigen gewicht op het glas.

Prof glasbedrijven gebruiken dit ook voor gehard glas (~ hardlex), zie bijvoorbeeld https://www.lichtinzicht-glas.nl/dt_gallery/inrichting-atelier/attachment/aanwezige-apparatuur-10/

Hieronder voorbeeld van glas na grit 1200 en cerium polijsten

6 likes

Als het een hele oppervlakkige kras is, is polijsten misschien nog te doen.
Als je de kras goed kan ‘voelen’ met je nagel, dan moet je dus materiaal verwijderen, tot onder dat nivo (anders krijg je het lachspiegel effect

dan wordt het een nieuw glaasje.

Welke/waar haal je die? Voorlopig nog geen nood aan maar een bookmark voor You Never Know is altijd handig.

Je kunt ze bij diverse bedrijven in Nederland krijgen maar ook op Amazon, eBay etc. Ik heb het idee dat het allemaal uit China komt dus ik bestel ze tegenwoordig daar.

Bijvoorbeeld op AliExpress

Zoals altijd bij AliExpress 
 deze link is een voorbeeld en en zijn vaak nog weer andere die goedkoper en/of sneller zijn. Cerium Oxide kun je daar ook volop krijgen. Niet in kleine porties maar halve kilo’s.

Hoe krijg je een lachspiegel in glas als je met een diamant plaat polijst?