Er zitten na 6 jaar ( uiteraard ) een aantal lichte krasjes op mijn Certina, vooral de bezel en band zit onder. De capecod doekjes werken wel , maar poets me dan een ongeluk , en krijg ze niet helemaal weg.
Is er een betere methode ?
Een poets vacht op de dremel met wat polijst pasta
polijst pasta is een leuke optie.
Maar je krijgt er diepe krassen niet mee weg
bovendien is het slecht voor de geborstelde oppervlakken.
Voor je het weet zit je dan met een ‘all polished’ exemplaar.
Battle scars… lekker laten zitten!
Dat. Hoort er echt nou eenmaal bij. Of een keer naar een professionele polijster, er zijn een paar hele goede voor niet te veel geld.
Beste Sander,
Het is maar wat je wilt bereiken…
Voor diepe krassen moet het hele vlak eerst worden gevlakt met bijv schuurpapier in oplopende korrels en daarbij zeker stellen dat de vlakken niet vervormen en symmetrisch tov elkaar blijven. Pas daarna komt het echte polijsten aan de beurt en ook daarvoor geldt, zorgen dat de vlakken netjes blijven.
Geborstelde vlakken zijn iets lastiger ivm het borstel effect.
Op het handje poetsen met cape cod of poetsen met een dremel en dergelijke methoden leiden al gauw tot een horloge met verkeerde vlakken en ronde kanten i.p.v. netjes scherp.
Wil je echt een goed resultaat kun je inderdaad beter naar een professionele polijster gaan die de kast netjes houdt. Kost wellicht wat centen maar als het horloge je dat waard is, heb je daarna tenminste ook een mooi resultaat. Er wordt uiteraard altijd materiaal weggenomen maar dan nog kan het resultaat er weer keurig uitzien.
Succes!
Vind het wel een leuke uitdaging , de kast van de Certina is krasvrij , de bezel is behoorlijk bekrast , maar kan (mocht het niet goed gaan) vervangen worden , ook de stalen band zit vol lichte krasjes en ook die kan vervangen worden als het mis gaat. voor het geborstelde gedeelte van de band zijn er speciale schuurblokjes dacht ik ? , met een dremeltje en de juiste poetspasta zou de rest moeten lukken ( hoop ik )
Staat er hier op het forum geen goed filmpje over het opknappen van een stalen band ?
https://www.horlogeforum.nl/t/opknapper-seiko-arctura/113878?
Vond dit Topic van stefanketelaars leuk om te lezen, misschien kun je er wat mee
Leven met krasjes.
Want als je steeds met dremels en polijstpasta aan de gang gaat worden vroeg of laat de lijnen van je kast zo zacht als boter, en dat valt niet meer bij te schuren.
Gisteren de dremel en setje polijstspullen erbij gepakt , begonnen met de stalen band ( momenteel draag ik mijn Certina met een lederen bandje )
Heb ook na Google geraadpleegt hebbende een scotch brite schuurpad gehaald bij de Hornbach voor de geborstelde delen.
Het grootste gedeelte van de band is geborsteld , dus daar mee begonnen , dit werkte perfect moet ik zeggen met de schuurpad, krassen weg en een mooie zijdeglans , daarna geprobeerd om de glanzende rijen weer glanzend te maken , maar lukte me niet echt met de dremel en polijstpasta op het katoenen wieltje, waarschijnlijk met meer geduld en groffere pasta wel , maar dit is nogal een gepriegel , doordat de band bestaat uit 5 rijen met links , waarvan de 2e en 4e glanzend zijn oorspronkelijk, en eigenlijk had ik die eerst glanzend en krasvrij moeten maken , afplakken en daarna pas de geborstelde rijen doen.
Maar ben al erg tevreden met hoe het er nu uitziet zonder krassen, dus laat het maar zo. ️
Toen de bezel van het horloge, die volledig bestaat uit vlak staal.
Dit ging eigenlijk best gemakkelijk , wel goed oppassen dat je de dremel stabiel houd en in beweging , maar alle lichte krasjes zijn weg , en de wat diepere laat ik maar zitten , deze vallen door het blinken niet meer op.
Al met al ben ik erg tevreden met het resultaat.
Ik zie niks
Klopt , ben vergeten vooraf fotos te maken voor het voor/na verhaal , als ik tijd heb van de week plaats ik een paar fotos van hoe het er nu uit ziet.
Leuke klus, ben ook benieuwd naar de foto’s…
Wil ook graag mijn Seiko Arctura op gaan knappen, is in de loop der jaren aardig doorleefd
Excuus voor de matige fotos , dit is wel t maximale wat ik uit de I-phone krijg , en voor de vergeten krasjes foto
Heb maar even met de camera fotos gemaakt , krijg het er nog steeds niet op zoals ik wil , maar het is al een stukje beter. ️