Krassen AR coating IWC

Hi

Ik heb een bronzen IWC spitfire en vandaag met korrelige vegan poetspasta en tandenborstel de kast opgepoetst / patina reset. Works like a charm :slight_smile:

Vorige jaar dit nog eens gedaan maar uit verstrooidheid/moeheid dit keer vergeten mijn glas af te plakken met als gevolg kleine krasjes in de AR coating. Echt bummer :frowning:

Wat zouden jullie doen?

• Zo laten?
  • Coating eraf halen? => hoe best? Cape cod?
  • Nieuw glas laten plaatsen?
2 likes

Foto?

1 like

Nieuw glas plaatsen.
:crossed_fingers:

3 likes

Wegpoetsen die AR! Persoonlijk stoort een vlekje me meer dan het volledig ontbreken ervan.

4 likes

1 like

AR wegpoetsen.

3 likes

ik zou me meer zorgen maken over die blauwe vlekken :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

2 likes

Dat is de reflectie van de AR :slight_smile:

2 likes

Je geeft het eigenlijk zelf al aan:

Optie 1:

Als dat niet bevalt ga naar optie 2:

Als dat niet bevalt ga naar optie 3:

5 likes

AR eraf poetsen een nieuw glaasje kan altijd nog.

3 likes

Dit :arrow_up: Patina op brons mag en dit soort krasjes op het glas is niet comme-il-faut. Bite the bullet en laat een nieuw glaasje plaatsen :slightly_smiling_face:

2 likes

Waarom? Als je de AR coating van de buitenkant van het saffier poetst is je glas weer als nieuw en zul je geen krassen meer krijgen.

Ik snap mensen niet die een krasvast materiaal voorzien van een laag die makkelijk krast. AR coating hoort sowieso niet aan de buitenkant te zitten.

7 likes

Cape cod !!

1 like

Ik weet niet hoe oud de IWC is maar ik zou het zo laten en bij een volgende beurt een nieuw glaasje laten plaatsen. (bij mij heeft overigens nog geen horloge een service interval meegemaakt maar er even vanuit gaande, dat het bij jou wel zo is. :sweat_smile:)

3 likes

Op basis van mijn (gelimiteerde) ervaring: AR-coating aan de buitenzijde doet al naar gelang je het verwijdert of toevoegt (middels aftermarket saffier - geen fan van overigens) nogal iets met de afleesbaarheid van een horloge. Daarnaast - maar dat is persoonlijk - houd ik van OEM. Of zoals James May het zo mooi weet te verwoorden: STANDARD!

3 likes

Je haalt het OEM glas ook niet weg. :wink:

En ik mag hopen dat je voor de prijs van een IWC pilot chronograaf ook AR coating aan de binnenkant hebt. Tot slot: kijk naar die wijzerplaat, joh. Als dat horloge onafleesbaar moet worden heb je het glas van een lasbril nodig, zo groot zijn al die wijzers en indices.

3 likes

Wat vervelend dat je dit is overkomen. Ik zou voor een horloge als dit zéker gaan voor een nieuw glas. Verder wegpoetsen van die AR coating doet toch afbreuk aan de originaliteit dit horloge. Mij zou dat enorm irriteren.

4 likes

maar dan bij een locale horlogemaker een AM saffiertje uitzoeken zonder AR aan de bovenkant .

Waarom geen nieuwe OEM?
1 stootje en je bent terug bij af.

Waarom AR niet zelf wegpoetsen?
Tijd vs Kosten. Een generiek saffiertje kost de wereld niet en je bespaart jezelf een hoop tijd en een tennisarm.

3 likes

Ik heb het door een horlogemaker laten doen, was 10 minuten werk.

1 like

Brons koop je toch juist voor de patina? Als je een mooie glimmer wilt kun je beter voor goud kiezen.
Maar kwestie van smaak wellicht.

Het poetsen / polijsten van je glas is sneller gepiept dan de tennisarm die je oploopt bij de patina reset van het poetsen van je hele kast. Kortom als het je stoort die AR eraf, houdt je iig het horloge meer origineel dan als je een nieuw glas laat plaatsen.

1 like