Ik heb nu een kleine 2 jaar een Omega Seamaster 300M. Enige tijd geleden viel het mij op dat er fijne krasjes op het glas aan het ontstaan zijn. Je ziet ze niet altijd, maar in bepaald licht valt het op. Zover ik weet mag saffier glas niet zomaar gaan krassen.
Nou zou het natuurlijk kunnen dat ik als een idioot met m’n horloge overweg ga, maar dit is uiteraard niet het geval. Daarnaast heb ik tegelijkertijd een Breitling Premier B01 gekocht en bij deze is geen krasje te zien. Alles is nog puntgaaf. Ik draag ze allebei even vaak en de Breitling heeft zelfs een Domed glas waardoor het kwetsbaarder is lijkt mij. M’n broer heeft een Seiko van ruim 20 jaar oud en daar zit ook nog geen enkel krasje op en hij draagt dat ding altijd.
Ik ben terug gegaan naar de winkel en daar konden ze mij niet vertellen of dit garantie is of niet. Ik zou 'm dan moeten laten opsturen naar Omega zodat ze het daar kunnen nakijken. Als het garantie is wordt dit uiteraard opgelost. Zo niet moet ik sowieso 75 euro verzendkosten betalen, of ik het glas nou laat vervangen of niet.
Mijn vraag is nu: Hebben jullie ervaring met een soortgelijke situatie en zou dit garantie kunnen zijn?Mag een saffier glas zo snel (of überhaupt) krassen?
Wat echt een enorme misser is voor een “tool” watch.
@TS persoonlijk zou ik gek worden van die kras en de AR coating aan de buitenzijde verwijderen of laten verwijderen. Dan heb je er geen last meer van je kan natuurlijk ook een nieuw glas laten plaatsen maar dan kan het zelfde gebeuren. Of mee leven natuurlijk.
Heb ze beide gehad (Chronomat en de Seamaster) en in mijn ervaring krassen de coatings beide. Seamaster is wel wat kwetsbaarder door de vorm van het glas.
Nee, helaas. Maar het is wel vrij eenvoudig om die AR-coating te laten verwijderen. Ik zou het horloge even naar een goede horlogemaker brengen en die regelt dat voor jou voor een paar tientjes.
Saffier heeft een relatieve hardheid van 9 op de schaal van Mohs en kan ik theorie alleen gekrast worden door diamant dat een hardheid heeft van 10.
Maar ik de praktijk ligt het iets genuanceerder.