Kringloop vondst

Vandaag ben ik, aangestoken door de vele verhalen hier, eens in een Kringloop winkel gaan kijken. In een bak vol met echt meuk qua horloges (niveau ICE watch maar dan zonder logo) trof ik een vintage Citizen aan :grin:…voor 2,50 euro :flushed:

Band is nog op volle lengte (past zelfs mij) maar de batterij is uiteraard leeg en het plexi niet meer zo sexy. Het is een Citizen Crystron. Wijzers en datum werken zoals het hoort en de kroon voelt ook nog top aan. Ik ga alles eens in de week leggen qua band en zo (echt goooor) en laat mijn horlogemaker er weer een nieuwe batterij en vers plexi glaasje opzetten.

Heeft iemand hier meer verstand van dit horloge? Jaartal evt waarde etc. Alvast dank voor eventuele reacties!

Hierbij de foto’s.

19 likes

Ik heb deze in NSC vermomming, zie hier het voorsteltopic inclusief caliber gegevens:

Overigens had @Richz1986 onlangs een zwart Citizen exemplaar te koop voor weinig.
@Richz1986 beste kringloper, kom er even bij, ja :smiley:

2 likes

Tussen haakjes: het verwisselen van batterij is bij dit type wel een dingetje :shushing_face:
Zowel die van mij als die van @Richz1986 moesten op de lokale markt worden gefixt, want dat achterklikdeksel wil niet eenvoudig open :hammer_and_wrench:

Verder een heel fijn dagelijks horloge, veel plezier ermee :+1:

3 likes

Dank voor de antwoorden.

Ik heb even flink staan schrobben op het horloge. En hij is weer fruitig en fris. Echt de winnaar van meest gore horloge band ooit :grimacing:

11 likes

Cool ding!

1 like

H link scheer bandje :blush:

1 like

Goed bezig !

1 like

Ik ben benieuwd of jij hem weer aan de praat krijgt en hoe die er straks uitziet!

1 like

Jij ouwe golddigger jij!

1 like

Leuk horloge. En het glaasje is niet te poetsen?

1 like

Mooi horloge voor een top prijs! Aan het serienummer te zien is hij van juli 1978… Dit is een echte kandidaat om ultrasoon gereinigd te worden. Ik had er laatst ook een. Ik denk dat de vorige eigenaar 35 jaar in een friettent heeft gewerkt.

LET WEL: uurwerk moet uit de kast! Alleen band, kast en deksel gaan er in, ze worden weer brandschoon en geven je een perfecte start voor je project…

Dan is het te hopen dat de batterij niet heeft gelekt… Hoelang zou hij er al in zitten? Lekken is overigens vaak geen vloeistof maar gas. Als het horloge hermetisch afgesloten is kan dit gas niet weg en tast het de electronica aan. Ik duim voor je!

3 likes

Dat denk ik niet :innocent:

3 likes

puur uit interesse, wat voor vloeistof zit er in het ultrasoonbad als het gaat om het reinigen van horloges? Op mijn werk gebruiken we altijd 10% ethanol in water, zou dit werken?:slight_smile:

On topic:
Mooie aanwinst Zoltar, ben benieuwd hoe hij erui ziet als hhij weer helemaal opgeknapt is!:slight_smile:

1 like

Hoi Jochem,

Het is veel eenvoudiger dan je denkt. Koud kraanwater met een klein scheutje afwasmiddel. Onderdelen worden echt weer brandschoon. Sommige zaken (zoals de band in dit topic :sweat_smile:) mogen wel 2 of 3 keer in bad om het gewenste resultaat te bereiken…

2 likes

Kan het nog erger dan…foto’s!

Ik doe altijd warm water en zet de ultrasoon op 60 graden oid. Daarna nog wel een keer met schoon water natrillen, misschien idd wel goed met wat alcohol….

Heb er wel eens 1 gehad waarbij de derde ronde nog steeds theeachtig water opleverde

Te erg dus😬

Rondje mee in de vaatwasser doet ook wonderen bij hele vieze banden.
Tip :slight_smile: laat je vrouw niet zien wat voor zooi je door de vaatwasser laat gaan…

2 likes

Een band een paar dagen in puur schoonmaakmiddel leggen (Ajax) werkt zeer goed. Beter nog dan ultrasoon reinigen is mijn ervaring. Na een paar dagen even afspoelen met warm water en je band is echt schoon

1 like