Kritische horlogepublicaties

Als zijdraadje van:

Ik vind dit wel een interessant onderwerp om eens in te duiken. Buiten HF lees ik graag de grotere horloge blogs en een enkele vlog.

Deze zijn echter in elke publicatie even laaiend enthousiast over de horloges die ze behandelen. Ik merk dat me dat begint te irriteren. Ik kijk bijvoorbeeld ook graag Teddy Baldasarre maar ook Teddy is niet echt kritisch.

Natuurlijk snap ik dat het merendeel van deze blogs en vlogs hun eigen winkeltjes te runnen hebben voor inkomsten en hun eigen waar niet naar beneden zullen halen. Maar ik word er steeds minder enthousiast van.

Maar mijn vraag aan jullie is: Zijn er horlogepublicaties die wel kritisch durven te zijn? En zo ja, welke raden jullie aan?

6 likes

HF zelf af en toe

2 likes

Je kan een horloge niet mooi vinden, maar een splinternieuw horloge van een gerenomeerd merk zal in een review niet uit elkaar vallen. Wat jij een te groot horloge vind, zal een ander ideaal vinden etc.
Nu kan je wel kritisch zijn over een prijsstelling van een horloge, maar dat wordt al snel een heel klinische discussie over een product dat meestal als een luxe cadeautje wordt aangeschaft.

Thanks!

Even inhoudelijk.

Natuurlijk. Maar je kan wel kritisch zijn op de case polishing bijvoorbeeld of de materiaalkeuze.

Vanzelfsprekend. Maar je kan dit wel benoemen. Bijvoorbeeld dikte wordt vaak benoemd maar een dik horloge “draagt nooit zo dik” terwijl dunnere horloges altijd geprezen worden omdat ze de dikte beperkt houden. Ik lees nooit “dit horloge heeft een behoorlijke dikte en is echt slab sided”. Tot je ze in het echt ziet.

Prijsstelling is natuurlijk de accumilatie van meerdere aspecten zoals techniek, merk, ontwerp en materialen. Over deze assen kan je wel kanttekeningen benoemen en alternatieven aandragen.

1 like

kijk maar eens bij Perezcope

meer dan genoeg kritische publicaties

3 likes

Ja, dat is natuurlijk een held. Mijn zoektocht richt zich echter meer op publicaties rond nieuwe releases. Maar nothing but love voor Perezcope.

1 like

Okay. Welk merk wil je afgebrand zien worden? :wink:

1 like

:b:Rolex natuurlijk :joy:

2 likes

Mag ik er maar 1 kiezen!?

Nee, wil geen merken noemen. Het is een breder fenomeen waarbij letterlijk elk horloge wel positief gereviewd wordt op de grotere blogs.

1 like

Ook bij heel veel kleinere contentmakers is dit zo… Zeg één keer iets verkeerds en je krijgt nooit weer een exemplaar van dat merk (gratis) in handen.

En als je positieve dingen zegt mag je het toegestuurde exemplaar vaak nog houden ook :wink:

1 like

Ik vind Mike van This Watch, That Watch altijd heel eerlijk en oprecht: This Watch, That Watch - YouTube

Hij praat vooral over de merken tot 10K.

4 likes

Ja maar hij tracht meer de zwendel te ontmantelen.

2 likes

Leuk, die ga ik kijken! Dank!

1 like

Fixed that for you.

Dan is eigenlijk het enige juiste antwoord

Of andere fora natuurlijk. Ik ga er van uit dat de meeste publicaties van bezitters daar wel ongesponsord en belangeloos gepost worden.

1 like

Ik zie bij Fratello geregeld kritische noten. Soms expliciet, soms moet je een beetje tussen de regels door lezen. Dat ze over het algemeen proberen een positieve toon aan te slaan kan ik wel begrijpen. Vaak zijn het toch smaakkwesties en dan heeft zo’n publicatie er niks aan om een deel van de lezers daarover tegen de schenen te schoppen.

4 likes

Het hoeft ook niet gelijk onvriendelijk te zijn he? Maar bijvoorbeeld er eens op wijzen dat een bepaalde manier van guilloche aanbrengen dmv CNC is gedaan ipv hand made bijvoorbeeld, dat een bepaalde polishing machinaal is gedaan. Of dat er gekozen is voor een instapuurwerkje, dergelijke zaken.

Die horloges hoeven niet gelijk in de vuurkorf gegooit te worden maar iets kritischer de keuzes van de fabrikant belichten zou ik liever lezen.

Ja, zeker. Maar hier vind ik de kritiek wel vaak erg ongenuanceerd. En dat is prima voor een internetforum. Maar bijvoorbeeld de kritiek die die nieuwe Grone krijgt is wel weer echt het andere eind van het spectrum.

3 likes

Eens hoor. Maar, bij wijze van voorbeeld, eergisteren op Fratello:

Geen heel gedetailleerde kritiek, maar wel (terecht) kritisch. En wie zelf een beetje doorzoekt komt dan vast wel een keer bij ome José terecht. :slight_smile:

3 likes

Wat leuk om eens aanleiding te zijn van een topic :wink:

Ik loop hier vaak tegenaan. Vrijwel alle grote kanalen kunnen niet kritisch zijn om heel veel redenen. Maar ook kleine kanalen zijn niet altijd kritisch. Zij willen natuurlijk ook doorgroeien en niet hun eigen ramen ingooien. De meeste kritische uitingen zijn het equivalent van een minpunt van jezelf benoemen tijdens een sollicitatie (vermomd pluspunt dus). Of ze worden meteen afgedaan met “maar dat is mijn smaak”.

Ben’s watch club vond ik altijd wel betrouwbaar en redelijk kritisch, maar die komt tegenwoordig niet verder dan Seiko’s onder de €500 of San Martin. Hij is in ieder geval wel open over wanneer hij gesponsord is en dat hij geen afspraken heeft met de merken.

Teddy B wordt ook genoemd, maar hij is echt alleen nog maar zijn eigen producten aan het reviewen en promoten. Geef hem eens ongelijk, maar het maakt hem allerminst betrouwbaar…

Kom maar op! Welk merk/model moet ik voor je afkraken? :slightly_smiling_face:

1 like

Eens, die kerel is fact based en durft kritisch te zijn.

Daarnaast kijk ik graag Federico: https://youtube.com/@federicotalkswatches?si=74oY6zlgGwQn5DHA

Hij neemt geen blad voor zijn mond. Zo is zelf vrij kritisch op bepaalde merken zoals Rolex, Tudor of AP, ondanks dat hij ze zelf pre-owned verkoopt.

2 likes