Afgelopen weekend had ik een gesprek met iemand over de positie van de kroon. We vroegen ons af wat er eigenlijk de reden van is dan sommige merken ervoor kiezen om de kroon op de 20 te zetten en anderen bijvoorbeeld op de 18?
Persoonlijk vind ik een kroon op de 20 fijner maar lastiger te verstellen tijdens het dragen.
Is het puur vanuit esthetisch oogpunt, of zit er een hele logische gedachte achter
De reden dat Seiko het bepaalde 5’s en andere automaten doet is ontstaan in de 60’s toen ze hun eerste automaten maakten. Door de kroon op 4 uur te doen kon je hem helemaal in de kast weg werken waardoor je hem niet meer zag. Dus dat is ook vanuit een esthetisch oogpunt gedaan om de automatische horloges te onderscheiden. Bij horloges met een grotere schroefkroon zoals duikers heeft het ook een praktisch nut dat hij niet zo in je hand prikt.
Sinn zou dan een 556 worden, meer uitgeven heb ik geen zin in. En die is toch wat saai.
Als de Stowa verus sport geen 43mm was had ik wel meteen de trekker overgehaald.