Kroon op de 15 - 18 of 20

Ik zag laatst ergens online een horloge met een gedraaide wijzerplaat. Kroon positie op de 3 maar de wijzerplaat een kwartslag gedraaid. Volgens mij een NL-merk.
Het zou de ‘kijk ervaring’ verbeteren.

Wel grappig om te zien hoe men bezig blijft

Mijn horloge heeft geen kroon, you insensitive clod!

Als dat toch eens waar was. :1st_place_medal: :1st_place_medal: :slight_smile:

1 like

Alle bullheads, ook van Citizen, Seiko en Breitling hebben de bediening van de chrono bovenop. En het werkt wat mij betreft juist beter. Ergonomisch vooral. Doe het maar eens… luchtchrono-en in verticale of horizontale richting. Stopwatches zijn niet voor niets met de knoppen bovenop uitgerust.:thinking: Daar is het van afgeleid.

1 like

Oh wacht. Je vroeg foto’s…

Sorry, ik zal stoppen nu.

1 like

A propos kronen, ik heb laatst naar een review van een horloge zitten kijken wat boven en onderop twee bezels had waarmee je het horloge op kon winden en de tijd kon zetten. Het was een stukje haute horologie, maar het merk ontschiet me totaal.

Iemand weet waar ik het over heb?

1 like

Deze zal het niet zijn geweest denk ik maar heeft ook twee bezels:

1 like

Nee, de bezels waren echt ter vervanging van de kroon, niet om als eierwekker en rekenlineaal dienst te doen, volgens mij.

1 like

Ulysse-Nardin freak?

1 like

Juist! Die!

Dank je wel.

Dat was 'm inderdaad. Ik vind dit echt geweldig. Prachtig. Omdat de kroon niet in je pols prikt. :rofl:

2 likes

Prachtig bedacht… was toevallig net het filmpje aan het bekijken…ik begin me nu ineens heel erg aan kronen te ergeren.

1 like

Ik “kan” geen horloge dragen waarbij de kroon anders dan 3 uur zit. Zal wel m’n OCD zijn…

1 like

En dit?

1 like

Nee, dan mist de kroon :joy:

1 like

Geen OCD. Dit is gewoon conservatief :joy:

1 like

Valt wel mee hoor. Het werkt redelijk soepel, iets minder makkelijk dan een kroon aan de zijkant van de kast.
Geen kroon is natuurlijk beter qua vormgeving.

JLC deed dit eind jaren 50/begin 60 bij de Futurematic. Zie hier mijn exemplaar.

Systeem is wel kwetsbaar en niet geheel waterdicht. Hierbij een paar foto’s van het wijzerverzetsysteem en het uurwerk.

Door het verschuiven van de verstelknop op de caseback, grijpt die in het tandwiel van het wijzerverzet. Na het gelijk zetten van de tijd, schuif je de knop weer terug.

4 likes

Dat was ook het gesprek dat ik het weekend hierover had met iemand die OCD heeft. Die móest de kroon op de 15. Het grappige was dat de 18 helemaal onacceptabel was en de 20 dan misschien nog kon. :smiley:

Mooi !
Wat voor een speciaal uurwerk zit daar dan in ?

Ik heb wat foto’s toegevoegd.

1 like

Wat een mooi staaltje techniek.
Complex. Ik vind dit soort ‘afwijkingen’ boeiend. Out of the box en anders dan standaard.

Dat weet ik nog zo net niet. Ik vind het een cool element aan een horloge. Vaak krijgt het in ontwerp en afwerking te weinig aandacht, maar cool is het zeker. Een piloten-horloge zonder kroon zou fout voelen, ook omdat het een throwback is.

Daaruit volgt voor mij dat het nogal van het type horloge af zou kunnen hangen of een kroon weglaten een goed idee is.

Prachtig!

Minder prachtig. Ik denk dat er zeer goede “economy of design” redenen zijn waarom de meeste horloges een kroon hebben. Het kon wel eens zo zijn dat het het beste verstel-mechanisme is voor analoge horloges. :slight_smile:

1 like