Kunt u mij helpen met een Villeroy uit begin jaren 60?

Hallo,

Op de markt heb ik een villeroy horloge gekocht uit begin jaren '60. Ik heb echter van het merk nog nooit gehoord en vraag mij af wat de geschiedenis is en wat voor bandje er oorspronkelijk aan hoort. Ik hoop dat u mij hiermee kan helpen. Hij loopt nog als een zonnetje en is nog in een behoorlijk goede staat voor zijn leeftijd.

Met vriendelijke groet,

Nils Oudshoorn

1 like

Foto’s graag…! Deze kunnen rechtstreeks in de reply-box gedropt worden (hier naar toe slepen en loslaten). Ik denk dat 't een “plakmerk” is - en dat is enerzijds enorm veel uitlegwerk, aan de andere kant ook weer heel simpel. Om kort te gaan, geen “echt” horlogemerk met geschiedenis, maar het product van een handige inkoper/ondernemer.

Niet denigrerend bedoeld trouwens, maar zo zit het waarschijnlijk. Ik geloof graag dat-ie het nog prima doet.

Mikrolisk levert dit op: http://www.mikrolisk.de/show.php?site=280#sucheMarker

Wat Peter al zegt, een macrofoto van horloge en uurwerkje kan meer zeggen.
Overigens als je 'm mooi vindt en wil blijven dragen zou ik 'm eerst een service beurtje laten geven,
dit ivm ingedroogde olie en vuil op de asjes en in de lagertjes, die behoorlijk kunnen beschadigen
mochten ze droog staan…

ps. Het linkje werkt niet direct zie ik dus ff villeroy in het zoekveld typen…

Hallo Nils,

Aan de stijl te zien, lijkt het me ouder dan de jaren 60. Jaren 50 en misschien zelfs wel 40. Heb je kans om het deksel eraf te halen en een foto van het uurwerk te maken?

Vanwege de stijl en de afmetingen gok ik op een AS 984 uit de 40’s.

mvg Melvin

Bedankt voor de reactie, ik snap het principe van een plakmerk alleen nog niet helemaal. Ik heb een aantal foto’s gestuurd, van de binnenkant komt nog een foto. Hij heeft wel 17 jewels, ik weet niet of u dat wat meer zegt.

Nils

Bedankt voor de reactie. Ik zal voorzichtig proberen het dekseltje eraf te halen, weet u misschien wat voor bandje erbij hoort? Deze lijkt mij niet identiek aan het origineel namelijk.

Nils

Bedankt voor het bericht, ik laat hem meteen even nakijken, goed dat u het zegt. Ik zal een foto sturen van de binnenkant.

Nils

Mij zegt 17 jewels meer dan u, denk ik. :wink: Het is echter van geen enkele waarde m.b.t. het vaststellen van welk uurwerk er in zit. Een driewijzer-handopwind uurwerk heeft min of meer standaard 17 robijnen stenen met een gaatje er in (sinds plm. de jaren '40 - '50 synthetisch) waar de tappen van de asjes in draaien, en waar de ankerpaletten van zijn gemaakt.

Opmerkelijk genoeg lijk ik “Aluminium” te lezen op het achterdeksel; dat zou dan gelden voor de kast zelf, de deksel is roestvrij staal, zoals er ook op staat. Aluminium voor de kast heb ik eigenlijk nog nooit gezien.

En wat voor band er aan hoort - dat mag u helemaal zelf bepalen. Het enige dat telt is dat de gesp van staal is en niet verguld, en dat de aanzet qua breedte overeenkomt met de afstand tussen de lugs.

Zo’n bandje als eraan zit, kan prima bij dit horloge. Misschien kan je een bandje uitzoeken wat uit die tijd hoort als je zeker weet van wanneer het horloge dateert.

Beste Nils,

Allereerst: Een leuke klok. Best een oudje al. Ik ergens begin tot midden jaren '50. De wijzerplaat heeft wat patina, en de verchroomde kast is wat versleten, maar dat mag voor die leeftijd.

Zoals gezegd kunnen we aan de hand van het uurwerk meer vertellen over de kwaliteit en de maker van het uurwerk. Deze kwamen bij dergelijke merken (ik dacht voor zeker 80 procent van alle merken) van grote fabrikanten (Ebauches Suisse) die alleen maar uurwerken bouwden, en deze verkochten aan allerhande merken.

Als het uurwerk inderdaad 17 stenen heeft (dit zijn de lagers), dan is dat een voor die tijd, en voor een horloge met een subsecondewijzer, eigenlijk zelfs iets hoger dan gemiddeld (15). Een erg slecht uurwerkje zal het dus niet zijn.
Lagere kwaliteitswerkjes, of uurwerken die hetzelfde zijn, maar minder mooi afgewerkt, hebben minder lagerstenen. In dat geval bevinden de assen zich niet in een (synthetische) robijn, maar in het messing van de uurwerkplaten. Dit slijt veel sneller uit. Dus over het algemeen, meer stenen zegt iets over de toenemende kwaliteit.

Een plakmerk wil zeggen:
Een merk koopt de kast, wijzerplaat en uurwerk bij verschillende farikanten en ‘plakt’ er zijn naam op. Ze maken concreet dus eigenlijk niets. Dit is van alle tijden, en bestond dus ook al in die goede oude tijd.
Dit merk zal dat vermoedelijk ook zijn, maar dat verteld niets over de kwaliteit. Die kan evengoed prima zijn.

Vriendelijke groet,
Michiel

1 like

Hierbij een foto van de binnenkant. Er staat 17 jewels, verder niks. Op het kastje aan de achterkant staat Aluminium Fond Acier Inoxydable 11462.

Niet helemaal, er staat zo te zien een embleem net achter de balans, dat zou van de fabrikant kunnen zijn.
Ik kan het op deze foto niet helemaal thuis brengen omdat het niet helemaal te zien is.
Misschien herkennen anderen dit logo wel.

Op deze site kun je op alfabet zoeken naar emblemen van horloge-gerelateerde fabrikanten:
http://www.mikrolisk.de/show.php

Volgens mij een eta 1120 uurwerkje…

Volgens de Ranfft-site ben je wel aardig “warm” daarmee; :thumbsup: maar het getoonde uurwerk van de OP heeft nog geen incabloc en is dus inderdaad eerder begin jaren '50 dan '60.

U heeft gelijk, dat was me even ontgaan.