Ik ben afgelopen jaar 21 geworden en heb mijn hbo diploma in ontvangst mogen nemen. Nu krijg ik hiervoor een horloge van mijn ouders, of betalen ze in ieder geval mee aan een horloge. Ik ben al een tijdje op zoek, maar heb nog niet de juiste gevonden. Wie weet dat iemand met wat meer horloge kennis dan ik mij kan helpen?
Ik ben op zoek naar een skeleton horloge met een budget van ongeveer 500 euro. Nou heb ik er al meerdere gezien, zoals bijvoorbeeld die van Thomas Earnshaw en Stuhrling. Helaas blijken deze kwalitatief vaak tegen te vallen (als ik de reviews en comments op dit forum mag geloven). Waar kan ik een kwalitatief goed skeleton horloge vinden voor ongeveer 500 euro? Ik zal het horloge niet dagelijks dragen en wil dan ook het liefst dat het over 10 jaar nog uitstekend werkt.
Koop gewoon een handwinder met displaycase dan heb je tenminste aan de voorkant een praktisch afleesbaar horloge en wil je de techniek bewonderen
dan kun je desgewenst de hele dag aan de achterkant door dat raampje turen.
Smaken verschillen, maar m.i. doodzonde om zo’n bedrag te besteden aan 1 herinneringshorloge dat slecht afleesbaar is en alsnog aan de voorkant ook nauwelijks interessant is om het uurwerk goed te kunnen waarnemen
Misschien de Hamilton Open Heart?
Iets boven je budget maar toch nog een leuk horloge en goed afleesbaar.
Verkrijgbaar in verschillende kleuren wijzerplaat en band types.
Anders zou ik zoeken naar een skeleton horloge met een ETA of Miyota uurwerk, dan kun je er een beetje vanuit gaan dat je een goed uurwerk hebt. Deze Rotary heeft bijvoorbeeld een Miyota automaat.
Ik heb zelf n paar Chinese Skeleton handopwinders. Het zijn uurwerkjes waar je behoorlijk wat geluk mee moet hebben. De kwaliteit en kwaliteitscontrole Is wat ik Had begrepen n stuk lager dan v Europese en Japanse uurwerken.
Ook schijnen ze niet of niet goed geolied te zijn. Dat kan slijtage versterken.
Doch, die ik heb draag ik zeer zelden en blijven t bij mij doen. Maar dat zijn klokjes v tientjes werk.
Voor ongeveer 500 vind ik moeilijk n Zwitsers Skeleton horloge.
Als t open heart mag zijn (opening in de wijzerplaat, zodat je de balans kunt zien, kwam ik deze edox tegen
En d’r zullen vast alternatieven zijn.
Zelf zou ik ook de voorkeur hebben voor n normale wijzerplaat en n open achterkantje.
Dat gezegd te hebben, als je sporadisch t horloge draagt als eye catcher, dan springt n Skeleton horloge er wel meer uit.
Zeker een mooi horloge! Ik heb het merk bekeken en er zitten hele mooie tussen. Helaas vind ik de prijzen te hoog. Overigens vind ik het niet zo erg als het horloge wat moeilijk leesbaar is. Volledig skeleton vind ik juist mooi.
De Swatch spreekt me niet zo aan. Iets te klein en ik ben geen fan van metalen bandjes. De Rotary daarentegen is zeker een mooie, maar nog niet precies wat ik zoek (sorry ik ben kieskeurig). Het mag van mij best volledig skeleton zijn. Dat het horloge wat minder leesbaar is, is dan jammer. Alsnog bedankt voor de tips!
Als ik onrealistische wensen heb met dit budget dan hoor ik het ook graag.
Ook jij bedankt voor je reactie. Ik ben gewoon bang dat een Chinees ‘plak merk’, zoals het hier vaak genoemd wordt, tegenvalt op het gebied van levensduur en kwaliteit van materialen. Dit is ook de voornaamste reden dat ik op dit forum terecht ben gekomen.
Een open heart horloge is mooi, maar ik ben eigenlijk op zoek naar een volledig skeleton horloge. Het is inderdaad echt en eye catcher en daar ga ik bij deze voor.
Mocht je nog ideeën hebben, dan hoor ik het graag!
Dankjewel! Ook Eichmüller ben ik inderdaad tegengekomen. Prachtige klokjes! Toch ga ik eerst verder zoeken naar een ‘echt’ merk voor dat ik voor mij veel geld besteed aan een uurwerk waar ik mijn twijfels bij heb.
Je mag kieskeurig zijn, dat zijn we hier allemaal. Je steekt toch een aardig bedrag in een horloge, en dan moet het gewoon helemaal zijn wat je zoekt. Ik denk dat er best wat te vinden moet zijn binnen je budget. Succes met de zoektocht!
Denk dat je budget te laag is… Als je naar Chrono24 gaat, “skeleton” als zoekterm ingeeft & nieuw kiest, zie je feitelijk niets tot €500. In die prijsklasse is het Chinees en zoals gezegd, je kan geluk hebben of niet
Hier op HF zit een skeletonmaker, stonden niet zolang geleden wat verslagen van zijn projecten, ben de naam ff kwijt. Wellicht kun je dan ook nog een voorkeur meegeven (zoals iets met “21” in het uurwerk). Volgens mij vroeg hij iets rond de €500.
Edit: dat is stefanketelaars, zijn post vind je hier
Het Chinese Seagull brengt zelf ook skeleton horloges uit, zoals de M182SK.
Die schijnen van betere kwaliteit te zijn en beter gecontroleerd te worden dan die uitgeleverd worden naar goedkope hommages en replicas.
Maar ik denk dat je met de swatch of miyota die wbcoupe aanhaalde de beste koop mee zult hebben.
Volgens mij occasion wel haalbaar, ik heb een geskeletteerde Seagull ST190sk. Ik vind een handopwinder chronograaf sowieso al indrukwekkend om te zien, en deze is nog es geskeletteerd.
Damm, inderdaad!! Het blijft wel tricky om goeie skeletons te maken, zonder dat het ten koste gaat van de nauwkeurigheid.
Er zijn d’r die ermee in de mist gingen doordat bepaalde delen te veel waren veranderd, waardoor wat ik had gehoord door temperatuur verschillen nogal wat afwijking ontstond.
We noemen veel horloges skeletons, terwijl ze eigenlijk niet echt geskeletteerd zijn. Ik heb eens met grote bewondering staan kijken hoe Jochen Benzinger horlogebruggen deed. Eerst een klein gaatje boren & dan de rest uitzagen met de figuurzaag. Toch een heel andere tak van sport dan kant en klaar uitgestampte onderdelen . Bij de artisanale aanpak van Benzinger moet je inderdaad goed weten wat je doet, maar dat probleem komen we bij de meeste skeletons niet tegen. Eigenlijk hebben we 2 verschillende woorden nodig om die van elkaar te kunnen onderscheiden