Misschien een klein deel, maar dan meer dat 60s/70s horloges over het algemeen geliefder zijn dan de latere
70’s/80’s. Maar zoals jij ook wel weet heeft het uurwerk bij vintage vaak niet veel invloed op de waarde. Een 6106 dresswatch (zelfde uurwerk als de 6105 maar met een dag complicatie) had ik voor een 60 euro verkocht op het forum. Een vergelijkbaar model met 6309 uurwerk is misschien wel iets goedkoper maar scheelt niet veel, niet zoveel als bij de duikers in ieder geval. (de enige reden dat een 6105 dress watch vaak duurder is omdat er niet veel van gemaakt zijn en als donor kunnen dienen voor de duikers)
Dan koop je een quartz De high-end mechanische King en Grand Seiko lijnen zijn juist eind 70’s stop gezet.
Grappig. Ik heb in Augustus vorig jaar een Lord-Matic met 5606 uurwerk gekocht. Blijkt dat er in dat ding een plastic wieltje zat om de dag/datum te verzetten. Dat wieltje breekt dus altijd. Het uurwerk is tussen 1968 en 1974 geproduceerd en was prima, behalve die engineering fout of kostenbesparing op dat wiel.
Dat horloge ligt al een half jaar bij een horlogemaker die weliswaar dat wieltje van staal kan maken, maar verder chaotisch en moeilijk voor een datum te vangen is.
Daar staat tegenover dat ik met m’n 4R36’s, 7s26’s en 6R15’s (afkloppen) nog geen enkel spoor van een probleem heb gehad. Nu weet ik dat anecdotes niets zeggen over de realiteit van alledag, maar gegeven de reputatie van de 7s26 zou ik zeggen dat het een prima uurwerk is wat zeer lang zonder service loopt, maar wat je beter kunt vervangen dan repareren gegeven de prijs.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat Seiko in deze ontwerpen toch een andere filosofie heeft gestopt. Beter of minder weet ik niet. Misschien moet ik van elk maar eens een NOS uurwerkje regelen voor in de kast.
Ter verdediging van de 7s26: Ze zijn goed te reguleren. En ze worden vaak in horloges gestopt die voor iedere kutklus, waterpret en contactsport uit het vet worden gehaald onder de meest barre omstandigheden.
Vergelijk de 5606 qua afwerking maar eens met een 6r15, daarnaast ook dunner. De dag/datum quickset is inderdaad in hind sight een ontwerpfout maar komt ook deels door de veroudering van het plastic.
Daarom zeg ik ook: Met uitzondering van die engineering-fout of kostenbesparing verder prima.
Maar wel irritant, dat. Kortom: Ik denk dat er in de hele horologische geschiedenis wel wat te zeggen is over kostenbesparing vs kwaliteit vs ongelukkige keuzes. Niet alleen bij Seiko, maar echt overal.
Dat kun je zeggen, maar alle uurwerken die horloges aandrijven zijn machines. Of het quartz, mechanisch, stemvork, elektrisch of spring drive is maakt in mijn beleving niet veel uit. Dat ze een juweel aandrijven ook niet.
De auto is ook een leutervergroter geworden, maar daar snort ook gewoon techniek onder de kap.
Dus al 50 jaar lang gaat de kwaliteit achteruit? Of in de 60’s kom je beter een Seiko dan een Patek aanschaffen, zo goed waren ze toen. Want nu is de kwaliteit- prijsverhouding nog steeds dik in orde van Seiko. Of neem het verhaal van de horlogemaker met een korreltje zout. Zal best een kern van waarheid inzitten hor. Ergens.
De kwaliteit van veel horloges is na 1970 zo’n 20 jaar achter uit gegaan. In de 90’s is de kwaliteit van veel merken weer opgepikt. Kijk maar naar Omega, Longines, (Tag) Heuer en wat zij in de 80’s en 90’s gemaakt hebben.
Vroeger in de 60s 70s was Seiko relatief volgens mij ook duurder dan tegenwoordig.
Ik kom uit ‘86 dus dat zou ik echt niet weten. Het huidige (mechanische) Seiko begint bij 70 euro kostende Seiko 5 tot aan 7000 euro kostende Grand Seiko. Lekker breed dus, moeilijk topic
Mij bekruipt het gevoel dat dit een typisch “vroeger was alles beter” verhaal kan zijn.
Wat mij betreft kun je die alleen meten met de volgende vraagstellingen:
Wat was de MTBF en/of MTTF van alle uurwerken die ooit geproduceerd zijn? Zo niet alle, dan toch op z’n minst van de populaire werkpaarden van Eterna, Valjoux, Seiko en wat nu ETA is.
Als je dan in een break-fix scenario terecht komt: Los van olie, hoeveel onderdelen moesten per beurt vervangen worden om zaken weer lopend te krijgen?
Wat waren de kosten van onderhoud en reparatie over een levensduur van 15 jaar van een horloge toen en nu?
Hierbij ga ik er van uit dat “Failure” betekent dat het horloge buiten specificatie loopt. Zolang niemand die vragen echt, echt kan beantwoorden blijft het koffiedik kijken.
Zelf heb ik nog nooit problemen gehad met een Seiko uurwerk.
Ik heb een 7S36 laten inregelen omdat deze te traag liep, daar heb ik een hekel aan.
Maar daarna prima in orde, het blijven robuuste werkpaarden