Kwaliteit Breitling Navitimer is niet zo goed

Beste Lezers,

Als student was ik verzot op de pilotenuurwerken van Breitling.

1. Breitling Chrono Shark
    Omdat ik niet over de financiële middelen beschikte, kocht ik eerst een Breitling Chrono shark. Dit model is ondertussen niet meer in productie, maar was redelijk goed. Het was waterdicht 150 meter en had een Breitlingblue wijzerplaat. Het horloge liep echter niet zo goed (afwijking van ca 6 sec) en daarom liet ik het een aantal keer bijregelen. Echter, bij de tweede keer opende de kast niet goed meer. De draad van de gevezen kast was niet goed aangebracht. Ik bracht het uurwerk in garantie naar de verdeler en kreeg een nieuwe kast. Dus mijn eerste Breitling had al een productiefout en dat zou eigenlijk niet mogen en deze prijsklasse.

2. Breitling Navitimer Olympus
    Toen ik mijn brood begon te verdienen kocht ik een Breitling Navitimer Olympus. Dar is de Navitimer met maanfase en eeuwigdurende kalender. Breitling was van de luxemerken daarin één van de goedkoopste. Het uurwerk functioneerde een paar jaar goed en liet dan het afweten. Ik liet het opsturen naar Zwitserland en moest 500 euro reparatiekosten betalen. Er zat een briefje bij dat Navitimer geïnspireerd is op oude modellen van de jaren vijftig en niet waterdicht is. Dat klopt, maar ik was nergens met water in contact gekomen. Echter, het uurwerk viel nog steeds stil. Omdat ik zelf van een horlogemakersfamilie kom, liet ik het binnenwerk nakijken door mijn vader zijn meestergast. Die stelde vast dat het binnenwerk eigenlijk een pruts binnenwerk is. Breitling is momenteel geen écht uurwerkmaker, maar eerder een marketingproduct. Toch proberen ze mee te doen met de “groten” als IWC en Breguet, maar het is teveel improvisatie. Wat was er aan de hand? Breitling had als basis voor zijn olympus een ETA-binnenwerk genomen en zelf vanalles liggen boven bouwen.ETA binnenwerken vind je in vele zwitserse uurwerken vanaf 300 euro en eigenlijk is de basis van de Breitling Navitimer een binnenwerk van zo’n uurwerk van 300 euro. Maar dergelijke binnenwerken zijn niet gemaakt voor zware complicaties aan te hangen, zoals maanfases, dag en datum. In het begin -als de horloges nog goed gesmeerd zijn- lukt dat nog wel, maar na een paar jaar vallen ze stil. Het is alsof je met een DAFmotortje een Rolls Royce wil laten rijden.

Het toeval wil dat ik nog vrienden heb die een Navitimer Chronograph dragen. Bij allen zijn er problemen en telkens zegt Breitling dat er “een vochtprobleem” is.
Indien je graag het Navitimermodel ziet, maar geen vochtprobleem wil, denk ik dat Sinn 903 de betere oplossing is. Het uurwerk kost de helft van Breitling, maar is hoogstwaarschijnlijk een stuk beter. Het is immers waterdicht en heeft een doorkijk deksel, hetgeen altijd wat leuker is dan een metalen plaat. Ik heb er nu één besteld.

Indien je toch een Breitling Navitimer wil kopen, denk ik dat het best is zo een eenvoudig mogelijk model (qua functies) te kiezen. In de gewone chronografen zit een gewoon ETA-binnenwerk en dat garandeert toch altijd een minimun van kwaliteit.

Tenslotte nog het volgende: Ik lees soms op horlogeforums dat kopers hoog oplopen met het certifikaat van Chronometer (COSC). Je weet wel het document dat aangeeft dat je uurwerk “getuned” is. Breitling tunet al zijn uurwerken. Eigenlijk is dat een beetje belachelijk. Het is alsof je Uw fiatmotor laten tunen. Wat is de meerwaarde daarvan? Bovendien betekent dit dat het uurwerk bij aankoop wel perfect loopt (ca 1 seconde afwijking per dag), maar na enkele maanden begint achter te lopen. Je bent dikwijls beter af met een uurwerk dat geen certifikaat heeft en in het begin 3 seconden voor loopt, om dan na enkele maanden juist te beginnen lopen. Hoe komt dat? Opnieuw is de olie de schuldige. In het begin lopen de uurwerken gesmeerd en nadien begint die olie wat te verduren. Een uurwerk begint dan trager te lopen.

Alles is relatief. Mijn grootvader importeerde in België voor de Tweede Wereldoorlog Breitling. Dat was toen een minderwaardige Chronograph, een beetje Festina van Nu. De firma had weinig op haar palmares. Rond de jaren 1980 ging Breitling failliet. Een Zwitsers zakenman kocht op merk op en maakte er plots een prestigemerk van. Maar het merk mist de kwaliteit van grootse merken zoals IWC.

2 likes

Dat verklaart dan gelijk de problemen die mijn schoonvader ondervond met zijn gloedjenieuwe Navitimer. Binnen een week (!) viel de klok stil, of liep zwaar achter. Onder garantie verholpen, maar toch …
Hij heeft trouwens de goud/stalen uitvoering die niet echt goedkoop is.

Het geld dat ze in de marketing pompen kunnen ze beter (deels) besteden aan kwaliteitsverbetering. Mond-op-mond reclame werkt volgens mij beter dan marketing.

RuhleR Schreef:

Dat verklaart dan gelijk de problemen die mijn
schoonvader ondervond met zijn gloedjenieuwe
Navitimer. Binnen een week (!) viel de klok stil,
of liep zwaar achter. Onder garantie verholpen,
maar toch …
Hij heeft trouwens de goud/stalen uitvoering die
niet echt goedkoop is.

Het geld dat ze in de marketing pompen kunnen ze
beter (deels) besteden aan kwaliteitsverbetering.
Mond-op-mond reclame werkt volgens mij beter dan
marketing.

“Dat” verklaart dan gelijk de problemen die mijn
schoonvader ondervond. Wat is “Dat” dan?

Allereerst nog welkom en veel lees en postplezier!

“Breitling is momenteel geen écht uurwerkmaker, maar eerder een marketingproduct.”

Heb begrepen dat ze hun manfactuur toch aardig op orde hebben. Daarbij heeft IWC bijvoorbeeld ook problemen met enkele modellen. De perpetueal calender moet bijvoorbeeld ook vaak terug.
Hier nog een link voor je m.b.t. COSC, want je 1 seconden verhaal is namelijk een beetje overdreven. http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/nl/COSC

@ wimvdc

Wat een flauwekul.

Vooral de opmerking, “ETA-binnenwerk en dat garandeert toch altijd een minimun van kwaliteit” Heel veel modellen van IWC hebben een ETA binnenwerk.
En deze opmerking trouwens ook, “Toch proberen ze mee te doen met de “groten” als IWC en Breguet” In een Brequet aeronavale XX zit gewoon een Lemania binnenwerk.
En ook de opmerking dat Breitling geen echte uurwerkmaker is maakt mij wel aan het lachen.

Maar kijk een even op www.breiting.com/service. Breitling heeft op Rolex na de beste After Sales worldwide.

1 like

Gert Schreef:

Maar kijk een even op www.breiting.com/service.
Breitling heeft op Rolex na de beste After Sales
worldwide.

En waar is het bewijs?

Dat is voor jou een vraag maar voor mij niet.

Gert Schreef:

Dat is voor jou een vraag maar voor mij niet.

Laat maar.

2 likes

Interessante site met duidelijke uitleg. Deze gaat in de HF database http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,247683

Bidle Schreef:

Hier nog een link voor je m.b.t. COSC, want je 1
seconden verhaal is namelijk een beetje
overdreven.
http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/nl/COSC

Hier wil ik ook wel even iets over kwijt;

Toen ik 10 jaar geleden mijn SuperOcean Pro. kocht, dacht ik dat ik een kwaliteits uurwerk kocht en hier probleemloos 20 jaar mee vooruit kon.
Dit werd mij ook verteld, want ook deze had een certifikaat van Chronometer (COSC). Dit stond tenslotte voor kwaliteit waar alleen de beste horloges aan voldeden.
Nu vind ik het niet erg, want weet inmiddels ook wat meer van deze techniek, maar er is destijd niet verteld dat dit wel onderhoud vergt en het nodige kost.
Ik kan me goed voorstellen dat dit bij sommige mensen rauw op hun dak valt, maar dat terzijde.

Maar nu mijn verhaal;
Mijn SuperOcean heb ik in 2001 besteld bij de officiële dealer, deze was niet op voorraad en moest besteld worden, dit vond ik prima, want dan was ik wel verzekerd van de frisse klok.
Een week later, telefoon, hij was binnen, ikke blij en gewapend met tas en bankpas heb ik mijn aanwinst opgehaald.
Na enige tijd bleek mijn horloge > 5 min./24H afwijking te hebben, dus retour afzender.
Dealer vond het vervelend, maar kon gebeuren, misschien was deze ergens gevallen, bij Koster of tijdens transport elders :S.
Na een paar weken kon ik het weer ophalen met netjes een aantekening in het serviceboekje.
Het liep toen een stuk beter, maar nog steeds een afwijking van ongeveer < 1.min /24h.
Natuurlijk stoorde ik mij hieraan, zeker omdat het horloge nog geen jaar oud was.
Dus maar weer retour afzender en een paar weken later met weer een stempel erbij weer opgehaald. daarna bleef de afwijking schommelen rondom de norm.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik twee jaar geleden het horloge heb weggebracht voor een fullservice en daarna bleek de afwijking +1 sec. te zijn. dit had ik eerlijk gezegd verwacht toe ik hem pas nieuw had.
Twee laar later is deze afwijking nu -2 sec. dus prima.(tu)

Nu wil ik ook graag de Navitimer erbij, en heb ook al meerdere verhalen gelezen over de problemen en dat weerhoudt mij er toch wel van.
Ik weet niet of het waar is, maar onderdelen van de Breitling lopen vaak in de tientallen euro’s i.p.v. een paar euro heb ik me laten wijsmaken.
Dan toch ook maar overstappen op een Sinn 903st?
Kweenie…

V.w.b. de opmerking over de olie: tegenwoordig ‘verduren’ de (syntethische) olieen niet zo snel. Gelukkig ook maar, gezien de vele horloges die met glasdeksel zijn uitgerust. Denk daarom dat het te kort door de bocht is om de olie de schuld te geven (tenzij Breitling nog de ouderwetse olieen gebruikt, maar dat lijkt mij heel stug).

Het klopt inderdaad dat IWC bv. in zijn portugieser ook ETA binnenwerken gebruikt, maar bij een dergelijk merk is dat eerder de uitzondering dan de regel.
Ik wil ook geloven dat de perpetual calender van IWC ook problemen geeft. Hoe meer complicaties, hoe meer problemen.

Mensen die zich gelukkig voelen met een COSC certifikaat moeten daar maar voor kiezen, maar ik vind dat geen voordeel.

Maar hetgeen men hier nog niet heeft besproken is het gebrek aan waterdichtheid van de Breitling Navitimer.Ik stel mij überhaupt de vraag of iemand van jullie ook een Navitimer in zijn bezit heeft (gehad)

Groetjes

Gert Schreef:

@ wimvdc

Wat een flauwekul.

Vooral de opmerking, "ETA-binnenwerk en dat
garandeert toch altijd een minimun van kwaliteit"
Heel veel modellen van IWC hebben een ETA
binnenwerk.
En deze opmerking trouwens ook, “Toch proberen ze
mee te doen met de “groten” als IWC en Breguet” In
een Brequet aeronavale XX zit gewoon een Lemania
binnenwerk.
En ook de opmerking dat Breitling geen echte
uurwerkmaker is maakt mij wel aan het lachen.

Maar kijk een even op www.breiting.com/service.
Breitling heeft op Rolex na de beste After Sales
worldwide.

======

De beste After Sales worldwide???

Als de horloges zo goed zijn, zou die geweldige “after sales” toch niet nodig moeten zijn, toch???

Groet
Herman

1 like

@ Bidle

Ik heb reeds een aantal uurwerken gehad met een certifikaat van chronometer COSC.
Eén seconde vindt U overdreven. Het kan toeval zijn maar bv mijn Breitling Navitimer Olympus had de eerste maanden een afwijking van 0,5 second per dag. Ik heb een Rolex GMT II (ceramic) COSC en die heeft wel een afwijking van 3 seconden per dag. Mijn Zenith El Primero caliber 400 had geen COSC certifikaat en had in het begin een afwijking van 1 second per dag.

Ik heb het gevoel dat de horlogefabrikanten een grotere afwijking doorgeven op hun site om geen kritiek te krijgen van hun kopers. Met een beetje geluk krijg je wel degelijk een uurwerk met een afwijking van 1 à 2 seconden per dag.

(Mijn ervaring leert mij dat een goed uurwerkmaker kennen, belangrijker is dan een attest bij de aankoop. Zo kan je na één of twee jaar uw uurwerk laten smeren en bijregelen.)

Als de horloges zo goed zijn, zou die geweldige “after sales” toch niet nodig moeten zijn is ook zo’n opmerking die nergens op slaat. En je hebt mij niet horen zeggen dat Breitling zo goed zou zijn.

Maar waarom is After Sales nodig? Ik een paar voorbeelden noemen?

Een mechanisch horloge kan vallen of stoten, een horloge kan magnetisch raken door bepaalde werkzaam heden, een horloge kan tijdens een spel golf of ritje op een motor ontregeld raken,een horloge kan omdat er geen onderhoud is gedaan waarbij de pakkingen ed worden vervangen niet meer waterdicht zijn, en dat de wijzers eraf liggen na een avond zwaar kaliber pistool te hebben geschoten (dit laatst zal niet zo vaak gebeuren) en ik kan nog wel enkele andere voorbeelden noemen.

En zeg nu niet van ooh dat gebeurt niet bij een Rolex, Omega ea merken, die merken hebben nl ook genoeg reparaties. Ik kan je melden dat de reparatie tijd bij bv de Swatchgroep min. 12 weken is en bij Rolex niet veel minder. Bij Breitling Service Woldwide is deze reparatie tijd 3 tot 4 weken.

wimvdc Schreef:

@ Bidle

Ik heb reeds een aantal uurwerken gehad met een
certifikaat van chronometer COSC.
Eén seconde vindt U overdreven. Het kan toeval
zijn maar bv mijn Breitling Navitimer Olympus had
de eerste maanden een afwijking van 0,5 second per
dag. Ik heb een Rolex GMT II (ceramic) COSC en die
heeft wel een afwijking van 3 seconden per dag.
Mijn Zenith El Primero caliber 400 had geen COSC
certifikaat en had in het begin een afwijking van
1 second per dag.

Ik heb het gevoel dat de horlogefabrikanten een
grotere afwijking doorgeven op hun site om geen
kritiek te krijgen van hun kopers. Met een beetje
geluk krijg je wel degelijk een uurwerk met een
afwijking van 1 à 2 seconden per dag.

(Mijn ervaring leert mij dat een goed uurwerkmaker
kennen, belangrijker is dan een attest bij de
aankoop. Zo kan je na één of twee jaar uw uurwerk
laten smeren en bijregelen.)

Ik zou me om de afwijking niet al teveel zorgen maken. Het dragen van een mechanisch horloge geeft een bijzonder gevoel, ongeacht afwijking en dat is wat telt voor mij en vele anderen. Waar ik me wel zorgen om maak, is het feit dat ik nog geen mooie foto’s heb gezien van jouw uurwerk collectie ;).

Tabee

1 like

Gert Schreef:
Bij Breitling

Service Woldwide is deze reparatie tijd 3 tot 4
weken.

Bij Ruud Kuiper zou ik mijn SuperOcean ongeveer een week kwijt zijn.
Ik weet wel waar ik hem deze zomer naartoe breng :slight_smile:

Zou ik zeker doen, Ruud is een uitstekende horlogemaker.

Groet, Gert Jan.

Ik was heel tevreden over de service van Breitling toen mijn Chrono-matic niet in orde was. Binnen de garantie verholpen, en weer prima in orde. Het duurde wel wat langer dan 6 weken, maar dat stoorde mij niet zo. De Chrono-matic heb ik verkocht, maar ik heb nog wel een Breitling Colt, gekocht in 1999. Slechts 1 maal een service beurt, en hij loopt als een trein. Heerlijk betrouwbaar horloge.

Gelukkig loopt mijn Breitling Crosswind uit 2001 nog binnen de “norm” van het cosc…nu 10 jaar na aanschaf loopt het in 24 hr een 3 sec langzamer. Nog nooit een service beurt gehad, ook nooit het water gezien.

Dat caliber 13 uurwerk (volgens mij een basis vajoux 7750 uurwerk) heeft mij nooit problemen opgeleverd. Maar gaat wel tijd worden om eens de binnen boel te laten nakijken. Maar ja dat bedrag wat dat weer kost kan je ook weer wat leuks voor aanschaffen.

Afdichtingen etc zullen best wel vervangen moeten worden maar om nu te zeggen dat het slecht loopt of veels te langzaam loopt nou niet bepaald.Het zou zeker het uurwerk ten goede komen een beurt maar ja dik 400 euro…

Van een familie lid verleden week een klokje gekregen van een oom van mij die helaas niet meer is. Het betreft een Candino longchamps automatic uit 1955. Heeft 20 jaar stil in de kast gelegen en mocht hem heerlijk meenemen. Het klokje opgewonden en loopt echt perfect is nooit open geweest en heeft nog nooit een beurt gehad , werd mij verzekert door het familielid.

Heb het uurwerkje nu 3 dagen laten lopen en de afwijking is nu na 3 dagen slechts 5 seconde langzamer tja en dat na 56 jaar…uiteraard is het bolle glaswerk beschadigd en zie je de gebruikssporen best wel maar loopt nog uitstekend.

Mijn redenatie is eigelijk zolang het goed loopt en niet teveel afwijkt lekker dicht laten zitten die kast. Misschien iets te kort door de bocht maar de Candino is voor mij toch wel het levende bewijs dat het mogelijk niet zo,n vaart loopt.