Kwaliteit kwartsuurwerken

Ik heb pas een Citizen eco-drive horloge gekocht. Ben er zeer tevreden mee. Titanium kast en band, eco-drive, saffierglas, 10 bar. waterdicht,loopt uitermate nauwkeurig. En dat voor € 197. Wat wil je nog meer?

http://www.juwelierswebshop.nl/citizen-horloges/citizen-horloges-titanium/citizen-bm6900-58l-horloge

Wat ik me afvraag: is er kwaliteitsverschil tussen de kwartsuurwerken van niet zo’n dure horloges zoals Citizen en de topmerken zoals Omega? Gaan ze langer mee, zijn ze nauwkeuriger? Hebben de topmerken ‘manufactuur’ kwartsuurwerken? Kortom, wat is de toegevoegde waarde behalve de merknaam.

Haha, goede vraag, Chris. Nou heb je met een Citizen quartz een Miyota te pakken en dat zijn gewoon prima quartzuurwerken. En dan zijn er natuurlijk de Zwitserse massa-quartzen die ook gewoon prima zijn. Maar ik ben ook wel benieuwd naar de bijzondere quartzuurwerken van sommige merken! : )

Chris Schreef:

Ik heb pas een Citizen eco-drive horloge gekocht.
Ben er zeer tevreden mee. Titanium kast en band,
eco-drive, saffierglas, 10 bar. waterdicht,loopt
uitermate nauwkeurig. En dat voor € 197. Wat wil
je nog meer?

http://www.juwelierswebshop.nl/citizen-horloges/ci
tizen-horloges-titanium/citizen-bm6900-58l-horloge

Wat ik me afvraag: is er kwaliteitsverschil tussen
de kwartsuurwerken van niet zo’n dure horloges
zoals Citizen en de topmerken zoals Omega? Gaan ze
langer mee, zijn ze nauwkeuriger? Hebben de
topmerken ‘manufactuur’ kwartsuurwerken? Kortom,
wat is de toegevoegde waarde behalve de merknaam.

Google eens op Breitling Superquartz. Ik heb twee Breitling quartzen, die ik bij de overgang van zomer naar wintertijd en andersom gelijk zet met atoomtijd, waarbij ik elke keer weer constateer dat ze nog steeds op de seconde gelijklopen.

Overigens, een dure omega automaat hoeft echt niet nauwkeuriger te lopen dan een goedkopere Seiko hoor. De nauwkeurigheid is volgens mij amper een maatstaf in de prijs. Waarom zou dit bij een quartz wel zo zijn?

Een Breitling superquartz staat momenteel bovenaan op mijn wensenlijst

Superquartz van Breitling is thermogecompenseerd. Loopt dus nauwkeuriger dan een Citizen.

Er zit wel degelijk kwaliteitsverschil op, maar in prijs verschillen goedkope Quartz uurwerken en de betere enkele euros of maximaal enkele tientallen euros.

Met uitzondering dan natuurlijk van de echt high end Quartz uurwerken zoals bijvoorbeeld de bovengenoemde thermogecompenseerde.

Ik heb ook wat quartzen. Mijn duurste is de Tag Heuer 4000. Die ziet er echt wel even anders uit dan een simpel Ronda quartzuurwerk. Ook deze heeft nauwelijks afwijking.

Dit is een Ronda uurwerkje.

Citizen rulezzz !

daarnaast zijn er ook die massaal uit de fabrieken rollen, maar met zorg en handwerk vervaardigd worden als

http://www.girard-perregaux.com/collection/pop-specification-en.aspx?id=115

er was ook nog n (dacht duits) merk wat mey zorg gemaakte quartz klokjes uitbrengt die ook n glazen achterkantje hebben. de naam blijft maar niet bij me hangen.

Bruno Soehnle inderdaad :

Zelf geen ervaring mee, maar schijnt wel goed spul te zijn.

sarsippius Schreef:

Zelf geen ervaring mee, maar schijnt wel goed spul
te zijn.

Bruno leukt de uurwerkjes redelijk wat op om aan de Glashütte waarde-regel te voldoen. Technisch zijn ze standaard.

TagEd Schreef:

Maar ik ben ook wel benieuwd
naar de bijzondere quartzuurwerken van sommige
merken!

Alle quartzen lopen gelijk bij hun temperatuur “sweet spot”. Maar ze lopen langzamer bij koude & sneller bij hoge temperaturen. Een thermo-gecompenseerd uurwerk heft die problemen op tot ver binnen de COSC-normen voor quartz uurwerken. De nieuwe Certina DS-2 Precidrive bijv. loopt max. +10/-10 sec. per jaar.

En dat voor €650 (en als je goed zoekt voor € 512 :wink: ).

Mijn aldi Ascot: loopt per half jaar (bij verstelling van zomer/wintertijd) maar een paar seconden voor. 2 x per jaar met de atoomklok gelijkzetten.
Kostte destijds € 35.

lencoth Schreef:

sarsippius Schreef:

Zelf geen ervaring mee, maar schijnt wel goed
spul
te zijn.

Bruno leukt de uurwerkjes redelijk wat op om aan
de Glashütte waarde-regel te voldoen. Technisch
zijn ze standaard.

Zeer waarschijnlijk was dat het merk. Zeer waarschijnlijk ben ik het straks alweer vergeten :stuck_out_tongue:

Betreft een ETA (2836)quartz uurwerk. Scheelt niet zo veel met de Ronda 5020b. Beide swiss made en gold plated.

Kwaliteit zit gedeeltelijk in de materialen. Duurdere modellen hebben meer functies, goldplated en een aantal jewels. Zoals meerdere al melden is ook de thermocompensatie een extra. Maar ook een quartz horloge van 20 euro doet zijn ding naar behoren. M.a.w. Is een Mercedes beter dan een Honda? Het is vooral een kwestie van wat je zelf wilt hoe ziet de verpakking eruit en wat wil je ervoor betalen.

Mijn Citizen loopt 0 seconden per jaar voor of achter :smiley:
mijn datum hoef ik nooit bij te stellen en hij weet ook wanneer het zomer of winter is of wanneer ik in een ander land ben.
En dan tikt de secondewijzer ook nog eens alle 60 tikken écht exact op de indices.
Top kwaliteit!

Ik zie op de site van Soehnle de Bison no 19 staan. Als ik naar de functies kijk zou hun kaliber 887 dan een “opgeleukte” valjoux 7751 zijn. Voor de 699 euries waar dit klokje voor verkocht wordt, lijkt dit haast onmogelijk. Of zit er een kloon in?

Theo1 Schreef:

Ik zie op de site van Soehnle de Bison no 19
staan. Als ik naar de functies kijk zou hun
kaliber 887 dan een “opgeleukte” valjoux 7751
zijn. Voor de 699 euries waar dit klokje voor
verkocht wordt, lijkt dit haast onmogelijk. Of zit
er een kloon in?

Haal je geen dingen door elkaar?

Dat gaat om een Ingersoll zo te zien. Het heeft in ieder geval de layout van de 7751, maar zal toch echt een Chinese kloon zijn.

Theo1 Schreef:

Ik zie op de site van Soehnle de Bison no 19
staan. Als ik naar de functies kijk zou hun
kaliber 887 dan een “opgeleukte” valjoux 7751
zijn. Voor de 699 euries waar dit klokje voor
verkocht wordt, lijkt dit haast onmogelijk. Of zit
er een kloon in?