Ongeveer 2 of 3 jaar geleden ben ik begonnen met het verzamelen, en zoals het de meesten hier vergaat op het forum liep dat direct uit de klauwen. Binnen no-time zat ik op ongeveer 12 horloges, varieerend van Seiko en Citizen, naar Vostoks en Seagull. De echt dure merken zaten er nog niet tussen (af en toe wel een Hamilton, Certina of bijvoorbeeld Seiko Alpinist).
Inmiddels is het gros van deze horloges weer weg en de collectie teruggebracht naar 4 stuks (wel nog steeds in de 300-800 euro range). Ik merk bij mijzelf dat ik toch liever een x-aantal horloges heb die ik in roulatie kan dragen, dan dat ik 1 of 2 “duurdere” horloges heb waarbij ik ze voorzichtig moet dragen.
Ik ben daarom benieuwd of anderen dit ook hebben. Draag je liever 1 of 2 duurdere horloges, 3 tot 6 “mid range” horloges, of toch meer dan 6 “budget” horloges?
Kwaliteit is veel belangrijker. Ik merk dat ik me na verloop van tijd ga ergeren aan horloges die niet mooi afgewerkt zijn. Dus liever een beperkter aantal van hogere kwaliteit, zodat het telkens leuk blijft om ze te dragen. Dat heeft niet altijd iets met budget te maken. Mijn laatste aanwinst is van hoge kwaliteit en kostte me € 187.
Nu hoeft vintage kwaliteit niet altijd duur te zijn. Maar ik wil desondanks een kleine, overzichtelijke collectie… ze moeten allemaal “iets” voor me doen en zodra ze dat niet meer doen gaan ze in principe ook weg.
Persoonlijk heb ik liever een stuk of 4 horloge’s uit de range €2000 tot €5000 die ik allemaal draagtijd geef. Ben er wel voorzichtig mee maar ook weer niet obsessief. Ik kan me voorstellen dat wanneer ik zou besluiten om een echt “duur” horloge te kopen ik er wel een stuk voorzichtiger mee zou zijn en de draagtijd zou beperken tot meer speciale gelegenheden.
Ik zal wel de uitzondering zijn.
Alleen budget horloges, maar dan echt goedkoop. Tussen de 25 en 100 euro. Af en toe een uitschieter naar 200 euro.
Allemaal vintage dus, maar in anderhalf jaar zit ik al boven de 150 stuks.
Dat begrijp ik volkomen. Maar het viel me op dat in de poll geen keuze optie is gemaakt voor deze prijsklasse.
En er zitten toch ook echt kwalitatief goede horloges tussen(Zenith, Breitling en Longines)
Het lijkt me een regelrechte nachtmerrie om 150 budget horloges te bezitten, bij 3+ begon het al aan mij knagen, je komt steeds dingen tegen waar je je aan begint te storen en dan waren het zelfs nog horloges van ca. 300 tot 800, allemaal nieuw gekocht ook maar het was het gewoon allemaal niet
Ik kan me prima vinden met een oude gebruikte auto of huis maar als het op horloges aankomt kan ik niet leven met mindere kwaliteit, het werkt gewoon te storend…dan kan ik er niet van genieten en dan raakt het in de vergetelheid. Als het er dan ook nog meerdere zijn en er zit flink geld in onder de streep vind ik het doodzonde want dat geef ik dan liever uit aan maar 1 goed ding/horloge wat wel genot brengt.
Wat de Pol trouwens betreft denk ik dat duurdere horloges niet beginnen bij 1200 maar eerder bij het 3-dubbele. Horloges van 1200 kunnen zich niet meten met horloges van 3,5k+…neem de Seiko’s in die prijsklasse en leg ze naast een Tudor Black Bay dan valt de Seiko al snel door de mand.