Kwaliteit of kwantiteit (polletje aantal horloges). Wat draag je liever?

Vorig jaar teruggegaan naar een 3 piece collectie. Beste keus tot nu toe in de horlogehobby. Veel meer rust en genieten van de stukken die ik heb omdat ze meer draagtijd krijgen.

3 likes

Wist je dat 20 horloges of minder misschien wel het beste aantal is om als verzamelaar te hebben…

The point is the following: You don’t need to own 40+ watches to do what I mentioned above.

2 likes

Kom je nu mee, kon je dat niet een paar jaar eerder tegen mij zeggen :wink:. Maar gek he, geniet nog elke dag van mijn 20+ verzameling, maar dat weet jij wel :smiley:

1 like

Zoek maar eens goed in de zoekmachine. Ik heb dat al vaker verkondigd :joy::joy:

Eigen schuld hè :wink:

Ik weet het, deed of mijn neus bloed :innocent:. Snap assie62 ook totaal niet, die zegt vaak dat ik zo eigenwijs ben. Snap jij dat nou :rofl:

Kan weer eens geen likes geven, bij deze Brick een dikke :+1:

1 like

D = duur / M = mid / B = budget
De evolutie van de verzameling kun je hieronder zien. Maar voor mij is een goeie mix leuker dan gewoon een aantal van 1 prijscategorie. Budget lijkt niet goed te overleven in de verzameling, mid en duur wel.

2011: D
2015: D+B
2022:
D+B+D
D+B+D+B
D+B+D+B+B
D+B+D+B+B+M
D+B+D+M+M
2023:
D+B+D+M+M+B
D+B+D+M+M+B+D
D+B+D+M+M+B+D+D
D+B+D+M+B+D+D
2024:
D+B+D+M+D+D

toekomst waarschijnlijk D+B+D+M+D+D + D

3 likes

Ik kom op twee stemmen uit. Twee onderste. Niet uit principe maar daar kom ik budget technisch op uit

Kwaliteit en gevoel, en bij mij staat dat los van de prijs. Mijn “Casio Royal” draag ik veel in het weekend. Licht, nauwkeurig, leesbaar en 35 euro. Ik heb ook een Casio met hoogtemeter en thermometer die ik altijd meeneem op vakantie, 25 euro. En sinds een paar maanden een Rolex Milgauss, draag ik meest op het werk. En nog 13 andere horloges in de 100 - 2500 range waar ik iets mee heb. Dus ik pas niet echt in de poll…

Mee eens! Maar als ik welgesteld was geweest dan had ik het ook prima gevonden om high end iedere dag te wisselen. Voor mij is er geen bewuste overweging qua prijs. Maar meer de klik en afwisseling. Ik voel me prima in een kostuum maar een spijkerbroek met een ruitjes overhemd voel ik me ook prima in. Ik blijf dezelfde Bill

4 likes

Ik draag meestal een aantal weken hetzelfde horloge.

Ik merk dat ik een hele slechte wisselaar ben. ( dat zien de meesten s’ochtensvroeg meestal wel :rofl::crazy_face: )

En als ik dan eens wissel, dan is het vaak maar van korte duur. Dan heb ik mijn “normale” horloge weer snel om.

1 like

Precies.maar als 67 jarige vrachtwagenchauffeur heb ik toch net wat beters met mijn dukaten te doen dan 25+ horloges te kopen van meerdere ruggen per stuk.
En de mindere goden vind ik minstens net zo leuk.

2 likes

Precies dat dus :+1:. Nog mijn post 1155 in wat dragen wij vandaag gezien?

Ik vind kwaliteit niet zo belangrijk. Ik heb geen OCD en wordt niet onrustig van een krasje. De budgethorloges die ik de afgelopen 25 jaar heb gekocht lopen alle nog prima. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik geen enkele reden zie om een factor 10 of meer extra te betalen voor vermeende betere kwaliteit.

Ik heb ook de nodige vintage horlogesvan goede kwaliteit die nog steeds goed lopen, maar ik heb ook een spotgoedkope penanker uit de jaren '50, die gezien het uiterlijk heel veel gedragen.moet zijn, die nog steeds heel accuraat loopt. De kwaliteit van de meeste horloges is wat mij betreft al heel snel meer dan voldoende.

Ondertussen hou ik van verschillende stijlen en vind ik het leuk om af te wisselen. Kwantiteit is geen doel, maar het gebeurt gewoon, ook omdat ik niet snel iets weg doe. Waar ik mij dus niets bij voor kan stellen is geflipper.

2 likes

Ik tracht me te beperken in aantal.

2 G Shocks, 1 Sinn en 1 Omega Seamaster.

Ik beperk me tot nu in aanschafprijs tot max 1100 euro. Hoewel het al 8 tal jaar geleden is dat ik dat nog eens heb uitgegeven. Maar het zijn allemaal horloges aangekocht met een serieuze korting of een 2de hands.

De aanschafprijs van een paar van deze horloges ligt nu eerder bij de 2000 euro.

Ik mis de optie “meer dan 6 dure horloges” :muscle::fire:

Ik draag tegenwoordig regelmatig horloges uit de aangegeven duurdere range. Maar ik ben helemaal niet zo voorzichtig, een krasje hoort erbij en die kan je toch niet vermijden.

Het blijft een gebruiks voorwerp en als ik de hele tijd moeten denken aan mijn “dure” horloge als ik ergens mee bezig ben, kan je er ook niet echt van genieten.

Als je voorzichtig doet omdat je bang bent om waarde te verliezen kan je in mijn optiek beter goedkopere horloges kopen.

2 likes

Hahaha, zeer herkenbaar! Heb het tot een stuk of 40 vintage horloges kunnen beperken, maar met de Minerva stopwatches en zakhorloges etc erbij ( mijn afwijking, vind ze gewoon leuk) kom ik ook wel tot dat aantal. Het eet geen brood en als je ervan geniet gewoon lekker doen!!

Side note: wat loopt het forum weer lekker, ik merk dat ik bijna was afgehaakt door het zeer trage laden etc, was het laatste jaar bijna niet meer te doen, maar HF is nu weer leuk!!

3 likes

Ik draag het liefste wat bij mijn activiteiten of seizoen past.
Dus op het werk 38 mm of kleiner met datum op leer. Bij het sporten of andere outdoor activiteiten een quartz. Bijvoorbeeld de 5610.
Klussen aan de auto een F91w.
En in de zomer wat vaker duikers als ik een polo of t shirt draag.
Werd niet gelukkig van servicekosten van een duurdere mechanische chrono. Anders had ik mijn Speedy nog gehad.
Wellicht komt het omdat ik opgegroeid ben in het quartz tijdperk; en een dagje ouder wordt, maar ik neig steeds meer naar set and forget horloges. Hoofdfunctie bij mij is nog steeds tijdwaarneming. Het moet een aanvulling zijn in mijn leven en geen extra ballast.

1 like

Draag over het algemeen een GS of een G-Shock :slight_smile: , ligt beetje aan de activiteiten op die dag…