Kwaliteit te meten middels het aantal uren per horloge per merk?

In mijn eeuwige zoektocht naar kennis over ALS kwam ik dit interessant artikel tegen: Insight: Fine Watchmaking Market Map in 2022 | SJX Watches

Ik ben heel benieuwd wat jullie hier van vinden. Het maakt een berekening van het aantal uren wat een horlogemaker gemiddeld kan besteden per merk, per horloge. Dit is natuurlijk een interessante graadmeter voor de prijs/kwaliteit verhouding.

Er spelen veel ander factoren mee, maar wellicht een goede schatting.

13 likes

Interessant stuk met Glashutte (Original en Nomos) als opvallende waarde. Kan iemand me vertellen welk merk RD is in het overzicht onderaan? Ik kan het niet ontrafelen.

1 like

Ooit komt het moment, dat @stefanketelaars ook in dit soort overzichten een plekje krijgt …

1 like

Wat betekend ALS in de horlogehobby? Oprecht benieuwd, want ik ken dit alleen als een verschrikkelijke spierziekte??

4 likes

A Lange & Söhne :stuck_out_tongue:

Aha, ja. Helder… soms ligt iets zo voor de hand dat je het niet direct ziet. :facepunch:t3::+1:t3:

1 like

Roger Dubuis.

1 like

Opvallend vindt ik de value for money voor een GlashĂĽtte :ok_hand:t2:

En opvallend dat Rolex 2.000 horloges per dag zou fabriceren. Ik vraag me af of dat correct is, gezien de schaarste.

2 likes

Een miljoen per jaar toch?

En nog steeds een grotere vraag dan aanbod. :joy:

3 likes

3000

1 like

Is gewoon een massa product haha

Er is geen schaarste, er staan bijna 2x zoveel Rolex’s te koop op C24 dan Omega’s, daarnaast zijn er gem. 750k cosc certificaten tussen 2000 en 2015 afgegeven aan Rolex, ze zijn echt niet minder gaan produceren in de afgelopen 8 jaar:

8 likes

En maar 1100 ALS wereldwijd :open_mouth:

Interessant artikel! Dank je wel

1 like

En maar 300 nieuwe.

1 like

Waarvan volgens mij de helft niet leverbaar is. Want geregeld doe ik een aanvraag maar dan is het horloge niet leverbaar…

Dat is echt klote, ben je blij als je gebeden zijn gehoord dat er 1 te koop staat en hem al om je pols ziet zitten, moet je weer opnieuw zoeken.

1 like

Patek holt ook achteruit zeg

2 likes

Een gemiddelde GO kost natuurlijk wel een stuk meer dan 5k dollar. Maar dan nog blijft de value for money uitstekend

2 likes

Op zich wel interessant om dit 'ns zo te zien en GO is idd een koopje! :grin:

3 likes