Kwaliteit van een uurwerk

Beste leden,

Zoals iedereen hier, hou ik erg van horloges, maar eigenlijk weet ik er heel weinig over. Ik lees hier regelmatig over ‘voor dat geld, moet er wel een beter uurwerk in’ of het tegenovergestelde natuurlijk (alhoewel je dat natuurlijk veel minder hoort).

Ik weet dat een grote factor de accuraatheid/afwijking van uurwerk is. Wat is een acceptabele afwijking per prijs categorie? Laten het opdelen in de volgende categorien:

  • Onder 500
  • 500 tot 1000
  • 1000 tot 1500
  • 1500 tot 2500
  • 2500 tot 3500
  • 3500 en meer

En natuurlijk, waarop kan je de kwaliteit van een uurwerk nog meer op beoordelen?

EDIT: Ter verduidelijking, ik heb het hier over automatische uurwerken.

4 likes

Afwerking.

Techniek, afwijking, afwerking, complicaties, manufactuur.

Lastig zo in te delen per categorie maar de +25 en -15 per dag van Seiko voor horloges van 1500 is iig on acceptabel net als +10 en -10 per dag voor een horloge van 7k.

1 like

In deze prijscategorie heb je ook van die goedkope batterij uurwerkjes :upside_down_face:

5 likes

Ik geef er weinig om.

Gaat mij vooral om looks van een horloge.

COSC is leuk… maar binnen de +10/-10 is het me ook wel prima. Ging ik voor accuratesse… ging ik voor quartz.

Afwerking boeit me weinig. Meeste horloges die ik heb, hebben een dichte caseback.

5 likes

Ts spreekt niet over mechanisch of kwarts uurwerk. Maakt qua gangnauwkeurigheid een groot verschil

Mij boeit het ook weinig. Maar ik wil niet het gevoel hebben dat de fabrikant zn best niet doet en ik de hoofdprijs betaal voor een basic uurwerkje. En ik krijg wel dat idee bij Seiko, dat ze hun best niet hoeven doen omdat mensen het toch wel kopen.

2 likes

Als het horloge verder een fantastisch design en afwerking heeft? Ik koop een horloge om de looks, niet om zn timekeeping… Tis een leuke bijkomstigheid.
Ok. Voor mijn daily vind ik het wel prettig dat hij accuraat is.
De meeste andere horloges toch stil als ik ze uit de kist pak.

Daarnaast geef ik geld uit aan ouwe vintage. Ook daar betaal ik vooral voor de staat van de kast en plaat…

1 like

Bij vintage betaal, en beloon je dus, de fabrikant niet mee dus dat is een heel ander verhaal. Ik heb ook veel minder moeite om voor een pre owned of vintage “te veel” geld uit te geven vanwege de hoge verzamelwaarde.

1 like

Nou, ik kan erg genieten van een uurwerk dat 24 uur later nul komma nul afwijking heeft. Dat was onder meer het geval bij mijn Bulova HF Quartz: heerlijk.

Terug naar mechanisch. Mijn automatische Seiko’s wijken soms wel 20 seconden per dag af, dat is niet erg leuk, maar af en toe even een minuutje corrigeren: who gives a shit? Ze kosten ook geen drol.

Op extra kostbare horloges zoals een Breguet of Audemars zou ik veel kritischer zijn, maar ook bij deze merken spelen externe factoren zoals magnetisme en de staat van de oliën een grote rol.

1 like

In feite is de prijs van een vintage het meest eerlijk, omdat het een echt evenwicht is tussen vraag en aanbod. Er zit niets kunstmatigs bij.

1 like

Muah. Maar ook niets over kwaliteit.

Meer over begeerlijkheid en zeldzaamheid.

1 like

Je kan bij vintage wel enorme value for money vinden qua uurwerken. In de 50’s, 60’s en 70’s waren sommige merken qua mechanische uurwerken veel hoogwaardiger dan tegenwoordig. En vintage dress watches zijn vaak ook helemaal niet zo duur.

Dat valt tegenwoordig dus ook wel vies tegen. :smile::wink: Dezelfde uurwerkjes zitten nu in horloges van 2-3x zoveel geld.

1 like

Ik heb de opening even aangepast, ik bedoelde specifiek automatische uurwerken :slight_smile:

Techniek? Wat bedoel je hiermee? En hoe merk ik het als drager van het horloge? En met afwerking bedoel je het uurwerk zelf, wat je alleen door de achterkant kunt zien, toch? En wat bedoel je met manufactuur?

Sorry, misschien had ik dit onder het domme vragen topic moeten vragen.

1 like

Dingen als gang reserve, anti magnetisch, super dun, schokbestendig, dat soort dingen.

Ja, of helemaal niet met een gesloten caseback. Maar je weet het wel.

In-house, alles zelf gemaakt of zomaar wat uurwerkjes ingekocht bij de uurwerkboer. Alles zelf maken voegt imho wel waarde toe.

1 like

Daarmee is alles gezegd. +/- 20 met mooi heb ik liever dan +/- 2 zonder mooi. :slight_smile: Ik kan dat oprekken naar +/-30. Want anders kocht ik quartz.

Welnu, als de GS nog eens zichtbodems op dat 9F uurwerk ging verkopen flikkerde ik m’n stalen bodempje weg, want een supergeil afgewerkte quartz met +/- 10 sec per jaar is wel the bee’s knees.

Zie boven. Ik heb liever retegeil afgewerkte sellita dan saaie in-house.

Het is net als met onroerend goed:

Afwerking, afwerking, afwerking.

2 likes

Een kwalitatief betere vintage van een bepaald model kost echt meer dan een matige. Het aanbod is kleiner, de vraag is hoger.

Kwaliteit komt pas een heel stuk achter merk, ontwerp en formaat. Vertel me maar waarom een Heuer met precies hetzelfde uurwerk het 20-30 voudige kan kosten dan een horloge met precies hetzelfde uurwerk en dezelfde kwaliteit.

3 likes

Ik heb ook ge-edit. Voor een bepaald model.

1 like

Definieer het een en ander.

Bijv. afwijking: out of the box?
Of na een zorgvuldige reguleersessie?
Dat laatste is veel eerlijker, vaak worden uurwerken - zeker de goedkopere uurwerken - niet gereguleerd.

1 like