Kwaliteit van een uurwerk

Ik refereerde aan moderne Seiko vijfjes, die kosten peanuts maar zijn ook niet heel erg accuraat. Maakt niks uit.

Dat klopt zeer zeker. Een horlogemerk dat de accuraatheid serieus neemt, zal de horlogemaker het uurwerk eerst fatsoenlijk laten afstellen. Hier zitten inderdaad grote verschillen in.

1 like

En tja, de vraag naar het ene merk is nu eenmaal hoger dan naar het andere. Een veel zeldzamer horloge kan toch minder kosten dan een veel meer voorkomend horloge.

Ah, dat is nuttig! Staat bij elke uur werk altijd hoe sterk anti magnetisch het is? Of is dat alleen be specifieke horloges zo die zich daar op concentreren? Wordt schokbestendigheid verder nog uitgedrukt in een eenheid?

Zijn goedkopere uurwerken even goed te reguleren? (Door iemand die weet wat hij/zij doet natuurlijk)

En vele zijn van mening dat inhouse beter zou zijn, maar dan kom ik terug op de originele vraag, wat maakt dat inhouse uurwerk dan beter?

Rationele vragen op dit horlogeforum. Succes.:sunglasses:

4 likes

Nee dat klopt dat vind ik voor een horloge van 100 of 200 euro helemaal prima. Maar uurwerkjes met dezelfde afwijking zitten dus tegenwoordig ook in modellen van 500 euro.

Klopt zeker. Het gaat allemaal om vraag een aanbod. Maar de prijzen hebben vrij weinig met de kwaliteit van het uurwerk te maken.

Het staat soms wel bij een horloge en soms niet. Maar vaak staat het er natuurlijk wel bij als een uurwerk bijvoorbeeld een anti magnetische balans heeft.

Nee vaak niet. Positionele verschillen blijven vaak veel groter en soms is er geen fijnafstelling. Maar ze zijn even goed wel beter te reguleren dan ze vaak uit de fabriek komen.

Het feit dat het geen knip plak werkje is van een inkoper maar dat een merk echt zn eigen horloges maakt. Het is niet zo zeer beter, maar het is meer een gevoels ding.

4 likes

Ha! Er zitten hier wel een paar goede antwoorden tussen toch?

Maar even voor de rest, ik snap dat bepaalde mensen het wel of niet de moeite waard vinden om te betalen voor accuraatheid of afwerking, maar dat is de vraag niet. Ik ben puur nieuwsgierig naar hoe je een kwalitatief goed van een minder uurwerk kan onderscheiden.

Tot nu toe:
Accuraatheid
Afwerking
Gang reserve
Anti magnetisme
Grootte
Schokbestendigheid

En als tweede vraag, wat voor afwijking is ‘normaal’ voor bepaalde prijs categorieën.

1 like

Hacking en handwinding vind ik wel een eis. Nh35? 4r36?
Dat is genoeg voor mij.

Heb wel een zwak voor microtors met alle ellende van dien.

1 like

Het enige juiste antwoord: het hangt er vanaf.

Ja met hacking en handwinding. Maar het is in de basis gewoon een 7s26 met een afwijking van +45 en -30 per dag.

Volgens mij is in-house niets beter dan ingekocht. Sterker nog… movement fabrikanten hebben veel meer ervaring en zullen betere uurwerken maken in de regel.

Maar voor een bijv. Tudor of IWC van 2 tot 5k verwacht je wellicht iets uniekers dan een eta2824-2 ingekocht uurwerk dat ook in horloges van 400 euro zit.

Goed genoeg voor mij.

Het lijkt erop dat dit lijstje het wel zo’n beetje is. Wordt schokbestendigheid nog in een eenheid uitgedrukt?

Dat is dan wel weer erg kort door de bocht aangezien er bij een 2824 wel verschillende grades zijn. De 2 2824’s zullen niet helemaal hetzelfde zijn. Maar ik ben wel met je eens dat je voor dat geld wat uniekers zou mogen verwachten.

Zeker😏

De criteria die jij noemt zijn vaak niet de criteria waarom mensen behept met het horlogevirus een horloge kopen. En zeker niet gekoppeld aan een prijs.

3 likes

Ha! Ik kende het concept wel, maar nooit de benaming geweten!

En wat jij zegt ben ik het helemaal mee eens. Echter lees ik vaak uitspraken dat men een beter uurwerk wil voor een bepaalde prijs, en ik vraag me dan altijd af wat dat precies betekent. Ik denk dat het inderdaad voor de meeste mensen (inclusief mijzelf) weinig uitmaakt, zolang het maar het te extreem afwijkt.

1 like

Dat is nu net het punt…

De goedkoopste quartz houd vergelijkbaar de tijd met het beste mechanische horloge.
Mijn rolex loopt 30 seconden per maand voor, superlative chronometer etc. Dat doet een 5 euro quartz van de Kruidvat ook.

Het gaat dus om andere dingen dan accuratesse.
Bijv:
-looks
-afwerking
-zeldzaamheid
-status(?)

Als in een twee horloges hetzelfde uurwerk zit, en voor 1 betaal je het dubbele moeten de looks, afwerking en merk wel heel veel beter zijn… want de “motor” is gelijk. Anders noemen mensen het al te snel te duur…

Laten we voorop stellen dat ze in alle prijsklassen op COSC waarden kunnen lopen. Dus eigenlijk hangt het er van af hoe ze afgeregeld zijn.

De waarden die door een fabrikant van een horloge met ETA uurwerk kan soms van -10s tot +20s zijn. Alleen heb ik dat nog nooit meegemaakt, altijd netjes binnen COSC waarden

Ik wil op mijn horloge liefst de de exacte/correcte tijd aflezen. Dat zal met een mechanisch uurwerk niet kunnen, maar als ik in een week meer dan 3 minuten afwijking zie, gaat ‘ie naar de dokter of leg ik ‘m weg.

3 likes

Veel mensen vergeten vaak ook nog even de wijze presentatie, ofwel de verpakking.
Wat natuurlijk ook geldt voor het duurdere segment is dat de winkelier wel meer kosten maakt voor en aan zijn winkel.

Die 2 zaken komen niet direct ten goede van het horloge zelf maar wel aan de beleving, voor wat het je waard is.

2 likes

Behalve mijn submariner haalt geen enkel horloge de week bij mij…

1 like