Kwaliteit van een uurwerk

True.

Mij boeit dat weinig. Had liever voor mn sub de helft betaald en die fles champagne laten staan :smile: .

Maar goed.

1 like

Ja, dat zit er dan gewoon “bij” :joy:

1 like

Fijne jongens… die juweliers.

1 like

Heb 5jes gehad die zeer accuraat lopen +8 dat vind ik toch netjes.

2 likes

Seiko heeft zoveel van die uurwerkjes gemaakt dat het merendeel gewoon goed loopt. Ze zijn alleen erg, erg lomp met de ranges die ze rapporteren.
Mijn ervaring is tot nu toe dat alle 5jes accurater zijn dan de range die opgegeven wordt.

Ik accepteer bij ouwe puinbakken (ie. vintage) ook wel grotere toleranties. -20/+20 ofzo, geen probleem. Soms wel +/- 1 minuut per dag… Tis wat het is.

1 like

Heb ik ook.
Je ziet het horloge niet het uurwerk.
Ok soms wel maar dan nog.
Kan wel een merk leuker vinden door historie of iets dergelijks.

1 like

Ik heb bij voorkeur horloges met dichte caseback. Zie niet echt meerwaarde van een glasplaatje.

1 like

Ik heb eentje uit 1973, die +20 loopt (netjes) en eentje uit 2019, die +9 loopt (ook netjes). De 5jes schijnen niet de makkelijkste te zijn om te reguleren, meende ik @PeterLC eens hebben horen roepen in een topic. Peter kan jij wat licht hierover laten schijnen? Zijn de 7S26-en de moeite (tijd en kosten) waard om te laten afstellen en hoeveel winst valt daar gemiddeld genomen te behalen? Ik zou er best wat voor over hebben om mijn 5jes rond COSC te laten lopen :wink:

1 like

Jij hebt wel erg nauwkeurige horloges gehad maar zijn jouw waarden gemiddeld met dragen of ook per positie gemeten?
Het kan zomaar zijn dat als je je horloge in een bepaalde positie op het nachtkastje legt, dat in die positie de afwijking meer dan COSC- waarden zou kunnen zijn.

2 likes

Bedankt voor alle informatie tot dusver! Al een hoop inzichten gekregen!

Dat snap ik ook, maar mijn vraag is wat een goed van een minder goed automatisch uurwerk i onderscheid. Hierin speelt afwijking wel een grote rol denk ik hier te lezen. Het feit dat een quartz horloge dat beter kan is verder dan niet zo belangrijk.

Volgens mij heb je het nu over het gehele horloge in plaats van het uurwerk? Ik kan het ook verkeerd lezen uiteraard :).

Het afregelen lijkt een grote rol te spelen. Is het ook zo dat een uurwerk dat binnen -20 tot +20 beter is af te regelen versus eentje die -40 +40 heeft?

Helemaal mee eens, maar dit gaat meer over de gehele prijs van een horloge dan over wat een uurwerk goed of slecht maakt.

Dat is boeiend. Enig idee hoe deze getallen tot stand komen? En ik zie het trouwens vaak niet bij een horloge staan, het lijkt vaak wat lastiger te zijn dat te vinden. Is dat zo of kijk ik gewoon niet goed?

Hier ben ik ook wel heel benieuwd naar!

1 like

Ik denk dat je de afwijking minder per prijs categorie moet zijn en meer per techniek. Zoals bovengenoemd is een goedkoop quartz uurwerk qua afwijking te vergelijken met de beste mechanische uurwerken. Een tussenweg is de Grand Seiko springdrive die je al voor niet al te veel kunt aanschaffen.

Ik ben persoonlijk enorm gecharmeerd van gedecoreerde uurwerken zoals A.lange, vacheron of Patek. Al zijn dat natuurlijk uurwerken die wel de overtreffende trap kosten van de categorieën die je hier noemt :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Ja, ik denk dat het op dat punt misschien echt meer om de afwerking van het uurwerk gaat inderdaad. Maar dat is zover buiten mijn budget… Ik heb er zelfs nog nooit eentje in het echt gezien!

Overigens vind ik spring drive ook erg interessant! Maar ik probeer eerst maar eens een soort uurwerk te begrijpen, voordat ik spring drive ga proberen te begrijpen!

Je betaalt voor het horloge, het uurwerk is er een onderdeel van.
Een merk moet ‘iets’ doen om voor “hetzelfde” uurwerk meer te kunnen vragen dan een ander merk.

-Gewilder merk
-Betere grade (Bijv. ETA2824-2 komt in normaal, elabore, top grade, chronometer; waarbij elke grade beter gereguleerd is).
-Zelf reguleren
-Movement Afwerken
-Er een dure gouden kast omheen stoppen

Een voorbeeld bijv. er zitten ETA2824-2 zit in Tudor’s van 2-3k.
Die movements kosten bij de groothandel (top grade, verder niets: $250.00).
Sinn en STOWA gebruiken vergelijkbare horloges (inkoop 225) in horloges van < 1000 euro. Waarom kan Tudor dan meer vragen?

Ze pimpen ze:

Hebben een betere merk.
Hebben een betere afwerking.

Tudor is over gegaan naar in-house uurwerken omdat de horloge markt momenteel het extra hip is als een merk zijn eigen uurwerken maakt. Ze kunnen daarmee alleen nog maar in-house worden geserviced (horloge onderdelen zijn niet te krijgen voor horlogemakers) en het maakt een horloge unieker…

Tel uit je winst.

Commentaar over “te weinig waar voor je geld” heeft vooral te maken met het te ver uiteen liggen van de inkoopprijs van het uurwerk en de verkoopprijs van het horloge en zijn concurrenten met ‘hetzelfde’ uurwerk…

1 like

Helemaal mee eens, maar zoals ik probeer aan te geven (wat ik blijkbaar niet zo goed doe) is dat het me gaat om het verschil in uurwerken. Niet 2 horloges die hetzelfde uurwerk gebruiken, tegen een geheel verschillende prijs. Daar zit het verschil in dingen die makkelijker op te merken zijn en die iedereen in principe kan waarnemen.

Als het om een uurwerk gaat, is er echter wat meer kennis nodig, waarbij het bij mij ontbreekt, en waar ik dus meer over probeer te leren.

Dus, 100% met je eens, maar het beantwoord niet helemaal mijn vraag.

Wat bedoel je dan precies met verschil tussen uurwerken?

Accuraatheid?
Afwerking?
Dikte?
Rotor-lawaai?
Mate van schokweerstand?
Gangreserve?
Datum quickset
Datum die instant overgaat om 00.00?

En dat ongeacht het horloge/case waarin het uurwerk zit?

2 likes

Precies! Ik probeer te begrijpen wat nou de dingen zijn waarop uurwerken verschillen.

Rotor lawaai en de punten over de datum hadden we nog niet!

Je hoort mensen nog wel klagen over Miyota.

Zijn er overigens automaten die dat hebben? Ben benieuwd naar een voorbeeld, heb ik volgens mij nog niet gezien namelijk.

Overigens is die rolex niet helemaal netjes :stuck_out_tongue:

Interessant topic !
Om de (af)werking van uurwerken beter te leren begrijpen kun je heel goed op youtube terecht. Ik heb daar prachtige filmpjes van de constructie, het maken en afwerken van uurwerken gezien. Ik kom hierop door jouw opmerking over de springdrive van Grand Seiko. Zoek maar eens onder GS.
Verder blijkt uit de hele discussie dat het bij horloges heel moeilijk is om de rationele aspecten, zoals kwaliteit van het uurwerk, te onderscheiden van de emotionele (vind ik het horloge mooi, wat zegt het over mij, geeft het status?). Wat dat betreft slaat Ruud2009 m.i. de spijker op zijn kop met de verwijzing naar Veblen met zijn conspicious consumption. We zijn daar bijna allemaal gevoelig voor (ik laat me ook regelmatig de kop gek maken, maar gelukkig kom ik meestal bijtijds weer bij zinnen). De juweliers - fijne jongens! - weten dat, maar het verhaal begint natuurlijk bij de fabrikanten, die uiterst zorgvuldig een imago, gericht op specifieke segmenten in de markt, opbouwen in de wetenschap dat wij ons daar door laten verleiden. Ik heb zo’n idee dat het uurwerk bij de overwegingen van een fabrikant slechts een ondergeschikte rol speelt. Dat je het met een basis-ETA uurwerk net zo gek (d.w.z. mooi en/of nauwkeurig) kunt maken als je maar wil blijkt al uit eerdere bijdragen aan dit topic. Dan is een in house uurwerk minstens ten dele bedoeld om het imago te versterken en een hogere prijs te kunnen vragen. Wat ik me daarbij dan afvraag is of je met een nieuw, eigen uurwerk nog wezenlijke (kwaliteits)verbeteringen t.o.v. bestaande uurwerken kunt realiseren. Met deze vraag ben ik weer terug bij springdrive van GS: misschien is dat een echte verbetering/vernieuwing (?).
Mijn bijdrage is nogal uitgedijd, maar dat komt doordat ik , naarmate ik langer met horloges bezig ben, steeds meer geinteresseerd raak in de volstrekt irrationele kanten van het verzamelen etc. van horloges. Maar daar zijn andere topics voor.

4 likes