Kwaliteit van een uurwerk

Dat is puur met dragen omdat ik mijn horloges niet af doe met slapen.
Als ik ze weg zou leggen in een vaste positie zijn er zeker verschillen.
De beste horloges zo uit de doos waren 2 Steinharts die gemiddeld rond max 3 sec per week voor liepen.

In het begin heb ik er vooral op gelet maar nu doe ik dat niet meer, het maakt me niet zo veel uit en als ik wissel moet ik toch gelijk zetten. Dus voor mij is het ook niet zo spannend.

Ik weet nog van vroeger dat je dan het journaal gebruikte voor synchronisatie, de laatste minuut geloof ik kreeg je de klok en om 8 uur exact volgde het journaal.

1 like

Er zijn nog wel een boel andere factoren, betoruwbaarheid, levensduur, servicebaarheid.

1 like

Heerlijk uitgebreid antwoord en mooi verwoord. Het klopt dat het rationele en emotionele hier erg met elkaar verweven zijn. Uitspraken over uur werken in verhouding tot prijs lijken me vaak meer emotioneel te zijn, maar dat wist ik niet zeker, dus daarom nog meer reden om wat meer over het rationele gedeelte te leren.

Helemaal eens ook met wat je zegt over spring drive, maar ik weet nog maar zo weinig over de automaten en het lijkt me dat als je wat meer wat over een automaat, kun je de spring drive misschien nog wel beter waarderen. Spring Drive is meestal toch nog wel wat aan de duurdere kant volgens mij, maar dat is natuurlijk relatief.

Wat heerlijk old school!

Terug gaande naar de vraag komen we nu uit op de volgende lijst:

Accuraatheid
Afwerking
Gang reserve
Anti magnetisme
Grootte
Schokbestendigheid (hoe kun je hier achter komen, behalve dan dat je het horloge een paar keer tegen de tafel aanslaat…)
Datum quickset
Datum verspringen
Rotor geluid (alleen op basis van ervaring kun je dot weten denk ik?)
Betrouwbaarheid (Dit valt minder te meten denk ik @koekoek?)
Levensduur (gaan niet alle uurwerken een eeuwigheid mee, mits onderhoud wordt gedaan?)
Servicebaarheid (hoe kan ik weten wat de servicebaarheid van een uurwerk is?)

Dat is meen ik slechts bij één of enkele Japans uurwerk zo. De Zwitsers voor zover ik ze ken zijn stil.

Die Pateks kunnen soms nogal herrie maken heb ik weleens gelezen.

2 likes

Ja dat zou kunnen maar die gaan de meesten hier toch niet kopen :slight_smile:

Ligt er maar net aan hoe ze gelagerd zijn.
Daarnaast staan sommige er juist om bekend. Denk ook aan de bekende/beruchte wobble.

1 like

Als het uurwerk al een tijd op de markt is wel. ETA 2824 hebben bijvoorbeeld wel last van de rotor en opwinddeel dat vast gaat zitten. En Seiko 6r15’s die ongregelmatig gaan lopen.

Sommige uurwerken slijten meer dan andere of zijn niet gemaakt voor de eeuwigheid.

Niet alle uurwerken zijn voor de eeuwigheid en sommige uurwerken zijn wegwerp uurwerken die niet te servicen zijn maar vervangen moeten worden. Dat soort dingen is wel op internet te vinden.

4 likes

Gezien je lekker op dreef bent… en de schokbestendigheid?

Dit staat er op de site van Sinn

shock resistance
Watches which are shock resistant must meet the requirements set out in DIN ISO 1413. The testing equipment must deliver a hammer blow at a speed of 4.43 m/s. The resulting change in the watch rate should not exceed +/- 60 seconds per day. The speed of 4.43 m/s is derived from the previous requirement that a fall from a height of 1 m onto a wooden floor should not result in any defect in the movement.

Even klikken en je ziet het DS concept van Certina. Het staat voor Double Security en één daarvan is de schokbestendigheid. En die is zoals je kunt zien best behoorlijk, dus die tik tegen de tafel of deurkozijn kan die wel hebben.

1 like

Ik herinner me nog het PIEP PIEP PIEIEIEP van de radio voor het uur-journaal om mee te synchroniseren.

En ik heb ook ik weet niet hoe vaak gebeld met het PTT-nummer voor de tijd: “Bij de volgende toon is het 16 uur 14 minuten en 12 seconden… PING… Bij de volgende toon is het…” en dat 3x of zo. Daarna moest je weer opnieuw bellen à zoveel cent per belletje. Dat was overigens nog ver voor het telefoon-sex era.

Verder is het een achtergrondproces dat een paar % CPU-cycles pakt dat zich bewust is van de afwijking van het horloge dat op dat moment wordt gedragen. In principe is mijn quest die voor een uurwerkje dat acceptabel genoeg presteert.

Toch maar eens een Steinhart proberen :sunglasses:

4 likes

:joy: Snappen ze nu niet meer en ja ik ken het. Je kon ook het weer bellen en de moppenlijn van Max Tailleur.

Hahaha, ja toen kon je als jongen zelfs de Wehkamp of de Tros kompas niet eens weerstaan :grin:

Er is veel veranderd en toch zou ik niet in deze tijd op willen groeien,

Als ze model hebben wat je aanstaat kan ik het je van harte aanbevelen, ik heb zeer positieve ervaringen. Ik heb ook wat Certina’s gehad maar die liepen niet zo netjes strak uit de doos. Mijn Sinn overigens ook niet en dat voor een top grade vond ik toch wat tegenvallen.

Die heb ik bij Triade nog op de timegrapher gehad, niet heel bijzondere afwijking maar ook niet strak. Ik vind het wel mooi om gewoon je klok op het dashboard te zien overspringen en je seconde exact op 12 staat.

Uiteindelijk draag ik ze toch max een week, ik vind het leuk als het dan klopt maar het is geen must.

1 like

De tijden zijn inderdaad veranderd en ik ben het met je eens dat opgroeien zonder electronische gadgets, dus of grotendeels buiten of met een stapel boeken voor de radio eigenlijk veel leuker was dan nu. Ik zie het aan mijn zoon van 6 maar dat kan nog komen natuurlijk.

Hoe zeg je dat zo mooi in het bretons, I’m lusting after a Steinhart Pepsi GMT. Dat dus maar dan moet ik eerst afstand doen van mijn laatste SARB die geen draagtijd meer krijgt en nog wat los grut.

1 like

Dat is een mooi horloge, goede prijs en kwaliteit verhouding. Daar ga je geen spijt van krijgen.

Ik heb in mijn jeugd wel achter computers gezeten in tijden dat nog weinig mensen wisten wat het was. Mijn vader zat in de branche dus ik ken de bakbeesten en de programmeurs ontwikkelden toen al hele simpele spelletjes.

Maar als het weer het toeliet was ik altijd buiten en ik had mijn horloge om op tijd thuis te zijn. Ja maar dat geklooi om bij de radio klaar te zitten om met je cassetterecorder alleen de liedjes op te nemen was ook goud. Ik vond dat wel een prima tijd en zou die niet willen ruilen met nu.

Succes met de verkoop dan maar, dan heb je binnenkort misschien een leuke pepsi

1 like

Leuk!

4 likes

Zeker, ik vind het een ondergewaardeerd merk met mooie horloges.

Trouwens ook een leuk exemplaar, de DS heeft zich wel bewezen :+1:

1 like

Ik vind m ook leuk… al doe ik er weinig mee sinds die 114060 van me.

1 like

Werkt nog steeds prima!!
0900-8002

:+1:

1 like

Ik zou hier “consistentie” en “levensduur” aan toevoegen.

1 like