Kwaliteit van een uurwerk

Als je verder leest is er al een uitgebreidere lijst, maar ik zal consistentie erbij zetten. Hoe bedoel je dat eigenlijk precies? Hoe verhoudt dat zich tegenover accuraatheid en betrouwbaarheid? Of is dat een beetje hetzelfde?

Accuraatheid
Afwerking
Gang reserve
Anti magnetisme
Grootte
Schokbestendigheid
Datum quickset
Datum verspringen
Rotor geluid
Betrouwbaarheid
Levensduur
Servicebaarheid
Consistentie

1 like

Ik denk dat het wat een combi is van de twee. Maar ik zag later de uitgebreide lijst, en dan denk ik dat het wel afgevangen is doordat daar betrouwbaarheid en accuratesse op staan.

Nou, alle reden om ze eventjes af te (laten) stellen…

Bij kwaliteit van een uurwerk kijk ik primair naar positionele en temperatuurafhankelijke consistentie.

Blijft het horloge in alle posities en temperaturen globaal dezelfde afwijking houden?

Voor- of achterlopen in alle posities is goed bij te stellen, maar gigantische verschillen in de posities… Dat is andere koek.

Dan de afwerking: mooie heldere jewels met nette ronde gaten, op alle plaatsen waar frictie is een jewel, geen losse restjes metaal, geblauwde schroeven bij vintage (beschermde enigszins tegen roest). Je snapt het plaatje wel, denk ik.

Bij moderne horloges gaat het ook om materiaalgebruik: hairspring en balans uit nivarox (de beste kwaliteit, je hebt 1 en 2).

4 likes

@Bernard, ik sta écht achter onderstaande stelling, het is ‘een waarheid’ van vele. —> Mvg, HR

HansRombouts
21d

Hoi @Jasper, mjn eerste indruk was ook altijd, elk caliber z’n eigen seconden voor-- of achterloop.

Echter, nadat ik mijn eigen regulering van de verscheidene calibers ging doen en nóg, tot op de dag van vandaag nog steeds, kwam ik erachter, dat élk caliber vwn mijn horloges, af te stellen is - by hand - op
+5 sec./dag, echt álle lopen zó. Cool toch ?! :+1::sunglasses:

4 likes

Kun je van dat afstellen een filmpje plaatsen v.w
b. automaatjes.

@Omanido, youtube is je vriend, zoekt en gij vindt :smiley:, zie link hieronder …

1 like

Thanks!!

Heel interessant om dat zo duidelijk te lezen. Ik ben ondertussen ook wat meer hierover gaan lezen, maar dat idee kreeg ik inderdaad al!

Gerelateerd aan dit, ik zag dat bijvoorbeeld het ETA 2824-2 uur werk verschillende gradaties heeft. Betekent dat dat het enige verschil in het afstellen zit?

Klinkt reëel. Zijn er bepaalde merken/uurwerken waar je vanuit dit perspectief heel goede ervaringen mee hebt? En veel minder goede?

2 likes

Naast dingen zoals techniek en precisie die bij rationeel zijn vind ik uurwerk afwerking (o.a. graveringen) hetgeen wat mij bij een uurwerk een bijzonder gevoel geeft.

Nee, afwerking, materialen (een chronometer heeft een compleet andere shockprotectie, balans en balansveer dan een instappertje).

Een instapper is misschien wel te tweaken naar chronometerwaardes, maar met een chronometer is dat vele malen simpeler te doen.

2 likes

Ik ben geen horlogemaker, maar enige observaties uit eigen collectie:

IWC cal. 89: loopt binnen 1 sec /dag in alle posities, met een hele goede amplitude.

Omega 321 (1965 105.003 Ed White): loopt met 300 graden amplitude binnen de 9 sec. in alle posities. Marginaal slechter met de chronograaf aan.

JLC MGT: loopt binnen de 2 sec. tussen alle posities, gereguleerd op +3 sec.

Stuk voor stuk hele mooie, goed gemaakte, uurwerkjes.

Niet te vergelijken met de meeste vintages, al lopen sommige oude chronometers ook echt subliem na een beurtje.

1 like

Oude Seiko’s hebben m.i. meestal een hele slechte amplitude.

1 like

Sterker nog dit uurwerkje kun je zonder olie afregelen. Uitzonderlijk goed.

2 likes

Vroegâh, toen IWC nog echt een manufacture was en niet goeddeels ETA / Sellita gebruikte…

Laag =/= slecht. Dat hoort gewoon zo bij een Seiko.