Kwaliteits quartz, maar dan 38mm?

Ik hou van de Max Bill, maar niet met datum. En het uurwerk is niet wat ik bedoel. Deze is inderdaad nauwkeurig, maar door de radiosturing. Wat ik bedoel is een high accuracy quartz die corrigeert voor temperatuur en dergelijke.

2 likes

Dit is nog m’n orienterende fase, waarin ik alleen kijk wat er bestaat in welke prijsklasses. Het kan nog wel even duren voor ik de knoop doorhak of ik er wel één aanschaf op dat moment.

1 like

Ja waarom altijd die grote bakbeesten

Dit is een prima maat voor een herenhorloge

2 likes

Ik snap het ook niet. Het is populair, dat is alles. In het begin slikte ik het allemaal. Maar ik ben op een punt gekomen dat een horloge die ik qua formaat te groot vindt er simpelweg niet meer in komt. Hoe mooi het ontwerp en de prijs ook zijn.

1 like

Wat bedoel je dan wel met kwaliteits-quartz? Is dat echt alleen HAQ, of gaat het ook om specifieke decoratie, service-eigenschappen?

In mijn ogen is Bulova 262Kz quartz net zo goed kwaliteits-quartz als Seiko 9F HAQ, Citizen Chronomaster HAQ of een Longines VHP quartz.

Junghans heeft zich toegelegd op kwalitatieve quartz met solar en radio-functionaliteit. Da’s geen HAQ, maar ze hebben al jaren een goeie reputatie hoog te houden, en misschien is Bauhaus wat voor je.

Ah. Anderen waren mij voor. :slight_smile:

Ik stel voor dat je je niet blind staart op diameter in mm, maar ook kijkt naar de lug to lug lengte, de dikte en de grootte van de bezel. Compacte quartz horloges van 40mm met een iets aanweziger bezel kunnen kleiner dragen dan 38mm ontwerpen die all-dial zijn of lange lugs hebben.

Interessante vraag, ik zat laatst ook zoiets te denken.

Toen heb ik even bij Hamilton gekeken, die hebben wel wat, maar ben niet stuk van de ontwerpen (soms 40mm, soms 38mm):

Ik heb zelf nog een Quartz GS te koop staan in 39mm, voor als je toch nieuwsgierig bent :wink:

Ik bedoel de uurwerken die horologisch interessant zijn. Het is de techniek erachter. Met interne correcties die ze HAQ maakt. Op dit moment nog niets specifieks. Ik heb niets tegen radiogestuurd, maar dat heb ik allemaal al gehad. 262kHz zou ik ook nog accepteren, maar ik vind Bulova en Citizen vaak niet mooi of te groot.

Dit is allemaal waar. Maar ik heb genoeg horloges gehad waar mensen van zeggen “nee echt, hij draagt veel kleiner dan een 40mm” en ik zit ernaar te kijken en het enige wat in me opkomt is “ik wou dat hij kleiner was.” Dus ik doe het gewoon niet meer. Hoe klein de lug to lug ook is, ik vind de kast gewoon te groot, zeker als het om een dresser gaat. Er zijn een paar uitzonderingen, maar die zijn op één hand te tellen. Zo zou ik ook graag de Tissot Gentleman of Visodate dragen, maar niet als 40mm.

Dan kom je alleen uit bij een oudere 9f quartz in deze price range (of de grotere Longines).

De echt interessante uurwerken beginnen bij de 1500 en wil je er een complicatie bij hebben ga je al snel richting de 2000-3000.

Dan heb je ook alleen keuze uit Citizen of Grand Seiko die echt wat moois neerzetten.

Het enige horloge wat in mij opkomt wat aan je eisen kan voldoen is een oude Breitling Aerospace.

Tuulk niet. De Hele Seiko 8f of 8j serie… HAQ Seiko kun je al voor 100 euro vinden.

4 likes

Bedankt voor de aanvulling, Dat zijn inderdaad horloges waar ik niks van af weet.

Hierboven wordt er al een eentje gelinkt, hier nog een… 36 mm. VHP. Plaatje.

1 like

Een Dolce HAQ kan je al scoren voor 100 a 150 euro.

HAQ en perpetual calendar 8f32. Deze specifieke 8f33 die ik heb is wel duurder dan 100 euro maar ver onder de 1000. 38 of 37mm volgens mij

Dit is een sportievere variant met 8f35 uurwerk. Ook wat duurder maar ver onder de 1000 en een 39mm kast.

Misschien kan je met wat zoeken ook nog een alpinist in het budget squeezen. Ook 38mm en HAQ.

12 likes

Kijk, dit zijn het soort tips waar ik hier voor kom. Top. Ik heb weer genoeg huiswerk voorlopig.

2 likes

Verstijf je niet op de doorsnee… lug to lug is veel belangrijker!!!

Als tip……

Een 39 of zelfs 40 zou toch evetueel kunnen passen…

Zoals ik al eerder zei

Een Omega Seamaster 200m pre bond is ook wel gaaf! Vooral de midsize is dan interessant voor jou. Die heeft een diameter van 36mm en 38mm met de kroon meegeteld. Het is geen bandenswapper aangezien er een geïntegreerd band op zit, maar is wel voorzien van een hoogwaardig Quartz uurwerk. Oordeel zelf:

(Plaatje van een automatische versie, maar de Quartz is identiek)

2 likes

Nevermind, ik kon het idee niet weerstaan en heb er zelf 1 besteld :laughing:
Mocht het niks zijn kan die toch weer terug. Mocht het wel bevallen gaat m’n 41mm VHP eruit.

2 likes

Kijk ook eens naar Precidrive modellen van Certina of andere merken uit die groep

3 likes

Is een omega 120m quartz niet iets?

2 likes