Kwaliteits vergelijk

IK ben benieuwd of jullie mij miss iets kunnen vertellen/ervaringen met kwaliteit v/d verschillende merken.

de meeste zijn het eens over de kwaliteit van bijv Rolex /Breitling/Omega enz.

Ik ben zelf ( nog ) niet echt een Rolex of Breitling man. daarintegen tegen vind/vond ik de ORIS duikers echt fantastisch. Maar hoe houd een Oris zich t.o.v. deze merken ? met welke merken is Oris bijv vergelijkbaar ? ( steinhart is ook wel een merk wat mij zeer aanspreekt ).

Ik hoor Jullie mening ( of suggestie graag)

Mvg
Richard

Een beetje fatsoenlijk merkhorloge blijft redelijk in waarde mits goed onderhouden.
Oris behoort volgens mij toch wel tot de subtop samen met Longines etc.
Steinhart zie ik dan meer als “middenklasser”.

Oris maakt gewoon hele mooie, kwalitatief goede horloges

Igor Schreef:

Een beetje fatsoenlijk merkhorloge blijft redelijk
in waarde mits goed onderhouden.

Misschien lees ik de TS verkeerd, maar de vraag was niet over de beleggingswaarde, maar over de kwaliteit :wink:

Oris behoort volgens mij toch wel tot de subtop
samen met Longines etc.

Ik denk dat je de lat vrij laag legt, als je die merken subtop noemt. Oris iets lager dan Longines, maar beide prima merken. Maarr als dit subtop is waar plaats je dan merken als bijv. PP en ALS ? :slight_smile:

Steinhart zie ik dan meer als “middenklasser”.

Steinhart zie ik als instapper.

Oris maakt gewoon hele mooie, kwalitatief goede
horloges

Zekers.

lexor Schreef:

Igor Schreef:

Oris behoort volgens mij toch wel tot de subtop
samen met Longines etc.

Ik denk dat je de lat vrij laag legt, als je die
merken subtop noemt. Oris iets lager dan Longines,
maar beide prima merken. Maarr als dit subtop is
waar plaats je dan merken als bijv. PP en ALS ?
:slight_smile:
De ultratop ? :DDaar heb je eigenlijk wel weer een beetje gelijk in

Steinhart zie ik dan meer als “middenklasser”.

Steinhart zie ik als instapper.

Een horloge met een instapprijs van 350,- en met kwalitatief goede afwerking (saffierglas/eta uurwerk etc) schat ik toch iets hoger in. Zo zie je maar dat meningen verschillen :wink:

Oris maakt gewoon hele mooie, kwalitatief goede
horloges

Zekers.

Het gaat mij om de kwaliteit, ik verkoop mijn horloges eigenlijk nooit.

Als ik er 1 koop . zit er meestal wel een verhaal achter( klein of groot). daarom vind ik zonde om ze weg te doen.(goedkoop of duur)

Toen ik 30 werd kocht ik mij een Tissot Couturier (1e automaat)

Heb voor mijn 35st toch maar een “Florijn” gekocht)

Maar ik heb nog even om te Sparen voor ik 40 word. ( ik weet niet of ik het zo lang uithou.)

Maar alles boven pak em beet de 3000 euro, gaat me ff boven het verstand.

Ik weet echt niet of ik het er voor over zou hebben als ik het geld wel had.

Oris is een “eigenzinnig” merk die imho zijn eigen weg gaat.
Net als de drie door U aangehaalde merken.
Kan zich meten met Omega.
Heb er twee gehad en nu nog een. Is zeker een blijver.

Steinhart is een instapper in de wereld van de kwaliteitshorloges. Kan behalve Seiko weinig bedenken wat dezelfde kwaliteit voor <400E maakt. Hamilton wellicht ook, hoewel iets meer upmarket. Ik zie Omega en Tudor als middenklasse, Rolex als hogere middenklasse en PP als topklasse.

Henkjan91 Schreef:

Steinhart is een instapper in de wereld van de
kwaliteitshorloges. Kan behalve Seiko weinig
bedenken wat dezelfde kwaliteit voor Hamilton wellicht ook, hoewel iets meer upmarket.
Ik zie Omega en Tudor als middenklasse, Rolex als
hogere middenklasse en PP als topklasse.

Ok…ik niet.

Tudor en Omega op hetzelfde niveau dus…leg uit.
zeggen dat Tudor eigenlijk een Rolex is maar binnen ander budget gaat niet op toch ?
En Oris daaronder ?

Oris is gewoon top :wink:

Even seurieus , kwestie van geschiedenis , eigenheid , duurzaamheid , … voor mij zeker gelijkwaardig aan Omega , Tag Heuer , enz…

Ik zie Omega toch echt een behoorlijkr stap bovem Oris. Zeker de Omega anno 2015. Misschien dat je ze een jaar of 10 geleden nog enigszins kon vergelijken, als je onder de 3000 euro kijkt, maar tegenwoordig absoluut niet meer.

je betaalt ook een groot stuk aan naambekendheid natuurlijk…

9343gunther Schreef:

je betaalt ook een groot stuk aan naambekendheid
natuurlijk…

Zeker weten, maar kijk ook even voorbij het merkje, en naar het uurwerk dat erin zit en het totaalplaatje. Oris mocht willen dat ze op hetzelfde niveau stonden.

Ik vind dat je merken niet op deze manier kunt vergelijken.

Je kunt op een bepaald moment wel een goede inschatting maken over de kwaliteit naar aanleiding van erg veel goede verhalen over een merk of type horloge van dat merk.

Maar nauwkeurig is het niet.

Het best zou je 2 verschillende horloges van ieder een ander merk maar wel een zelfde type horloge kunnen vergelijken naar mijn mening.

Bijvoorbeeld een Oris Divers Small Second met hrv vergelijken met een Seamaster 300M Professional ook met hrv.

Want ik vind alleen merken vergelijken te breed de 1 heeft ervaring met een dresser van Oris waar een ander weer ervaring heeft met een Omega SMP300.

Groeten,

Noel.

Tudor en Omega liggen imo best op hetzelfde niveau. Is wel afhankelijk van de modellijn, een SM300 met 8400 uurwerk vind ik meer op het niveau van een sub komen dan op het niveau van een Tudor BB. Een Pelagos vind ik dan weer van hoger niveau dan een SMP300, ondanks het mindere uurwerk.

Oris vind ik qua afwerking niet eens zo gek veel onderdoen voor een Tudor of Omega. Een klein beetje verfijning mist, maar een Oris vind ik wel een stuk beter afgewerkt dan een Steinhart Ocean 1. Kijk alleen maar eens naar die end links.

:+Oei, nu gaan we Oris met Steinhart vergelijken !

Nou miss om de vergelijking wat makkelijker te maken. Het gaat mij puur om de Duikers van ORIS.

Ik wil graag weten of deze van een kwaliteit is , die ( een leven ) lang meegaat.

Ik sta open voor suggesties. ( alhoewel ik toch steeds lijk terug kom bij een oris).

Ik ken het merk al heel lang en op je vraag is alleen maar een volmondig ja mogelijk.
Prachtige en onverwoestbare duikers.

groetjes Lenno

richardvweel Schreef:

Nou miss om de vergelijking wat makkelijker te
maken. Het gaat mij puur om de Duikers van ORIS.

Ik wil graag weten of deze van een kwaliteit is ,
die ( een leven ) lang meegaat.

Ik sta open voor suggesties. ( alhoewel ik toch
steeds lijk terug kom bij een oris).

Dus om je vraag even te herformuleren:
Je zoekt een duiker die lang mee gaat en vraagt je af of een Oris daaraan voldoet.

Ik heb zelf geen ervaring met Oris horloges, maar van wat ik ervan heb gelezen is het gewoon goede kwaliteit die on par is met de prijs. Degelijk en goed afgewerkt.

Dan qua onderhoud. Volgens mij zit er in een Oris Diver een Sellita SW200 en dat is vergelijkbaar met een ETA 2824-2, een zeer degelijk uurwerk dat waarschijnlijk in de toekomst zonder moeite kan worden geserviced. Qua onderdelen zul je de komende jaren geen problemen ondervinden. Ik weet echter niet wat er gebeurt als het model uit de collectie gaat en of er over 30 jaar nog een vervangende bezel kan worden gevonden. Dat is het voordeel van bijv. een Rolex Submariner.

Qua betrouwbaarheid lijkt het me geen probleem een Oris diver te nemen, maar als je echt een horloge for life zoekt, zou ik eerder gaan voor een Rolex of Omega.

richardvweel Schreef:

Ik wil graag weten of deze van een kwaliteit is ,
die ( een leven ) lang meegaat.

Redelijkerwijs wel. Dat hangt uiteraard niet enkel van de kwaliteit af m.i., maar ook van de verkrijgbaarheid van onderdelen over een lange periode.

Bij de gebruikte uurwerken van Oris zal dat een minder probleem dan bij exotisch uurwerken.