Kwantiteit over kwaliteit (Federico talks watches)

Precies, maar wat voor de een kwaliteit is, is voor de ander normaal…

Precies dat dus. We kunnen niet in de portomonee van een ander kijken. Waar de 1 gerust een paar vijftigjes laat voor de portier, is de ander moeilijk aan het doen voor een paar tientjes korting. Niks kwaads over wie dan ook, maar zo is net nu gewoon.

De een vind een horloge mooi en haalt ‘m.
De ander vind een horloge ook mooi en noemt het ‘grail’ en hoopt er ooit 1 te kunnen bemachtigen en moet sparen.

2 likes

Het gaat niet om wat andere mensen vinden maar wat jullie zelf vinden… daarom gaat dit topic ook niet over bedragen of over wanneer iets wel of niet speciaal/duur is…

1 like

Sorry :sweat_smile:

Helemaal juist

Ik koop dat war ik mooi vind en heb eigenlijk nog nooit iets verkocht. Ik draag alles. Soms bekoelt de liefde een beetje voor een bepaald horloge, alleen leeft die later altijd wel weer een keertje op.

En ja hoor… Wat doen de meeste blabla bla…

On topic.
De ervaring leert dat een paar (laten we zeggen 3 stuks) prima voldoen aan de behoefte.
Het is alleen dat onze hebberigheid en koopziekte ervoor zorgt dat het telkens weer mis gaat. Heb je ineens toch weer een aantal “leuk voor erbij” horloges die je niet draagt.

3 likes

En ook niet officieel meetelt. Toch? :sweat_smile:

2 likes

Ja zo kijk ik er ook naar. Het is niet dat hier verder iets mis mee is maar wanneer je net wat meer geduld hebt en wat langer spaart is uiteindelijk toch dat ene model bereikbaar wat je diep van binnen toch liever had willen hebben.

Als je dat graag wil kan je de goedkopere horloges weer flipperen

Geld waarde is niet relevant, het is het plezier dat je met het horloge hebt. Als je dat meer hebt met 10 horloges van 100 euro dan met 1 van 1000 dan ben je gek om voor die ene te kiezen. En het gaat om de waarde die jij aan het horloge hecht niet wat je wilt dat anderen denken dat het waard is als je ermee rondloopt. De meeste mensen letten daar namelijk niet op en geven er niks om.

1 like

Alsof je Godgloeiende een keuze zou moeten maken…

Of het ene “beter” zou zijn dan het andere…

Boeiend… ik heb van goedkoop tot duur en alles ertussenin en ik heb met zoveel lol van mijn IWC Rattrapante als van mijn HMT White Pilot LE.

4 likes

Ik vind twee horloges eigenlijk ideaal. Om de dag wisselen. Maar de derde is er dan om (bijvoorbeeld in het weekend) eens wat anders te dragen.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Daarnaast hoe definieer je kwaliteit? Een Submariner is kwalitatief een prima ding daar zal iedereen het wel mee eens zijn maar een SKX is dat in weze ook. Wat ie volgens mij bedoelt is dat je je geld beter aan 1 luxe horloge moet/ kan uitgeven.

Om even van die 1000 dollar uit te gaan; je kunt bijvoorbeeld ook leuke vintage horloges kopen met kwalitatief prima uurwerkjes erin. Kun je er meerdere aanschaffen (inclusief wat centjes voor de service) en heb je meerdere horloges verzamelt. Waarom zou dat beter zijn dan die ene luxe polsklok??

Daarnaast moet je bedenken dat deze knakker (en vele met hem) preken voor eigen parochie. Ze zijn onafhankelijk noch objectief.

3 likes

Ik heb in principe niets met regels.

Ik draag mijn submariner 90% van de tijd. Af en toe draag ik mijn skx als ik ga klussen of naar 't strand ga.

Mijn 2 (straks 3) polerouters zijn mijn echte liefhebberij en worden gebaby’t. Die draag ik incidenteel zoals bijvoorbeeld met pak… of in de avond wanneer ik weet dat ik alleen nog maar zit te relaxen.

Met 1 of 2 horloges red ik het gewoon niet: sportief, dresser, duiker, tool en klus horloge is het al 5.
Ik koop liever wat ik leuk vind, waarvan ik nu kan genieten dan om heeeeeeellllll lang te sparen en als dat moment daar is dat je dan mag hopen dat je er een mag kopen + als bonus maanden op een wachtlijst moet staan.
Ik denk ook dat die klatsers bij mij benauwdend zouden aanvoelen: wordt hij niet gejat, stoot ik nergens tegenaan, wat is de dagwaarde vandaag :stuck_out_tongue_winking_eye:, etc…
Laat mij maar mijn ding doen, doen jullie maar jullie ding, dan is iedereen tevreden. Welke keuze je ook maakt: je kan het simpelweg niet fout doen, hooguit spijt krijgen.

Het woord beter hier vervangen door slechter

#typo

Serieus…

Je koopt een HORLOGE… OK een duur horloge

En dan ga je je eens in de zoveel dagen jezelf afvragen “goh wat is vandaag de waarde van dit klokkie?”? :flushed:

In plaats van gewoon genieten van dat mooie horloge waar je deugdelijk voor hebt gespaard?

Ga je dan ook elke maand op Funda checken wat vergelijkbare huizen als die van jou aan vraagprijs hebben?

Op gaspedaal de gemiddelde vraagprijs voor je auto nazoeken?

Bij de Slijter op de site kijken of de flesjes wijn die in het rek thuis liggen al wat in prijs zijn gestegen?

Dan ben je ofwel rijp voor “het gesticht” danwel very shallow…

7 likes

Volgens mij heb je het geblurde stukje gemist :joy:

2 likes

Er stond niks geblurd in je topic :see_no_evil:

Met een kwantiteit verzamelaar is niets mis.

Maar vaak zie ik net beginnende verzamelaars die zich gek laten maken door YouTubers die deez nuts aan horlogekennis in huis hebben.

En dan komen zulke verzamelaars ineens jaren later tot de conclusie dat ze een Submariner willen hebben…

En dan zie je 2 horlogekisten vol met in totaal 30 of meer horloges waaronder Orients Seiko 5jes en wat oncourante vintage. Allemaal nieuw gekocht op de vintage na off course…

Helemaal niks mis met zo’n collectie. Maar als je het uiteindelijk in de hogere echelons der horlogerie gaat zoeken dan zijn zulke verzamelingen wel mony pits waar je een hoop geld op gaat verliezen.

3 likes