Kwantiteit over kwaliteit (Federico talks watches)

Zeer begrijpelijk. Met mijn Explorer en Planet Ocean is het heel erg moeilijk om te zeggen dat ik nog iets extra nodig heb.

Panerai roept, maar daar zegt m’n liefste van dat het allicht een fase is :joy: Ze zal wel gelijk hebben, maar ik probeer haar om te praten. Of een blauwe plaat, lekker zomers. Maar voorlopig met die twee al meer dan genoeg!

Dan is het juiste horloge er gewoon nog niet. Ik kijk soms ook naar Panerai… of een speedmaster… maar die gaan gewoon geen polstijd krijgen. Dus die blijven liggen.

Om de zoveel tijd koop ik een shitter… om dan na een tijdje tot de conclusie te komen dat ik er niets mee doe en dat ie weer weg mag.

Vind het wel prettig een “beater” te hebben.

1 like

Op het idiote af dienen die twee horloges van me voor alles. Stond ik hier onlangs op een ladder klimop te snoeien en van de gevel te halen, roept m’n vrouw van onderaan de ladder: heb je nu echt een Rolex aan om op een ladder te staan?!

Tja :see_no_evil: en dan valt het allemaal goed mee: er staan krasjes op, maar nu niet dat het afgeragd is. Gewoon een gedragen horloge, zelfde met de PO.

Maar ook hier heeft ze allicht gelijk en moet ik eens een Seiko kopen.

Het woord wat hier bepalend is: “verzamelaar”

Zijn we allemaal horloge verzamelaars of niet ?
Ik denk dat het wel meevalt … als je een doos van 10 of meer horloges hebt dan begint het er wel op te lijken maar de meesten halen dat niet.

Voor mij is een collectie van 4-5 horloges ideaal elk met een eigen doel / functie. Het bekende verhaal van een dresser, beater, duiker, iest afwijkends en nog een Casiootje voor als ik echt in de tuin sta te wroeten of onder de auto lig ( en dan ben ik niet overreden :laughing: )

De meesten in de range van 200-400 waarbij de dresser dan ca. 1000 kost.
Hiervoor zou ik ook een 2-2,5k grail kunnen kopen maar dat vind ik minder bevredigend dan de keuze die een collectie van 4-5.

Ik verzamel dus geen horloges om het verzamelen maar wil een paar functionele horloges.
Ik vermoed dat veel mensen hier er ook zo in staan ?

Zo heb ik ook een sportieve stadfiets, een mountainbike en een racefiets die ik allemaal gebruik.
Ik had daar ook een hele mooie (dure) Pinarello o.i.d. voor kunnen ipv deze 3 maar nee, doe maar niet.

2 likes

Correct😅. Ik vind het al verdacht stil. Wel een leuke modificatie bedacht met groen.

Ja… ik ben een stuk minder heldhaftig… Rolex kan wel wat hebben. De mijne hoeft zeker niet mint te blijven… en is dat ook niet meer.

Als ik vooraf weet dat ik ga klussen… of zorgeloos wil doen op bijvoorbeeld vakantie neem ik toch die liever die beater mee. Dat is nu een Seiko SKX.

1 like

Vakantie is altijd de Planet Ocean. Die heeft al wat van de wereld gezien, heel praktisch met jumping hour hand om door tijdzones te reizen.

Om te klussen zou ik effectief eens een leuke seiko duiker moeten kopen.

Dat doe ik dus precies niet. Heb ook niets met chronos… dus die koop ik niet. Hoef geen set aan iconen. Hoef niet een setje Rolex’ te hebben gehad… heb geen behoefte aan een soort ‘check the box’-verzameling

1 like

Het probleem voor mij is dat ik best veel leuke horloges zie.

Als ik alles op een lijstje zou zetten zitten daar dan meerdere dressers en duikers e.d. bij die ik wel allemaal interessant vind.
Maar ja, wat moet je met 3 duikers (mijn vakantie horloge) … dan heb ik aan één duiker voldoende. Zo geld het ook voor de anderen …
Dus geen checkbox lijstje maar vindt het onzinnig om van een bepaalde soort meerdere te hebben … dan blijft mijn lijstje beperkt tot 4-5 en elk is anders.

Doe maar wel. :ok_hand:

Ik zou het best wel met een klein aantal kunnen doen, ik draag er ook maar een 3tal afwisselend. Het probleem is dat ik over de jaren een aantal horloges heb gekocht waarvan ik die aanhad op die leuke dag, die andere toen ik voor het eerst…, nog een ander had ik aan toen ik die barrière doorbrak,…

kortom sentimentele waardes stapelen zich op, en ik kan er geen afscheid van nemen.
Oplossing: gewoon een 2de horlogebox bewaren in de donkere krochten van een of andere zolderkast. :sweat_smile:

Verder weet ik niet of de vraag zo relevant is: niemand start aan deze hobby met een fix bedrag in zijn/haar hoofd die hij/zij in de loop der jaren wil besteden. naar mate het virus vat krijgt op je immuunsysteem gaat het bedrag omhoog, waardoor je eerste ‘duur horloge’ na enkele jaren meestal het zelfde koste als eentje die je nu koopt voor erbij.

1 like

Gewoon niet meer dan 3 paar sokken en twee onderbroeken bezitten, dan lost het probleem vanzelf op :wink:

1 like

Goh, het is een moeilijke. Tot voor kort was ik van het verzamelen van entry en midlevel van de Japanners wegens prijs kwaliteit en gewoon de hoeveelheid aan hele leuke modellen. En ik koop niet echt op impuls maar altijd met de gedachte dat het blijvers zijn. Maar dan komt het punt waarop je 40 Seiko’s, een aantal orients, casio’s en citizens hebt, soms hetzelfde model in verschillende kleurversies.

Blijkt dan toch dat er een voorkeur is voor een aantal en dat andere nooit worden gedragen, heeft voornamelijk met draagcomfort te maken of een licht veranderde smaak.

Daarom heb ik toch redelijk wat verkocht, voornamelijk de dubbele waarvan ik verschillende kleurversies had. Van wat overblijft, een 25tal horloges zou een derde nog weg kunnen, maar vreemd genoeg hangt er een emotionele waarde aan. Het helpt ook niet dat het discontinued horloges zijn of limiteds die je niet zo makkelijk terugkoopt.

Onlangs is er wel twijfel gekomen om er dus goed in te snoeien en voor een Tudor te gaan (enige luxemerk dat ik mooi genoeg en ok vind om de centen aan te besteden), omdat ik soms een beetje uitgekeken ben op hetgeen ik heb. Maar ik weet niet of het dezelfde voldoening gaat geven die ik bij Seikos had, wat als de Tudor een desillusie blijkt… Ik merk ook dat de voldoening na een aankoop korter en korter wordt. Dan kan ik soms maanden zonder horlogekriebel en ben ik met andere hobby’s bezig. En dan plots apprecieer ik bepaalde horloges uit de kist weer enorm en ga ik naar iets nieuws op zoek dat dan een verbetering moet zijn van hetgeen aanwezig is. Het belangrijkste is dat het leuk blijft en dat wanneer die verzadiging optreedt, het beter is zich op iets anders te richten.

Hoe dan ook is het in cirkels draaien, en een collectie klein of groot (in aantal) zal altijd fluctueren. Bij de een alleen meer dan de andere.

De stelling kwantiteit vs kwaliteit is ook wel een valse, want je hebt in elke prijsklasse kwaliteit en het klopt ook niet dat je veel geld verliest door daar te kopen en te verkopen, tenzij je brol of alles aan full retail hebt gekocht.

3 likes

Met mijn 4 SNKtjes (zwart, blauw, crème, groen) kan ik heel fijn combineren met allerlei bandjes. Ze kosten geen drol, maar horen wel bij mijn meest gedragen horloges.

4 likes

Dat maak je een goed punt. Het 100 euro horloges was ik na m’n eerste vijfje all ontgroeid, maar ofschoon ik wat duurdere horloges ben gaan kopen (3000+) is de categorie 400-1300 Euro nog steeds erg leuk. Ik zou een horloge van 250 en éėn van 750 pakken als ik 1000 euro te besteden had, en van allebei even veel lol hebben. Voor die 3000 heb ik nog steeds liever een Antea, Oris Pointer Date en een mini Turtle of zo dan slechts mijn ene Nomos.

Onze definitie van bijzonder is niet per se hetzelfde. Ik begrijp niet hoe mensen sommige horloges als bijzonder kunnen zien. Het is waarschijnlijk allemaal intens persoonlijk en niet in een clickbait-samenvatting te vangen.

Wat ik bijzonder vind hoef jij niet bijzonder te vinden en vice versa. Dat zeg ik ook niet dus dat is dus ook niet wat ik verwacht.
En er zijn ook mensen die het 100 Euro horloge niet zijn ontgroeid. Die vinden het horloge toch ook bijzonder…
Ik kan slechts bij elke zin het woord “persoonlijk” zetten. :wink:

Zeiden we nou exact hetzelfde? :upside_down_face::upside_down_face:

Nee, alsjeblieft niet zeg. Het was impliciet duidelijk.

1 like