Kwantiteit over kwaliteit (Federico talks watches)

Is meerdere horloges voor meer geld ook een optie?

Nee flauw. Ik kan wel zeggen ga voor een duur horloge ipv meerdere goedkopere, maar dat heb ik zelf ook nooit gedaan. Persoonlijk vond ik het leuker om meerdere Seiko’s te hebben (Sarb017 Alpinist, Turtle, SKX, etc dan een duur Zwitsers horloge. Ook als ik nu naar mijn collectie kijk dan had ik ook voor een holy grail watch kunnen gaan, maar ik vind het leuker om af te wisselen en wat variatie te hebben. Elke dag biefstuk gaat ook vervelen op ten duur.

Al moet ik zeggen dat meerdere horloges van 100 euro wel wat lastiger is. In die categorie is er niet heel veel soeps te koop muv wat Seiko 5 en wat toffe Casios. Dan zou ik toch voor een horloge van 1000 euro gaan ipv 10 van 100 euro.

2 likes

Dat vind jij toch juist super interessant :face_with_monocle:

Bij vintage koop je soms de mooiste dingen voor 100 euro

1 like

Het zijn verschillende fases in je watch journey. Ik zelf (en vele andere) beginnen met hele range aan goedkopere horloges. Sommige plakmerken en seiko’s. Op gegeven moment begint je je smaak te ontwikkelen en dan gaan er hele boel horloges eruit en komen er een paar erbij. Inmiddels al paar jaar/baantjes/promotie verder dan ga je upgraden van seiko naar longines naar tudor naar rolex naar Patek. Dan ga je collectie slinken naar paar horloges.

Het is de fase waarin je zit en hoe je je collectie bouwt

1 like

Zo is het bij mij ook gegaan!

1 like

Moeilijk verhaal… hangt echt van de persoon af. Nu ben ik zelf steeds meer en meer geïnteresseerd aan het worden in horloges, maar zoiets moet toch groeien.

10x 100,- of 1x 1000,- is ook een beetje raar. Is dat voor een totale beginner of voor iemand die al wat langer over aanschaf na denkt en eigenlijk al een bepaalde smaak ontwikkeld heeft?

Zoals iemand al aan gaf kan je voor 100,- een leuke vintage aanschaffen, maar dan moet je denk ik toch over al wat kennis beschikken. Voor een leek lijkt me +/- 300,- een mooi bedrag waar je echt al leuke horloges nieuw kan kopen, 100,- vind ik meer iets als een “impulsaankoop”.

IK ben nieuw hier en zie mezelf niet als “kenner” of als echte verzamelaar, over de jaren heb ik echter toch al wat “klokjes” gekocht en hoewel mijn duurste exemplaar slechts ca. 1500,- Euro was (al weer wat jaartjes geleden) heb ik net zo veel plezier van de wat goedkopere horloges die ik tevens bezit.

Hangt er ook van af wat voor werk je doet, zit je op kantoor de hele dag, of loop je met een Rolex over de bouw in weer en wind?

Als iemand mij morgen 1000,- Euro geeft om “diverse of één enkele horloge” te kopen dan zal ik misschien alles in 1 stoppen, maar 2 x toch bijna zo mooi ook een prima mogelijkheid. Die van 100,- koop ik dan volgende maand wel uit mijn eigen zak :wink:

Maar dus hangt het erg af van iemands eigen smaak, omstandigheden en portemonnee.

Ik loop zelf ook niet over de bouw, maar mijn dagelijkse werkzaamheden zijn ook niet echt geschikt om daar constant met dure horloges rond te kopen, vandaar dat ik erg veel plezier heb aan mijn wat goedkopere “juweeltjes” en voor mij persoonlijk is wat verandering / wisselen toch aangenaam. Dus kies ik momenteel voor kwantiteit, dat zal op latere leeftijd misschien wel wat meer naar kwaliteit neigen, maar ik hoop dan toch een deel van mijn oude vertrouwde “workhorses” dan toch nog te bezitten. Een paar horloges lijkt me toch een beetje saai momenteel.!

1 like

Fixed that for you

De meeste verzamelaars beginnen met goedkopere horloges. Logisch, een liefhebberij of hobby moet ergens ontstaan.
Meteen met je grail watch starten gaat denk ik niet omdat je aan het begin van de hobby nog niet zeker weet welk horloge en welke prijsklasse je einddoel zal worden. Smaak zal in de loop der jaren veranderen en dus ook jouw jouw grail.
Ook is het niet leuk om de droomhorloge te kopen en klaar…

Wat ik (persoonlijk) alleen niet begrijp is waarom mensen een hele Seiko verzameling hebben waarin veel exact dezelfde horloges zitten met als enkel verschil de kleur van wijzerplaat of bezel.
Dan is het zonde wanneer je na 2 jaar ineens bedenkt dat alles weg moet om een prijzig horloge mogelijk te maken. Dan besef je dat vele kleintjes een grote hadden kunnen zijn.
Maar ook dat moet ieder voor zich weten want een verzameling is leuk om te hebben en het hoeft absoluut geen belegging te zijn want zodra een hobby een belegging wordt is het geen hobby meer.
Uiteraard is waardevastheid of zelfs een waardestijging meegenomen maar dat is wat anders dan horloges kopen en deze in een kluis bewaren.

Zelf heb ik er altijd voor gezorgd dat ik er niet teveel kreeg en bleef altijd rond de 5 stuks.
En telkens de verzameling mooier, kostbaarder en kleiner gemaakt.
Nu nog maar 2 horloges maar wel 2 bijzondere. Bij elkaar een beetje het maximale dat ik kan en wil uitgeven aan een horloges. Maar ik kan niet in de toekomst kijken en misschien wil ik ooit nog mooier en nog kostbaarder maar dan is de waardevastheid van mijn 2 horloges toch wel heel prettig.
Zeker wanneer je niet tot die happy few behoort die niet op 5000 Euro meer of minder hoeft te kijken.

1 like

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Maar waardevastheid speelt bij mij geen enkele rol bij aanschaf horloge. Als ik er een mooi vind en weet bij voorbaat dat die afschrijft als een malle, koop ik hem toch. Ik vind hem immers mooi.

Dat moet je ook zeker doen.
Het gaat erom dat jij het horloge mooi vind.

Verder is het persoonlijk.
Ik bedoel alleen zeggen dat áls ik ooit wil upgraden, het voor mezelf wel erg prettig is als ze waardevast blijken.

2 likes

Mijn punt is deels ook ingegeven door het “less is more” principe. Ik heb gewoon liever een paar horloges dan een hoop. Zolang ik ze maar echt de shit vind

Zelf zie ik het nut niet in van veel horloges hebben die dezelfde itch scratchen. In geval @rlc s collectie had ik de sub gehouden en de rest weggedaan. De BB, pelagos of Breitling zouden bij mij niet gedragen worden. Want ik vind de sub gaver. Dan settle ik niet voor minder.

Overigens heb ik toch een verzamelingetje van 3 polerouters, dus heel standvastig ben ik niet. Al twijfel ik nu wel of die niet alle 3 weg moeten voor 1 perfecte. Dragen doe ik ze toch enkel incidenteel.

Absoluut… en dan heb ik de pech dat ik net van het meest gekende merk bij het brede publiek, de voor mij mooiste modellen vind…en dan word je al gauw ‘bekeken’

Terwijl er eigenlijk veel duurdere andere mooie horloges zijn waar niemand je afgunstig of met vooroordelen voor bekijkt…

1 like

Dat klopt.

Ik heb graag voor elk paar sokken een gaaf horloge.

Monsterwatches? Ik hoop dat je achter mij op die wachtlijst staat😉 Die SKX was een paar maanden geleden mijn eerste (weloverwogen) bestelling sinds ik op dit forum ben begonnen rond te snuffelen. Inmiddels 3 andere (iets minder weloverwogen) horloges via blauw gekocht en al kunnen dragen.

On-topic: geen idee hoe ik hier over jaren over denk. Als beginnend enthousiasteling vind ik het prettig om een aantal niet al te dure horloges (gebruikte) aan te kopen en dragen om erachter te komen waar ik uiteindelijk wellicht grotere bedragen wil spenderen. Ondertussen merk ik dat het ook gewoon hobby is om leuke horloges voor een leuke prijs te zoeken. Vooral het vintage-segment is daar natuurlijk prachtig voor.

1 like

Prachtig… maar al snel kom je in een drijfzand aan fraude, fakes, Frankenwatches en leugens terecht van handelaren die je gewoon een oor aannaaien voor geld.

Tot nu toe heb ik geen enkele vintage watch gekocht die was zoals beloofd… en dan koop ik echt niet alleen via marktplaats of chrono24.

Goed opletten :slight_smile:

Heb ze tot nu toe alleen gekocht via het blauwe gedeelte, waarvan ik dan maar hoop dat deze aangeboden worden door oprechte en eerlijke liefhebbers.

Grote bedragen aan vintage durf ik inderdaad nog niet te besteden. Mijn kennisniveau is daarvoor eenvoudigere gewoon niet hoog genoeg. Maar goed, als je kijkt wat hier dagelijks voorbij komt aan prachtige oude horloges, dan begint dat geld toch al te smeulen in de portemonnee :joy:

1 like

Ik denk elke keer in de winkel: gaat deze echt gedragen worden naast de twee andere, of wil je gewoon nieuw speelgoed?

Ik zit dus nog steeds met m’n twee horloges, want ik slaag er niet in om een bij te kopen. Enkel iets wat volledig afwijkt van een standaard sportief horloge met zwarte plaat, dat wil ik wel maar m’n vrouw houdt me daar toch enigszins op het rechte pad door erg kritisch te zijn :sweat_smile:

Uiteindelijk zal dus elk nieuw horloge dus de test moeten doorstaan: is dit iets waarvan ik kan zeggen dat ik zonder de andere twee kan leven?

1 like

Exact.

Al hoewel ik een 3e horloge prima vind als je niet zonder de 2 andere kunt leven en je de 3e toch ook echt wilt hebben om te dragen.

1 like

Absoluut, bedoelde het niet zo extreem. Eerder: het moet op gelijke voet staan met de andere. Ik moet er hetzelfde plezier uithalen, want anders had ik beter nog verder gezocht of gewacht.

Probleem is: ik vind bijna alles mooi, maar ik zou niet veel horloges zelf dragen.

1 like

Zo sta ik er ook een beetje in. Mijn submariner maakt mijn behoefte aan het hebben van andere moderne horloges kapot. Dus tenzij er iets mooiers uitkomt blijft die sub, en komt er ook niets bij.

1 like