Ik wil eigenlijk wel weer eens een mooi kwartshorloge hebben. Er is echter één ding dat me mateloos stoort in een kwartshorloge, namelijk een secondenwijzer die niet precies op de streepjes tikt. Absoluut onacceptabel, wat mij betreft.
Nu ligt dat natuurlijk voor een deel aan degene die in de fabriek de secondenwijzer monteert (als dat geen machine is) en aan de kwaliteitscontrole bij de maker.
Soms tikt hij echter bijvoorbeeld maar op een deel van de streepjes fout en op de rest goed.
Dat lijkt me dan aan het uurwerk te liggen.
Zijn er in jullie ervaring kwartsuurwerken te noemen die tenminste van zichzelf een precieze secondenwijzer hebben (even afgezien van Grand Seiko, maar die is me iets te duur op dit moment.)
Ik weet niet welk Kwats horloge jij hebt gezien? Maar heb even gekeken meerder horloges ook Seiko’s Tikken exact op de streepjes. Wel recht erop kijken natuurlijk! Als je scheef kijkt dan werkt het niet natuurlijk.
Welk Horloge?
Ik dacht dat het aan mij lag en werd door mijn vrouw uitgelachen omdat een net aangekochte grail (Victorinox Inox) direct weer in de verkoop ging.
Het is voor mij echt een deal breaker. De Victorinox tikte soms wel goed, soms niet, lag er ook aan hoe het horloge gehouden werd dus leek op speling in de secondewijzer.
Sindsdien wordt elk horloge er op gecontroleerd en bij de minste afwijking laat ik hem liggen.
Dus of goed controleren bij aanschaf, of een uurwerk met een hogere bph, dan valt het niet of minder op.
Bij het verstellen van mij g-shock (met enkel uur en minuten wijzer) ziet dit er altijd grappig uit.
Aan ts: eigenlijk denk ik dat ieder horloge waar de wijzers er goed opgedrukt zijn en waar de wijzerplaat, uurwerk en kast goed in elkaar zitten het gewoon prima moet zijn. Dat kan dus ook met een simpel miyota of eta werkje (of misschien nog basaler).
Haha ik vind het niet boeiend, heb weleens een horloge om wat helemaal niet goed staat dat bedenk ik dan later op de dag nog wel te doen. Gek op horloges maar niet op de tijd
Het is speling op het raderwerk. Is niets aan te doen. Op een kwarts-raderwerk staat geen permanente mechanische (veer-)spanning, dus de tandspeling houd je altijd. Het ene uurwerk heeft raderen die wat preciezer in elkaar grijpen dan het andere.
Als de secondenwijzer naar “beneden” loopt; dus de zwaartekracht z’n werk doet, tikt-ie wat verder door dan “omhoog”. Dit dus als je het horloge (enigszins) verticaal houdt.