Mijn longines hydroconquest tikt er ook naast. Erg irritant. Heb 'm ter reparatie aangeboden. Er werd inderdaad gezegd dat er niets aan te doen valt… Als iemand toevallig wel de gouden tip heeft, hou ik mij aanbevolen Mijn tip aan topicstarter: het horloge in het echt bekijken voordat je over gaat tot aankoop.
Ik heb nog geen kwartshorloge met een conventioneel ETA uurwerk gezien waarbij de wijzer exact alle seconden raakt.
Van de quartz horloges die ik heb gehad, tikten de volgende exact op de indices:
- citizen attesa
- casio oceanus 2x
- longines V.H.P. 2x
- vintage king seiko 3x
- grand seiko
De opvallendste misser vond ik de Junghans Max Bill Mega. Een high precision uurwerk, dat twee tikken per seconde maakt, maar wat wel zo ongeveer elke index miste. Viel wel wat minder op door de twee tikken per seconde, maar toch.
Hier een Ebel met ETA 251.262. Prachtig op de secondes en afwijking van 4-5 sec per jaar.
Heerlijk horloge dat ik altijd kan pakken. Mits natuurlijk op tijd het batterijtje wordt vervangen.
De enige ETA die ik heb gezien, was de V.H.P., maar die is niet helemaal conventioneel te noemen.
Daarom zei ik ook “conventioneel”; mijn VHP tikt ook als een metronoom
Oh, hij is 20 jaar oud dus ik dacht wel conventioneel genoeg.
Zijn er naast de Bulova Accutron uurwerken nog meer quartz uurwerken met een vloeiende secondewijzer? Eventueel losse uurwerken ben ik ook wel benieuwd naar i.v.m. eventuele zelfbouw. Ik zou wel een vloeiende quartz willen als grab & go.
Oké het kan wel inderdaad. Ik heb veel horloges en heb er geen last van. Maar geen Citizen!
Citizen tikt altijd keurig op de streepjes.
Daar lijken ze patent op te hebben
Leuk weetje.
Haha, ja inderdaad. Ik heb ook een Accutron, prachtig soepele wijzer.
Haha! Dat vind ik, maar je hebt gelijk. De eerste Oysterquartz is uit 1976, die was er toen nog niet.
Dan heb je geluk gehad, mijn Citizen is niet zo netjes…
Goedemorgen Edwinek,
Van de voordeligere Ronda Quartz uurwerken is de RondaQuartz 509 het uurwerk van het zuiverste water : exáct op alle indices en hij ‘verbruikt’ óók nog eens 1 alkaline knoopcel-batterij per elke 3 jaar, dat is een erg laag stroomverbruik voor een relatief ‘cheap ass’ batterijtje.
Edwinek, jij en Iedereen alvast een hele fijne Kerst 2019 en een gezond Nieuwjaar 2020 gewenst !
Bedankt, goede tip, nu maar eens kijken wie die gebruikt.
En van mij hetzelfde (hoewel we elkaar voor die tijd hier vast nog wel tegenkomen)!