Laat je(/een) Grand Seiko zien II

De gesuggereerde Citizen Chronomaster heeft mijn ogen weer eens iets verder doen openen, met citizen ben ik niet zo bekend maar na het zien van de foto’s moet ik zeggen dat de dial layout better is dan van de huidige GS. Misschien is het wel vloeken in dit topic maar zoals vaker aangegeven staat GS tegenwoordig veel te hoog. Bij de quartz modellen valt dit nog harder op vanwege de leegte, ook bij andere uurwerken vind ik de lettertypes te blokkering / recht, bv automatic of springdrive. Als je de citizen bekijk hebben ze veel sierlijke letters gebruikt voor Chronomaster en staat het merk ook op de juiste plek, de dial is beter in balans en rustiger.
GS staat zeer hoog aangeschreven en terecht maar ik denk dat citizen er niet ver er vanaf zit, iemand ervaring met beide?
Dit ziet er toch ook geweldig uit

7 likes

Zeker, maar grand seiko komt voor mij pas echt tot zijn recht in werkelijkheid ipv op een foto. De keren dat ik een foto maak van het horloge om mijn pols, en dat de foto dan niet een schim is van die mooie sunburst of schittering die ik zelf zie zijn ontelbaar.

Dus zou wel eens een paar van die chronomasters willen zien, naast een paar gs, maar waar?

3 likes

Citizen is technisch beter met 5spy (ondertussen 1spy) solar, datechange op de 0h00:00 exact en perpetual calendar, GS is (veel) verfijnder qua afwerking en weergave van het tijdsverloop: zwaardere wijzers, 2 step motor voor de seconden zodat die schrijden eerder dan nerveus tikken.
Beiden hebben hun voordeel en zijn erg genietbaar. Uiteindelijk grijp ik wel bijna altijd naar de GS.

10 likes

Vind ik net een voordeel. Staat trouwens tegenover de volheid van de indices.
GS is het omgekeerde van typisch westerse goedkope/schreeuwerige sfeerklopperij: je kan de leegte ook als een ruimte van rust beschouwen.

5 likes

Zie het als zakelijk, neutraal. Abstract. Dat is dan in lijn met de rest van de compositie. Deze horloges zijn mi niet direkt de plaats voor “elegant schoonschrift”.
Een italic font bvb (ik vermoed dat je verwijst naar de " chronomaster" aanduiding op de Citizen) heeft meteen een richting, een onbalans (en is afaik terecht nog nooit op een GS gebruikt).

1 like

Altijd he :joy: de camera die het effect van een GS correct 1-op-1 weergeeft is een utopie. Het enige dat echt werkt is het menselijk oog.

1 like

Ik stem voor de verkoop van deze:
SBGA001, Wegens imho niet de beste versie van de champagne dial (die op zich geweldig is), de compacte SBGA083 doet dat beter.
SBGV247, dit is m.i. niet hun beste werk in 9f.

SBGV011 verkopen is toch wel een klein beetje heiligschennis, de 103 is ook een selfdater kast maar veel groter en met een SD power reserve. Een ander horloge als je het mij vraagt.

Op die manier heb je weer fondsen voor meer vintage :joy:

2 likes

Ik zou je op buikgevoel gelijk geven en ik was ook wat verwonderd omdat ze doorgaans de meesters van verhoudingen zijn, maar het kan niet anders!

Tenzij de radikale optie om de volledig uitgeschreven “Grand Seiko” te verwijderen. Wat denk ik niet aan de orde is: de oorsprong van het merk bij Seiko moet er nog altijd op lijkt me.

Ze willen de twee samen houden ook, “Grand Seiko” naar beneden verschuiven zou een ongepaste herhaling zijn op een andere plaats, een stottering bijna.

Ik dacht even het hele boeltje een fractie van een mm naar beneden maar dat gaat niet, dan kruist het logo de wijzers op 10h08:42:

Er is natuurlijk nòg een andere optie… Maar ook die verlaat de ingeslagen weg te veel:

9 likes

Ryoan-ji :heart_eyes:

1 like

Er zijn nog wel meer opties te bedenken; bijvoorbeeld het woord “quartz” toevoegen waar bij automaten “automatic” staat. Of Grand Seiko voluit bovenaan en het GS deel naar onderen.

Overigens lopen die wijzers toch vroeg of laat over de naam/logo heen dus daar zou ik me niet druk over maken :wink:

2 likes

Je mag het belang van de 10h08:42 niet onderschatten, graficus die van horloges houdt.

Quartz toevoegen is de discretie voorbij dus no go (voor GS)

“Grand Seiko” bovenaan… Ik nodig je uit om dat te proberen goed krijgen op een evenwichtige (en nog leesbare) manier tussen de vijf voor en vijf na twaalf indices.
Edit ok je zet de GS onderaan, ook niet wegens borderline belachelijke herhaling. “Seiko” en GS ok, “Grand Seiko” en GS…

Niet elke denkbare variant is een optie.

Bijkomend vind ik dat GS al hun hele geschiedenis het levende bewijs is van een maniakale drang naar perfectie. Alle aspecten worden afzonderlijk en tegenover elkaar tot in het oneindige afgewogen. Alles telt.
Als ik een dissonante denk te zien, vraag ik me eerder af wat ik mis in mijn redenering of beschouwing van het geheel, dan op een blauwe maandagochtend een paar halfbakken tips & tricks in hun richting te sturen.

2 likes

Smaken verschillen :slight_smile: Toen ik mijn eerste Grand Seiko kocht, had ik deze twee naast elkaar en kon ik kiezen. Beide hebben de champagne wijzerplaat, en de SBGA083 had een voor mijn pols iets geschiktere maat. Misschien houd ik van wat bling, maar ik vond de SBGA001 gelaagder, met kleine extra’s tov de SBGA083, en heb dus die gekozen.

3 likes

Juist ik herinner me je uitgeschreven vergelijking :hugs::sunglasses:
Nou goed hoor dan hou je die gewoon en flikker je de sbgv tweehonderd enzoverder de deur uit :joy::+1:

2 likes

Heb ik al eens gedaan, scrol maar eens terug in dit topic :wink:

Dat was helemaal in het begin van het topic right?
Zal straks nog eens kijken :+1::face_with_monocle:

Tijdje terug inderdaad. Ff snel gedaan dus geen perfecte photoshop maar het geeft een idee. Hoef je niet mooi te vinden/ mee eens te zijn. Smaken verschillen en er zijn zat liefhebbers die de huidige lay-out van de GS quartzen prima vinden.

Als je terugleest zul je ook zien dat ik me terdege bewust ben van het feit dat Japanners niet zo maar iets doen.

1 like

Maar weer s een foto van deze dikke prima gs. Fijne dag!

10 likes

Kan je hem anders niet nogmaals posten, heb net de eerste 200 :scream: berichten gekeken en kan hem niet vinden

Excuus voor de matige foto :grimacing:
Staat toch best goed op een nato. Ben uiteindelijk voor 22mm gegaan, past prima.

4 likes

Vandaag in de buurt en naast een paar cohibaatjes toch even met de vrouw en nieuwe koter horloges gaan passen. Deze dus.

Prachtige horloges, de kunde druipt ervan af. Met de korting van 20% ook een prima prijs. Maar de klik was er gewoon niet. Ik spaart ff verder voor de Datejust. Mochten er nog liefhebbers zijn. Van Willegen kan ze nog met korting doen. Twee weekjes nog…

7 likes